משרדי האוצר והבריאות סיכמו: זה המתווה לקיצור תורנויות הרופאים

אחרי ארבעה חודשי עבודה, הגישה הוועדה המקצועית את הדו"ח לשר הבריאות במסגרתו לא תהיה חריגה מעבר ל-18 שעות ותתבצע פריסה מדורגת בכל המחלקות ובתי החולים. השר הורוביץ: "אף עובד לא צריך לעבוד 26 שעות ברצף"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 23/03/22 14:48 כ באדר ב'

משרדי האוצר והבריאות סיכמו: זה המתווה לקיצור תורנויות הרופאים
אש, מנדלוביץ והורוביץ עם החתימה על מסקנות הוועדה, צילום: יצחק הררי

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ, הגיש לפני זמן קצר (ד') לשר הבריאות ניצן הורוביץ את דו"ח ההמלצות ליישום המתווה לקיצור שעות העבודה של רופאים המועסקים בתורנויות. בשל פערים בין חברי הצוות והקושי להגיע להחלטות מוסכמות, הוחלט להגישו כדו"ח מקצועי של משרד הבריאות, בתמיכת חלק מחברי צוות היישום המקצועי המשותף. 

כזכור, שר הבריאות הורוביץ מינה בנובמבר 2021 צוות מקצועי משותף לתכנון ויישום מהלך זה, בהשתתפות 25 חברים, ובהם נציגי משרדי הבריאות, האוצר והכלכלה, מנהלי בתי חולים, נציגי ההסתדרות הרפואית, רופאים מומחים ומתמחים.
 
בהתאם לצו של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, אורך יום עבודה הכולל שעות נוספות שהן שעות תורנות לא יעלה על 16 שעות, ואם צרכי עבודה מחייבים זאת – לא יעלה על 18 שעות, בשלב הראשון בעשרה בתי חולים בפריפריה: בית החולים העמק בעפולה, בית החולים סורוקה בבאר שבע בית החולים לגליל מערבי בנהריה, בית החולים זיו בצפת, בית החולים פדה פוריה בטבריה, בית החולים ברזילי באשקלון, בית החולים יוספטל באילת, בית החולים הסקוטי בנצרת, בית החולים הצרפתי בנצרת ובית החולים המשפחה הקדושה בנצרת.

שעה קלה לפני פרסום הדו"ח הודיע משרד האוצר כי יעביר 66 מיליון שקל למשרד הבריאות לטובת קיצור תורנויות המתמחים. הגדלת מספר המתמחים בבתי החולים תיעשה תוך איזון הפגיעה הצפויה בקופות החולים באמצעות יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים בין בתי החולים לקופות החולים דרך הרחבת מודל מתמחים במימון קהילה.

קיצור המשמרות - כבר מהחודש הבא 

עיקרי המלצות הדו"ח: 

1. קיצור יום העבודה בעשרת בתי החולים בפריפריה יחל באופן מדורג, החל מאפריל 2022. במחלקות פנימיות, רפואה דחופה וגריאטריה, כולל תורנויות של מתמחים ברפואה פנימית ביחידות לטיפול נמרץ עד סוף יולי 2022. במחלקות נוירולוגיה, דימות, פסיכיאטריה, אונקולוגיה, שיקום, נפרולוגיה, המטולוגיה עד סוף דצמבר 2022.במחלקות הילדים עד סוף מרץ 2023. פריסה מדורגת זו נבנתה על סמך בחינת יכולת איוש התקנים וצורכי ההכשרה. 

2. ככלל, שעות העבודה היומיות לרופא המבצע תורנות במחלקות האשפוז יקוצרו במתכונת של 16 שעות עבודה ועוד שעתיים לצורך העברת משמרת. במתכונת זו, הרופא התורן יתחיל את עבודתו בשעה 16:00 ויסיימה בשעה 8:00 למחרת, או בשעה 10:00 לאחר העברת המשמרת.

רופאים במחלקת קורונה. ארכיון

רופאים במחלקת קורונה. ארכיון צילום: David Cohen/Flash90

3. מתווה זה יחול גם על סטאז'רים. 

4. לרופאים תינתן האפשרות לבחור האם לקצר תורניות גם בימי שישי ושבת או לחלופין להישאר במתכונת העבודה הנוכחית. 

5. שינוי שיטת העבודה במחלקות לרפואה דחופה בבתי חולים בכל הארץ, על בסיס מעבר לעבודת משמרות, המתבססת על רופאים מתמחים ומומחים ברפואה דחופה. מהלך זה ייושם בהדרגה החל מנובמבר 2022 לאורך 4-3 שנים, ויחל בחמישה בתי חולים במרכז הארץ עוד השנה.

6. הקמת מנהלת לליווי ופיקוח על יישום מתווה קיצור יום העבודה לרופאים, שתלווה את הנהלות בתי החולים ביישום המתווה, ותקבל סמכויות לביצוע שינויים נקודתיים והתאמות במתווה לפי הצורך.

7. קידום והטמעה מהירה של מקצוע עוזר רופא באמצעות השלמת חקיקה עד אוגוסט 2022 ופתיחת מסלול לימודים אקדמיים לתואר שני במקצוע החל מארס 2023. לפי התוכנית, מתחילת 2026 יוכלו להיכנס למערכת הבריאות הבוגרים הראשונים של מסלול לימודים זה.

הורוביץ הבהיר: "זה מתווה מחייב"

בהקשר זה, ובהמשך להודעת משרד האוצר אשר התפרסמה לפני שעה קלה ללא כל תיאום ובאמצעות הודעה לתקשורת, מברך משרד הבריאות על היעתרות משרד האוצר לקיים את התחייבותו להקצות את המשאבים שסוכמו בחודש אוקטובר האחרון בין שרי האוצר, הכלכלה והבריאות. עם זאת, יודגש כי אופן הקצאת המשאבים ליישום השלב הראשון של קיצור התורנויות ייעשה בהתאם להחלטות המקצועיות של משרד הבריאות.  

שר הבריאות ניצן הורוביץ: "אף עובד לא צריך לעבוד 26 שעות ברצף. העובדה שעד היום סוגיית שעות העבודה של המתמחים זכתה להתעלמות מוחלטת היא חרפה. זה נגמר. התחייבנו לתקן את העוול הזה, ואני לא מתכוון לוותר עד שנשיג את המטרה – במלואה. אני חוזר ומדגיש: המתווה לקיצור התורנויות, כפי שעוגן בהיתר שרת הכלכלה, וסוכם עם שר האוצר ואיתי, הוא מתווה מחייב".

"בכל תקופת מגפת הקורונה, בתנאים קשים ובעומס בלתי נסבל, הרופאות והרופאים וכל אנשי הבריאות מחזיקים מדינה שלמה על הכתפיים", המשיך השר הורוביץ, "מערכת הבריאות הצילה את הכלכלה הישראלית מקריסה, מנעה סגרים והשבתות, ואפשרה להשאיר את המשק פתוח. צוותי הרפואה הם אלו שאפשרו לכלכלה לשגשג ולצמוח, וחסכו דה-פקטו למדינה מיליארדים רבים. זה בדיוק הזמן למלא אחר התחייבויות הממשלה, ולצאת לדרך למהלך ההיסטורי לקיצור תורנויות המתמחים. זה המעט שאנחנו יכולים לעשות למען צוותי הרפואה ולמען הציבור כולו".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ אמר: "מטרתו של דו"ח זה והמלצותיו המקצועיות, הינה להתוות מפת דרכים למימוש אחראי ומקצועי של מהלך חשוב זה, וזאת מבלי להתעלם מן האתגרים המורכבים של מערכת הבריאות בישראל – בהווה ובעתיד. הדו"ח נוטע את התשתית לשיפור בתנאי עבודתם של רופאים רבים בישראל, וכולל המלצות מעשיות לשיפור איכות מערכת הרפואה הציבורית, אף מעבר לסוגיית קיצור שעות התורנויות". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן