עוד מעט נוכל לקנות שם גם אישיות: קניות באינטרנט

ביקשנו מבני נוער בבתי הספר של חמ"ד לחלוק איתנו את דעתם על סוגיות שונות מתוך עולמם. והפעם - לקנות באינטרנט או ללכת על תוצרת הארץ?

חדשות כיפה יעקב גיפטר ואופיר שמואלי 05/06/17 14:36 יא בסיון התשעז

עוד מעט נוכל לקנות שם גם אישיות: קניות באינטרנט
חמ"ד על גחלים

מי לא שמע על ebay? רשת החנויות האינטרנטית שמוכרת לנו כמעט הכול. ככל הנראה לא ירחק היום שגם תוכלו לקנות שם אישיות וחוסן נפשי. אבל מה באמת אנחנו חושבים על הקניות באינטרנט?

מצד אחד בואו נודה על האמת: הקניות באינטרנט מוזילות לנו משמעותיות את יוקר המחיה ואם יש דבר שישראלים לא אוהבים זה להרגיש פראיירים. למה לשלם יותר שאפשר להשיג את אותו הדבר בחצי המחיר?

מצד שני, הקניות באינטרנט מחלישות משמעותית את העסקים בארץ ופוגעות באופן כואב בתוצר הלאומי שלנו.

השבוע שאלנו את יעקב ואופיר מ'הנהגת נוער הקהל למען ציון' האם לדעתם שיקול העסקים הציוני הוא בכלל פקטור שצריך להתחשב בו ולכן יש להביאו בחשבון כשאנחנו מחליטים להקליק את הקניות שלנו ברשת, או שעם כל הכבוד, יש לנו מספיק הקרבות אידאולוגיות כאן בארץ ולא צריך להגזים.

נגד קניות באינטרנט - יעקב גיפטר, כיתה י', ישיבת חמ"ד 'קרית הרצוג'

עולם הקניות באינטרנט כל הזמן מתפתח ועובר שינויים. היום, אם יש לך מחשב, אינטרנט, חיבור לחשמל וקפה בצד – אתה יכול להזמין את רשימת המכולת שלך מהבית מבלי לזוז מילימטר. נו, זה אחלה – מקצר תהליכים לא? אז למה אני נגד?

ישראל היא לא בדיוק ארץ השפע וכדי להצליח לחיות בלב שקט צריך לעבוד ולעבוד קשה. אם נראה את הדברים מזווית של בעלי העסקים בישראל, כאשר אנחנו מזמינים פריטים מהאינטרנט, אנחנו פוגעים בעצם בפרנסה של ישראלי ומפרנסים מישהו בקצה האחר של העולם.

ומה עדיף?

לפרנס אדם בארץ ישראל וכך לדרבן אותו להמשיך בעשייה ובטוב שהוא תורם לעולם, או לדרבן את אזרחי סין להמשיך ולשכפל מוצרים, או יהודי מצליח בחו"ל להמשיך להישאר שם בגלל "הפרנסה"?

כן, זה עדיין זול יותר בחו"ל, אבל כדאי לחשוב פעמיים לפני שעומדים לרכוש פריט נוסף באיביי.

בעד קניות באינטרנט - אופיר שמואלי, כיתה י', ישיבת חמ"ד 'קרית הרצוג'

אינטרנט הוא דבר מהפכני, היום כמעט הכל עובר דרכו. בשנים האחרונות, הפכו הקניות באינטרנט לטרנד של ממש, וגם אפשר להבין למה.

קניות באינטרנט חוסכות לנו את היציאה מהבית, ההתעכבות בחנות, ובנוסף, אם יודעים לעשות זאת נכון, אנחנו יכולים לחסוך לא מעט כסף.

טרנד הקניות באינטרנט שרק הולך ומתגבר עם הזמן, פוגע בחנויות הישראליות, במיוחד בחנויות הקטנות, ויוצר לבעלי העסקים בעיה של ממש.

עם זאת, בהרבה מהמקרים, הרשתות בישראל גוזרות קופון לא קטן על חשבון הלקוחות, דבר שמייקר מאוד את הקניות בחנויות, וגורם ללקוחות לחפש אלטרנטיבה אחרת, זולה ופשוטה יותר.

קניות באינטרנט הן אכן דבר מהפכני, טרנד חזק, תופעה שרק הולכת ומתרחבת. אנחנו לא באמת יכולים למנוע את התופעה, בגלל כל היתרונות שיש בה. אם המצב הנוכחי יגדל ויתעצם, החנויות ימצאו עצמן בבעיה גדולה, ועם מעט יחסית קונים. התופעה הזו היא חיובית ומצליחה להילחם ביוקר המחיה. עם זאת, יש צורך לתמוך גם בעסקים ישראליים, לכן לפי דעתי הצרכן הישראלי צריך לבדוק את פערי המחירים בין הארץ לבין קניה באינטרנט, ואם הפער אינו משמעותי – עליו לתמוך בעסקים הישראליים ולקנות בהם.

נקודה לדיון בסניף או בכיתה

אמנם לפני עשרות שנים לאנשים לא הייתה בכלל האפשרות לקנות באינטרנט, אבל האם לדעתכם החברה שלנו עברה שינוי משמעותי מבחינת המקום שאנחנו נותנים לחיי הנוחות שלא לומר לנהנתנות?

איפה ומי בכלל יחליט היכן עובר הקן בין הקרבה, נוחות וציונות? האם יש לדעתכם הבדל מהותי בין הירידה לברלין או לעמק הסיליקון של ישראלים שמחפשים חיים טובים ונוחים יותר לבין הקניות באינטרנט?