חוק דרעי 2 בש"ס חוגגים: צעד ראשון של דרעי בדרך חזרה לתפקיד שר

בשבוע שעבר משכה הקואליציה את הצעת החוק שתעזור לדרעי לשוב ולכהן כשר. היום היא עלתה בקריאה טרומית במליאת הכנסת וזכתה לרוב של 62 תומכים מול 53 מתנגדים | ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תדון בה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 22/02/23 13:14 א באדר התשפג

בש"ס חוגגים: צעד ראשון של דרעי בדרך חזרה לתפקיד שר
אריה דרעי | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: הממשלה - של חבר הכנסת אופיר כץ וקבוצת חברי הכנסת. בהצעה תמכו 62 חברי כנסת אל מול 53 מתנגדים. הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק היסוד כך שיובהר כי בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם. הצעת החוק שזכתה לשם "חוק דרעי השני" תועבר לוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תדון בה.

"הכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט"

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות ב"ליבת הפעילות הדמוקרטית". "בהתאם לסמכותה, קבעה הרשות המכוננת הסדר שלילי, ובו רשימה סגורה של תנאים לכשירותם של שרים לכהן כחברים בממשלה. סוגית כהונת שרים בממשלה נדונה בפסיקה לאורך השנים, שהוסיפה תנאים נוספים על אלו שקבע הרשות המכוננת. וזאת במסגרת 'הלכת דרעי-פנחסי' אשר גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט".

חברי הכנסת שהגישו את ההצעה טוענים בדבריהם כי ניסיונות אחרים לתיקון הלכה זו בדרכים אחרות, לרבות התייחסות הרשות המכוננת להפסקת כהונת שר מחמת עבירה - לא צלחו. "על כן נדרשה הרשות המכוננת להבהיר כי בעניין זהות שרים, מינויים והעברתם מכהונה, בית המשפט לא יבחן את אופן הפעלת שיקול הדעת של הגורם הממנה, הממונה או המאשר – במעשה או במחדל". 

כץ: "להחזיר את סדרי ההתנהלות התקינים בעניין מינוי שרים"

חבר הכנסת אופיר כץ הציג את הצעתו ואמר כי כל שר בישראל ממונה על ידי ראש הממשלה והממשלה ולאחר מכן מאושר על ידי הכנסת. לדבריו, "המחוקק קבע מהם תנאי הכשירות של שר. המחוקק היה ברור באשר לשאלה למי נתון שיקול הדעת בעניינים אלו. אולם, נוצר מצב עם השנים בו הוחלף שיקול דעת ראש הממשלה והכנסת בשיקול דעת שופטי בית המשפט העליון".

"הצעת חוק זו מבקשת להחזיר את סדרי ההתנהלות התקינים בעניין מינוי שרים. כל מינוי שר נתון לביקורת הכנסת שכן כדי להוציא את המינוי לפועל נדרש אישור הכנסת. הנחת הבסיס היא שהכנסת מייצגת את רצון העם הריבון והכנסת היא זו שמאשרת את הרכב הממשלה. מדובר בתיקון שמייצר את ההבחנה הנכונה ולא מאפשר כניסה של בית המשפט לשדה הפוליטי". 

סער זעם: "דרעי יהיה שר ראס בן ענו"

שר המשפטים לשעבר, חבר הכנסת גדעון סער, זעם על הצעת החוק ואמר שהיא "דוגמה קיצונית לשימוש לרעה בסמכות המכוננת". עוד הוא אמר כי "במקום לשבת על מדוכה ולנסח חוקה לישראל. הכנסת משתמשת בסמכות הזאת משיקולים פוליטיים צרים ומאינטרסים אישים - אין דבר חמור מזה! מוטב היה שכותרת החוק תהיה - דרעי יהיה שר ראס בן ענו. זאת דוגמה קיצונית לשימוש לרעה בסמכות שלכם".

"אין ספק שמדובר בחוק פרסונלי, חוק שממחיש עד כמה חקיקה פרסונלית פגומה. שכן, בכדי להכשיר אדם מסוים אנחנו יוצרים חקיקת יסוד קיצונית שלא נראתה כמותה. אנחנו מעוותים את כל החקיקה שלנו וקובעים לראשונה שלא ניתן לבקר פעולה ממשלתית שנעשתה מחוסר סמכות".