פרשת דומא | שלושה מאסרי עולם נגזרו על עמירם בן אוליאל

בית המשפט גזר את דינו של עמירם בן אוליאל שהורשע ברצח שלושת בני משפחת דוואבשה לפני כחמש שנים. בנוסף למאסרי עולם, נגזרו על בן אוליאל 20 שנות מאסר בגין פציעת הילד אחמד. השופטת: "רצה במותם אך בשל היותם ערבים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/09/20 15:04 כה באלול התשפ

פרשת דומא | שלושה מאסרי עולם נגזרו על עמירם בן אוליאל
עמירם בן אוליאל ואשתו , צילום: TOMER APPELBAUM/HAARETZ

שלושה מאסרי עולם. זה עיקר העונש שגזר היום (ב') בית המשפט המחוזי בלוד על עמירם בן אוליאל, הנאשם המרכזי בפרשת דומא. בן אוליאל הורשע ברצח שלושת בני משפחת דוואבשה מהכפר דומא בשומרון לפני כחמש שנים, ובית המשפט קבע כי הוא זה שהשליך את בקבוק התבערה לביתם וגרם למותם בשריפה. בנוסף למאסרי העולם, על בן אוליאל נגזרו עשרים שנות מאסר בגין פציעת הילד היחיד שניצל באירוע, אחמד, והצתת בית נוסף. בן אוליאל גם יפצה את אחמד ואת בעל הבית הנוסף בסכום של 258 אלף שקלים כל אחד.

הרב דרוקמן חתם: "מחובתנו לסייע ככל הניתן למען משפט צדק לעמירם"

השופטת רות לורך אמרה, כי "הנאשם נותן היום את הדין על מעשים חמורים שביצע, שגרמו לתוצאה קשה מנשוא - אובדן חייהם של בני משפחה אחת: שלושה אנשים, ופציעתו הקשה של אחמד. מעשיו נבעו מאידאולוגיה קיצונית וגזענות. הוא רצה במותם אך בשל היותם ערבים. 

בית משפחת דוואבשה השרוף בדומא

בית משפחת דוואבשה השרוף בדומאצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

בשבוע שעבר דחה בית המשפט את הראיה החדשה אותה הציגו עורכי דינו של בן אוליאל, אשר על פיה הילד אחמד דוואבשה, העד היחיד מתוך הבית לאירוע, תיאר אירוע שונה מהעובדות בכתב האישום בהן הורשע בן אוליאל. נזכיר, כי בתחילת הטיפול בתיק, קבע בית המשפט כי בן אוליאל עונה על ידי השב"כ ופסל חלק מהודאותיו, אך עם זאת קבע באופן חריג כי חלק מהודאותיו כן קבילות, למרות שנגבו בעינויים.

לאחר קבלת פסק הדין, אמרו עו"ד יצחק בם ואשר אוחיון המייצגים את בן אוליאל: "גורלו של עמירם הוכרע כאשר בית המשפט קיבל כראיה את ההודאה והשחזור שנעשה בעקבות עינויים ומחשש להמשכם. בהכרעת הדין בית המשפט התחמק מדיון בסתירות בין תוכן ההודאה לבין עדויות שמסרו עדי ראיה בזמן אמת ביחס למספר המציתים ותיאורם. כעת בית המשפט העליון יצטרך לתת דעתו לשתי הסוגיות האלה".

אוריין בן אוליאל

אוריין בן אוליאל, היוםצילום: Yossi Zeliger/POOL

פרשת דומא: מהלך האירועים

על פי כתב האישום, בחודש יולי 2015 הגיע בן אוליאל לכפר דומא והשליך בקבוקי תבערה לעבר שני בתים בכפר שבשומרון, אחד מהם - בית משפחת דוואבשה. הבית עלה באש ובשרפה נהרגו שלושה מבני המשפחה - התינוק עלי סעד בן השנה, האב סעד והאם ריהאם. ילדם בן ה-5 אחמד נפצע קשה. על הבית נמצאו כתובות בעברית, "יחי המלך המשיח" ו-"נקמה", ולידן צוייר מגן דוד.

בתחילת דצמבר 2015 נעצר בן אוליאל תושב ירושלים, שהיה אז כבן 20, בחשד שביצע את הרצח. מספר ימים לאחר מעצרו של בן אוליאל, אמר ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אני מוחה בכל תוקף על ההשוואה ההזויה בין הטרור הרצחני של האויב הערבי לבין מעשים, חמורים ככל שיהיו שעשו יהודים" כתב ח"כ סמוטריץ' ופסק, "האירוע בדומא, עם כל חומרתו ואם חלילה הוא בוצע אכן בידי יהודים, הוא לא אירוע טרור!".

באמצע חודש דצמבר 2015, אישר היועץ המשפטי לממשלה להפעיל את מה שמכונה "חקירת צורך", הפעלת כוח פיזי בחדר החקירות במקרים של "פצצה מתקתקת". בשלב הזה, הודה בן אוליאל במעשים. יומיים חלפו והוא ביצע שחזור בכפר. לטענת הפרקליטות ומערכת הביטחון הראה בן אוליאל כי הוא יודע פרטים מוכמנים, שרק הרוצח יכול היה לדעת.

בתחילת ינואר 2016 הוגש כתב האישום  נגד בן אוליאל כתב, בו הוא הואשם שתכנן וביצע את רצח בני המשפחה בדומא. על פי כתב האישום הוא תכנן את הרצח יחד עם הקטין, כנקמה על רציחתו של מלאכי רוזנפלד בפיגוע ירי בבנימין בסוף חודש יוני 2015. על פי כתב האישום, שריפת הבית בכפר דומא התבצעה כך: בן אוליאל טיפס על גדר שהקיפה את הבתים בכפר, ניגש לאחת מבתי משפחת דוואבשה, שהיה ריק באותה העת, חיפש ומצא חלון שאינו נעול ופתח אותו. בן אוליאל התרחק מעט מהחלון, הוציא מהתיק את שני הבקבוקים המלאים בנוזל הדליק.

חודש לאחר מכן, פברואר 2016, תיאר בן אוליאל בהקלטה מיוחדת את העינויים שעבר במתקני החקירות של שירות הביטחון הכללי, עינויים שהובילו לדבריו, להודאתו במעשים החמורים."לא ישנתי כמה לילות... ואז לקחו אותי לדיון הארכת המעצר. בחזרה מהדיון לקחו אותי שוב לחקירה, חקרו אותי כל הלילה ואמרו לי 'בא נגיד שמחר בשעה הזו זה כבר יהיה חדר מיון'", תיאר בן אוליאל.

באפריל 2018, הודיעה פרקליטות מחוז מרכז לבית המשפט בצעד חסר תקדים כי היא מוותרת על חלק מהודאות הנאשמים במעורבות באירוע. מדובר בהודאות שנמסרו במהלך החקירות, בהם הופעלו "אמצעים המיוחדים", כאשר הכוונה היא לעינויים. 

בחודש יוני 2018, בית המשפט המחוזי מרכז בלוד פסל את הודאות הנאשמים בהצתת בית משפחת דוואבשה בכפר דומא שהתקבלו לאחר הפעלת "אמצעים מיוחדים", וקבע שהן אינן קבילות. עם זאת נקבע כי שאר ההודאות שהתקבלו תקפות.

בחודש מאי 2019 פלשתיני תושב הכפר דומא המתגורר בסמוך לבית משפחת דוואבשה, חשף את גרסת האירוע, מהצד הפלשתיני. בשיחה תועד הפלשתיני בידי חוקר פרטי, מספר את הגרסה הרווחת בכפר לאירוע ועל פיה לא יהודים ביצעו את ההצתה באותו הלילה בכפר. "פלשתיני: זה שטויות, עזוב. חוקר: מה שטויות? מה היה שם? זה לא היהודים עשו נראה לי. פלשתיני: לא יא זאלאמה, אין כלום."

ביוני 2019 נפתח שלב ההגנה בסרובו של בן אוליאל להעיד. עו"ד אשר אוחיון אשר מייצג את בן אוליאל מסר בשמו לבית המשפט "ההחלטה שלא להעיד היא ביטוי לתחושת העוול שנעשה לבן אוליאל במשפט הזוטא כאשר בימ"ש פסל רק חלק מההודאות למרות העינויים שקדמו להם". אוריין בן אוליאל אשתו של עמירם מסרה את עדותה במשפט. בן אוליאל העידה כי בעלה עמירם היה איתה כל הלילה יחד בבית "גרנו במשאית עם חדר אחד, בקצה של היישוב עדי עד, במקום מרוחק משכנים. היתה לנו תינוקת, הוא תמיד היה חוזר בסביבות השעה 23:00 הביתה, הוא לא היה משאיר אותי לבד."

בתחילת ספטמבר 2020 דחה בית המשפט המחוזי בלוד את הראייה החדשה במשפט דומא, עדותו של הילד אחמד דוואבשה, עד הראייה היחיד מתוך הבית שנשרף בשנת 2015, אשר תיאר אירוע אחר מהעובדות בהן הורשע עמירם בן אוליאל. בית המשפט קבע כי עדותו של אחמד לא מהימנה מספיק בכדי לזכות את בן אוליאל והותיר את הרשעתו של בן אוליאל על כנה.

כאמור, היום נגזרו על בן אוליאל שלושה מאסרי עולם, עשרים שנות מאסר בגין פציעת הילד היחיד שניצל באירוע, אחמד, והצתת בית נוסף.