מערכת הבחירות עדיין כאן | סיכום השבוע הפוליטי

סבב ההתייעצויות אצל הנשיא, הענקת המנדט להקמת ממשלה על נתניהו, השבעת חברי הכנסת ה-24, והמגעים החשאיים להקמת ממשלה | כל מה שקרה השבוע בפוליטיקה

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 09/04/21 14:13 כז בניסן התשפא

מערכת הבחירות עדיין כאן | סיכום השבוע הפוליטי
השבעת הכנסת ה-24, צילום: Marc Israel Sellem/POOL

בחירות 2021: שבוע שתחילתו בסבב ההתייעצויות אצל הנשיא, שהוביל להטלת המנדט להקמת ממשלה על בנימין נתניהו, המשיך בהשבעת חברי הכנסת ה-24, והסתיים במגעים חשאיים להקמת ממשלה, בהחלט מאותת כי מערכת הבחירות עדיין כאן.

הנשיא ריבלין העניק את המנדט לראש הממשלה, שהיה בעל מספר הממליצים הגבוה ביותר, אך לא בנפש חפצה במיוחד. הכאוס הפוליטי, שעליו התקומם הנשיא, הביא את חברי הכנסת להצהיר אמונים שוב, בפעם הרביעית מזה שנתיים, בהשבעת הכנסת ה-24. 

 

(השבעת הכנסת ה-24)

 

עם קבלת המנדט, לנתניהו הוקצבו 28 ימים להרכיב ממשלה, והמגעים בהחלט החלו. נפתלי בנט, שותפו הפוליטי לשעבר ומי שבמערכת הבחירות הנוכחות חזר ואמר שיש להחליף את נתניהו, נפגש עם ראש הממשלה במעונו הרשמי בבלפור, למשך כשעתיים.

 

בנט מגיע לבלפור

בנט מגיע לבלפורצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

 

אולם, גם אם נתניהו יצליח להשכנע את יו"ר ימינה להיכנס לממשלתו, עדיין הוא לא יגיע ל-61 חברי כנסת שייכנסו לקואליציה בראשותו, ולפיכך יהיה עליו לשכנע גם את יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, להצטרף או לתמוך מבחוץ. אך השותפים הטבעיים לא עושים לו חיים קלים.

יו"ר "הציונות הדתית", ח"כ בצלאל סמוטריץ', והשר אריה דרעי, יו"ר ש"ס, הצהירו כי הם לא מוכנים לשבת בממשלה בראשות בנט, גם אם זה יהיה התנאי לכניסתו לקואליציה. מלבד זאת, סמוטריץ' תקף בחריפות את שותפו הפליטי לשעבר, וכתב כי בנט חותר לפירוק המחנה הלאומי. בתגובה ימינה קראו לו "נחש בתחפושת צדיק".

בנוסף, יו"ר "הציונות הדתית" החריף את התנגדותו לממשלה בתמיכת רע"ם וחיזק את דברי הרב שמואל אליהו בנוגע להישענות על עבאס, ואמר כי: "מוסלמי אמיתי חייב לדעת שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, ולאורך זמן ערבים שלא מכירים בכך לא יישארו כאן. הרב שמואל ורבבות תלמידיו, ובהם אנחנו, נדאג לכך".

 

 

ההתעקשות של סמוטריץ' לא להישען על רע"ם הקימה עליו אפילו חלק מהתקשורת החרדית, כאשר העיתון החרדי "יתד נאמן" פרסם קריקטורה המציגה את יו"ר "הציונות הדתית" כמי שמעדיף להציל את ארץ ישראל מבית כנסת בוער ולא את ספר התורה שנשאר בפנים ועולה באש. סמוטריץ' הגיב לכך בחריפות: "מבין שיתד נאמן הוא הישראל ביתנו של החרדים. שנאה, הסתה, ושקרים. מה שבעיקר עצוב זה שעורכי הפרבדה הזה מזלזלים בציבור החרדי וחושבים שהוא טיפש ואפשר לשטוף לו את המוח בקמפיין הסתה מלא שנאה".

בגזרת גוש השינוי שקט למדי לעומת גוש תומכי נתניהו, אך ייתכן ששקט מידי. המועמד המוביל של הגוש השני, יאיר לפיד, טס לחופשה בארה"ב מספר ימים לאחר השבעת הכנסת ולאחר שלא קיבל את המנדט מהנשיא. עם זאת, גוש השינוי קרא לאיחודים בין המפלגות השונות, כאשר גם ליברמן וגם סער קראו לבנט ולפיד לוותר על האגו והקים ממשלה יחד.

 

חוקים ומתווים

בניסיון לצאת מהכאוס הפוליטי, ראשי מפלגות בגוש ימין-חרדים ביקשו לגבש מתווה שיקצוב את כהונתו של נתניהו כראש ממשלה. לפי המתווה, נתניהו יוכל להמשיך לכהן כראש ממשלה, אך לאחר תקופה של בין שנתיים לשלוש, יאלץ לוותר על תפקידו. במידה ולא יעשה זאת, יכריזו כל ראשי המפלגות כי הם אינם מוכנים לשבת יותר תחת נתניהו אם ימשיך לכהן אחרי התאריך שנקבע. מטרת המתווה, בהובלת "הציונות הדתית", ימינה, ש"ס ויהדות התורה, היא לצרף את תקווה חדשה ובכך לפתור את הפלונטר הפוליטי.

באופן מפתיע, במפלגת העבודה פעלו באופן דומה לגוש ימין-חרדים, והצהירו על כוונתם לחוקק חוק פרסונלי לנתניהו. בישיבת סיעה ראשונה של מפלגת העבודה, עם השבעת הכנסת, הצהירה ח"כ מרב מיכאלי על החוקים שתגיש המפלגה ובראשם: "הצעה שתאסור על מועמדות לנשיאות למי שיש נגדו כתב אישום".

 

 

הצעת חוק נוספת, המכוונת נגד אדם ספציפי, הוגשה השבוע, כאשר ח"כים מהליכוד ומ"הציונות הדתית" הגישו הצעה לביטול הממשלה החליפית, במטרה למנוע מגנץ להתמנות לרה"מ בנובמבר, מכוח הסכם הרוטציה בין הליכוד לכחול לבן.

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן