הורוביץ תוקף את האוצר: "מנסה לטרפד את קיצור תורנויות המתמחים"

שר הבריאות תוקף את אגף התקציבים במשרד האוצר ואומר כי הם אלה שמונעים את תחילת יישום מתווה קיצור התורנויות: "ההיתר והמתווה של שרת הכלכלה הוא לא המלצה או בקשה – מחייב. ארגון מרשם: "בני ערובה במלחמות של כוח ואגו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/03/22 16:49 כט באדר א'

הורוביץ תוקף את האוצר: "מנסה לטרפד את קיצור תורנויות המתמחים"
מחאת המתמחים, ארכיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתום עבודת צוות היישום למתווה קיצור תורנויות המתמחים, ולאחר רצף שיחות קדחתני בימים
האחרונים בין אנשי משרד הבריאות ואגף התקציבים באוצר, תוקף שר הבריאות ניצן הורוביץ את אגף התקציבים במשרד האוצר ואומר כי הם אלה שמונעים את תחילת יישום מתווה קיצור התורנויות. "הם מסרבים לאשר שימוש בתקציב שהובטח, על פי סיכום בין שרת הכלכלה, שר האוצר ושר הבריאות".

היום (ד') התקיימה פגישה בין משרד האוצר ואגף התקציבים ובמשרד הבריאות כדי לגבש את המתווה אולם ככל הנראה הפערים גדולים מדי ואפשר כי המתווה יחל באיחור ב-1 באפריל כמתוכנן.

"אף עובד לא צריך לעבוד 26 שעות ברצף", אמר הורוביץ. "זה בלתי מתקבל על הדעת. העובדה שעד עכשיו הסוגיה הזו זכתה להתעלמות מוחלטת מכל שרי הבריאות וממשלות ישראל היא חרפה. התחייבנו לתקן סוף סוף את העוול הזה, ואני לא מתכוון לוותר עד שנשיג את המטרה במלואה".

מחאת המתמחים

מחאת המתמחים, ארכיון | צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

שר האוצר הסביר: "ההיתר של שרת הכלכלה, כפי שסוכם עם שר האוצר ואיתי קובע כי ב-1 באפריל יחל קיצור תורנויות המתמחים לרפואה בכל 10 בתי החולים בפריפריה. עוד סוכם על תקציב כולל של 66 מיליון שקלים לטובת יישום המתווה. ממשלת ישראל התחייבה ומחוייבת למהלך הזה. בנוסף, התחייבתי שבמהלך הקדנציה שלי יורחב המהלך בהדרגה לכל בתי החולים בארץ עד סוף שנת 2025, וכך יהיה".

גם הפריפריה זוכה למענה בתכנית: "בחודשים האחרונים עמל צוות היישום בראשות המשנה למנכל משרד הבריאות ד"ר ספי מנדלוביץ' וגורמים נוספים, על תכנית להוצאה אל הפועל של המתווה המוסכם בפריפריה. לאחר בדיקה יסודית בכל בתי החולים בפריפריה, כדי לבחון את הצרכים הנדרשים בכל מחלקה ומחלקה, ולאחר סיום עבודת מטה נרחבת בנושא, על פי אומדן משרד הבריאות נדרשים לצורך ביצוע המתווה כ-25 מיליוני שקלים נוספים. דיונים שקיימנו בשבועות האחרונים עם האוצר הובהר לנו שאגף התקציבים מסרב לאשר את התוספת הזו".


(הפגנת הסטודנטים לרפואה, ארכיון)

"אגף התקציבים לא מוכן להעביר לנו לטובת התקנים הנדרשים"

הורוביץ אמר כי החליט להתחיל את מימוש המתווה בסכום שכבר סוכם בין השרים, תוך עמידה על השלמת המשאבים עם התקדמות איוש התקנים. "אלא, שבימים האחרונים התברר כי גם את 66 מיליוני השקלים שכבר סוכמו בין שלושת השרים, אגף התקציבים לא מוכן להעביר לנו לטובת התקנים הנדרשים. המתווה יכול לצאת לדרך כמתוכנן, אבל אגף התקציבים מתכחש לסיכומים בין שלושת השרים ומנסה למנוע בכך את יישום המתווה".

לסיום אמר שר הבריאות כי במקביל ליישום מתווה קיצור התורנויות, משרד הבריאות מוציא לדרך את רפורמת עוזרי הרופא. לדבריו, לאחר למעלה מעשור בו הנושא נדון, המחזור הראשון יחל את הכשרתו כבר בתחילת השנה הבאה. "מדובר במהלך דרמטי לשיפור איכות הרפואה, והוא יבטיח הקלה משמעותית על העומס שהמתמחים מתמודדים איתו.

"כדי להפסיק את העסקה של המתמחות והמתמחים 26 שעות ברצף, דרוש כסף ודרושים תקנים. זה ברור ומובן לכל הצדדים מתחילת הדרך, וההתחייבויות באשר להקצאות התקציבים מסוכמות ומתועדות. ההיתר והמתווה של שרת הכלכלה הוא לא המלצה או בקשה – הוא מחייב. לא אגף התקציבים, ולא אף גורם אחר רשאי להפר אותו".

ארגון מרשם: "בני ערובה במלחמות של כוח ואגו"

בארגון הרופאים המתמחים "מרשם" הגיבו לדברי הורוביץ, ושיבחו אותו: "שר הבריאות, בהודעה אמיצה, מודה שממשלת ישראל מבצעת תרגיל הונאה של ציבור המתמחים. ההצהרה שלו שמבהירה שמשרד האוצר מחזיק את המתמחים העייפים, המותשים והרצוצים, כבני ערובה במלחמות של כוח ואגו - צריכה להרעיד את אמות הסיפים".

"בישורת האחרונה, רגע לפני שקיצור התורנויות יוצא לדרך, חברו להם יחד עם האוצר, גורמים שרוצים לסכל את מהלך קיצור התורנויות. הבהרנו בשיחות שלנו עם נציגי משרד הבריאות והאוצר שלא נוכל לקבל שום תרחיש שבו מהלך קיצור התורנויות לא ייצא לפועל במלואו ובהתאם למתווה ב- 1.4.22. הבהרנו עוד, שכל ניסיון להתנות את קיצור התורנויות בפגיעה במתמחים בדרכים כאלה ואחרות , יתקל בנו במלוא העוצמה- לא נאפשר לזה לקרות! אם לא יהיה קיצור- לא יהיו מתמחים. 
אנחנו קוראים לרוה"מ להתערב באופן דחוף במשבר".