הצעה לנתניהו להתמודד לנשיאות | סיכום היום הפוליטי

בסביבת ראש הממשלה המליצו לו להתמודד במרוץ לנשיאות, אך הוא התנגד. מה יקרה אם בנט יצטרף לנתניהו, תוך כמה זמן יקימו ממשלה אם נתניהו יחליט לפרוש, ולמה הזמין גנץ את לפיד לפגישה המרובעת שיזם? | כל מה שקרה היום בפוליטיקה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 29/03/21 23:40 טז בניסן התשפא

הצעה לנתניהו להתמודד לנשיאות | סיכום היום הפוליטי
ראש הממשלה בנימין נתניהו , צילום: דוברות הכנסת

בחירות 2021. מתכון להקמת הממשלה טרם פורסם, אך דיווחים לרוב לא חסרים ונראה כי יותר משאנו קרובים לממשלה ה-36 אנו מתקרבים לבחירות לכנסת ה-25. לפניכם מיטב האמירות והדיווחים שעלו לאוויר במהלך היום (ב') הראשון של חול המועד פסח. 

שבוע הבא ההמלצות בבית הנשיא: נשיא המדינה ראובן ריבלין יקיים ביום שני הבא כ"ג ניסן תשפ"א, 5.4.2021, את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת ולאחריו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת שיסכים לכך. מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על אחד המועמדים עד ליום רביעי, כ"ה ניסן תשפ"א, 7.4.2021. בתום סבב ההתייעצויות, יזמן הנשיא אליו במידת הצורך, את המועמדים הרלוונטיים להרכבת ממשלה כפי שיעלו מהמלצות כלל הסיעות. 

האם הנשיא יודע כבר את תוצאות הניסיונות להקמת הממשלה? ספי עובדיה פרסם הערב כי הנשיא שוקל להחזיר את המנדט להרכבת הממשלה לכנסת ישר לאחר שהמועמד הראשון יכשל בניסיון להרכיב ממשלה.

ריבלין מטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, בפעם הקודמת. התמונה תחזור?

ריבלין מטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, בפעם הקודמתצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הבוקר נפתח עם דיווח בידיעות אחרונות, לפיו בכיר בתקווה חדשה אמר כי אין אפשרות להקים ממשלה בלי שנפתלי בנט יהיה הראשון ברוטציה. "בנט צריך לחצות את הקווים והוא יעשה את זה רק אם הוא יהיה ראשון ברוטציה. לפיד עושה נזק בניסיון שלו להקים ממשלה בכל מחיר בשיתוף המפלגות הערביות. בכך הוא דוחף את בנט לידיים של ביבי. אם לפיד יתעשת – אפשר יהיה לגבש המלצות סביב נפתלי בנט. אבל אם בנט יבין שאין היתכנות להקמת ממשלה – הוא ילך עם ביבי".

עוד פורסם בידיעות, כי בפגישה בנערכה אתמול בין יו"ר כחול לבן בני גנץ ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, אמר גנץ:  "אני אמליץ עליך רק אם יהיה לך סיכוי אמיתי להרכיב את הממשלה הבאה". בסביבת גנץ הסבירו כי אם לפיד ישיג 53 ממליצים ממחנה השינוי, כלומר יחד עם סער ועבאס, הוא יקבל את שמונת המנדטים של כחול לבן שישלימו ללפיד ל-61 מנדטים לצורך הרכבת ממשלה.

אם בגוש השינוי מחפשים ממליצים, הרי שמפלגת בל"ד מהרשימה המשותפת, לא נלהבים להמליץ על מי מהמועמדים להרכבת הממשלה בפני הנשיא, כולל לא על יאיר לפיד. בגל"צ דווח כי גורמים בבל"ד אומרים: "למדנו מהניסיון המאכזב עם גנץ. ההסכם שנחתם לפני הבחירות בין מרכיבי המשותפת מאפשר לכל אחת לפעול בחופשיות". 

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי אמר היום כי מפלגתו תמליץ על בנימין נתניהו כראש הממשלה כפי שהתחייבה במערכת הבחירות וכי היא קוראת לכל מפלגות הימין לנהוג כך. "ש"ס תפעל להקמת ממשלה ימנית בראשות נתניהו שתשמור על הזהות היהודית של המדינה ותפעל למען השכבות החלשות. ש"ס קוראת לכל מפלגות הימין, בעיקר לימינה ולתקווה חדשה, להתעלות מעל כל השיקולים האחרים ולהצטרף לממשלת ימין מלא בראשות נתניהו".

הליכוד מאבד גם את החרדים? דרעי ונתניהו

ש"ס ממליצים על נתניהוצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר הביטחון בני גנץ פנה היום ללפיד, בנט וסער וקרא להם לקיים בדחיפות פגישה מרובעת בכדי לפתור את הפלונטר הפוליטי ולמצוא את הדרך להחליף את נתניהו. "קראתי למנהיגי גוש השינוי לשבת בהקדם האפשרי בכדי שנוכל להקים ממשלה ישרה ולעצור את שלטון נתניהו". 

יערה שפירא דיווחה כי מקורב לגנץ סיפר שאמר על הפגישה המרובעת שיזם: אזמין את לפיד על מנת שיסרב, ויובך. גנץ מיהר להגיב: שקר, לא נאמר כדבר הזה.

גנץ

גנץ יזם פגישה מרובעתצילום: פלאש 90

הכתב מיכאל שמש דווח כי נתניהו פנה היום למפלגת יהדות התורה וביקש את תמיכתם אך לפי שעה יו"ר המפלגה משה גפני סרב להביע בו תמיכה.

‏בכיר ביהדות התורה אמר היום לערוץ 20: "אם נתניהו זז הצידה תוך 5 דקות קמה ממשלה".

‏מקורבים לסער אמרו לעיתונאית יערה שפירא כי הוא ילך לממשלת לפיד רק עם בנט - אחרת מדובר בממשלת שמאל.

רביב דרוקר פרסם הערב כי בין יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ליו"ר ימינה נפתלי בנט קיימת מחלוקת באשר לזהות ראש הממשלה. ביש עתיד מתנגדים להעניק את ראשות הממשלה לבנט, שכן המפלגה בראשותו קיבלה רק שבעה מנדטים. אלא, שמהצד של בנט אומרים כי אם הוא לא יהיה ראש ממשלה - הוא לא יסכים לעבור ל"גוש השינוי". בין השניים אין שיח נכון לימים שלאחר הבחירות.

לפיד ובנט. יקיימו רוטציה?

לפיד ובנט במחלוקתצילום: Gershon Elinson/Flash90

הכתב עקיבא וייס דיווח כי משה גפני אמר למקורביו: "יכילנו לשבת בקואליציה עם תמיכה של עבאס מבחוץ, זו מפלגה שמרנית שדומה לנו. נתניהו שהגדיל את סמוטריץ', שיאכל את מה שבישל, עכשיו סמוטריץ' מחליט את מי להכניס לקואליציה". מלשכת ח"כ משה גפני נמסר בתגובה לדיווח של  עקיבא וויס: "לא היו דברים מעולם".

בכיר באגודת ישראל במתקפה חריפה על משה גפני, כך דיווח הכתב הפוליטי יששכר זלמנוביץ'. "לאחר שגפני עשה נזק גדול באמירות שלו נגד הימין בימים שלפני הבחירות, הוא ממשיך וקובר כל אפשרות לחיבור בהמשך של קהלים חדשים. שיידע שהוא יוכל לבוא בטענות רק לעצמו ושלא התבכיין לנו. סמוטריץ' הוא לא בעיה. גפני הוא הבעיה".

גפני מותקף

גפני מותקףצילום: Yonatan Sindel/Flash90

עו"ד שועאע מנצור, ראש עיריית טייבה ואחד מבכירי צוות המשא ומתן של מפלגת רע"מ, ערער הערב את האפשרות לשיתוף פעולה אפשרי של המפלגה הערבית עם מפלגת הליכוד ונתניהו. בריאיון לחדשות 12 אמר על יו"ר המפלגה מנסור עבאס: "מי שחושב שהוא יתמוך בממשלה שקיימים בה בן גביר וסמוטריץ' - בעצם אומר עליו: 'אני סיימתי את הקריירה הפוליטית שלי' ולכן תסריט כזה לא יהיה קיים. בן גביר הוא קו - לא רק אדום, אלא הקו השחור שבשחור. נקודה".

בישראל היום דווח בשעות הערב כי נתניהו אמר בשיחות סגורות כי אם נפתלי בנט יחבור לגוש בראשותו, ניתן יהיה להקים ממשלת ימין בכנסת הנוכחית. לדברי נתניהו, "אם יהיו 59, יהיו 61".

השר יעקב ליצמן אמר הערב בכנס פעילים לסיכום הבחירות: "הודענו לציבור לפני הבחירות שנלך עם נתניהו ולכן אין כאן שאלה, יהדות התורה, ומבחינתי אגודת ישראל לפחות תמליץ לנשיא רק על בנימין נתניהו. המטרה שלנו להקים קואליציית ימין למען כלל אזרחי ישראל. כל יתר השמועות בגדר ספינים".

יאיר שרקי פרסם בסוף הערב: מקורבים לנתניהו מעלים בפניו את האפשרות לוותר על ראשות הממשלה ולהתמודד לנשיאות, אולם ראש הממשלה פוסל את ההצעה לפי שעה ומעדיף להמשיך להתמודד על ראשות הממשלה כיו"ר הליכוד.


(שקד מגיבה לתוצאות הבחירות)