לייק למשה רבנו

במסגרת התוכנית הלימודית החדשה "התנ"ך בפייסבוק", לומדים התלמידים על סיפורי המקרא באמצעות פרופילים פיקטיביים לדמויות התנ"כיות

חדשות כיפה אורי פולק 24/03/11 00:00 יח באדר ב'

לייק למשה רבנו
Franco Bouly-cc-by-nd, צילום: Franco Bouly-cc-by-nd

במכללת לוינסקי מקדמים באחרונה תוכנית הוראה חדשה המלמדת את סיפורי התנ"ך באמצעות גלישה ברשת החברתית פייסבוק. התוכנית שפותחה על ידי ד"ר אילן אבקסיס ושירלי נתן-יולזרי, מומחים להוראת המקרא מהמכללה, מציעה אפשרות ללימוד התנ"ך דרך עיון בפרופילים אישיים ופיקטיביים שנפתחו במיוחד על בסיס הדמויות ההיסטוריות במקרא.

במסגרת התוכנית "התנ"ך בפייסבוק" נפתחו פרופילים לדמויות מרכזיות במקרא, כמשה רבנו, אבשלום, בת שבע, אביגיל אשת נבל הכרמלי, כלב בן יפונה ויואב בן צרויה. באמצעות הקלקה על כפתור ה-LIKE על ידי התלמיד באחד החשבונות הללו, נפתחת עבורו חלונית עם מטרות לימודיות הקשורות לחומר הנלמד. בין היתר, מגישה התוכנית את החומר באמצעות אתר שיתוף הוידאו "יוטיוב".


הפרופיל של משה. עשו LIKE


מעיון בפרופילים התנ"כיים שנפתחו, אפשר ללמוד רבות על הדמויות ההיסטוריות, מבלי לפתוח בכלל את ספר הספרים. בסטטוס המשפחתי של בת שבע מצוין שהיא נשואה לדוד המלך לאחר ששלח את אוריה החיתי למות במלחמה. אצל תמר בת דוד מצוין כי היא במערכת יחסים עם אחיה אמנון ועיסוקו של אליהו הנביא הינו "לבער את העבודה הזרה של המלך אחאב".

התוכנית יצאה לדרך כפיילוט ראשוני בחטיבת הביניים "רשיש" שבפתח תקווה - וזוכה בינתיים לתגובות חיוביות מאוד מצד התלמידים. בשבוע הבא אמורה תוכנית הלימודים החדשה להיות מוצגת בכנס העוסק במערכת החינוך בעידן המאה ה-21.

"מדובר במיזם שנועד לעורר עניין ומוטיבציה בתלמידים, לקדם יצירתיות ובעצם, להעשיר את ארגז הכלים של מורי המקרא", מסביר ד"ר אבקסיס, אחד מיוזמי התוכנית. לדבריו, בעקבות הצלחתה קיבלה מכללת לוינסקי פניות נוספות מצד מורים ממקצועות שונים, שביקשו לאמץ את השיטה ולנסות ולהעביר את החומר הלימודי באמצעות דפי הפייסבוק.

"היתרון שבפייסבוק נעוץ בניצול פלטפורמה שהיא כבר פופולרית בקרב התלמידים יצירת פרופילי פייסבוק לדמויות מקראיות, והתחברות של התלמידים לדמויות השונות מאפשרת ללמד תנ"ך בצורה עשירה ומגוונת", מציין ד"ר אבוקסיס. לטענתו, "ידוע שמקצוע התנ"ך סובל מיחסי ציבור גרועים והבחירה בפייסבוק מסמלת את החיבור לעולמם של הילדים".