מה ההפך מחיוך? האקדמיה ללשון עונה על השאלה שאין לה פתרון

בפתח שבוע העברית החליטה האקדמיה לחשוף את השאלות שנשאלה הכי הרבה פעמים השנה. אך מה ההפך מחיוך? למה מרק נקרא כך? וכמה שאלות נשאלה השנה האקדמיה?

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/01/23 17:07 טו בטבת התשפג

מה ההפך מחיוך? האקדמיה ללשון עונה על השאלה שאין לה פתרון
צילום: shutterstock

שבוע עברית שמח: ממש היום (א') מתחיל שבוע העברית ואין מי שיותר שמחה לקראתו מאשר האקדמיה ללשון. בפוסט חגיגי באינסטגרם לקראת תחילת החגיגות פירסמה האקדמיה את השאלות שנשאלה השנה הכי הרבה וחשפה כי השנה נשאלה יותר מ-35 אלף שאלות הנוגעות לשפה העברית. 

הפוסט המלא של האקדמיה ללשון:

באקדמיה החליטו לפרסם כמה מהשאלות המרכזיות אותם נשאלה ולספק להם תשובה סופית. לשאלה האם אומרים מזרן או מזרון ענתה האקדמיה כי אומרים מזרן. בטן ברבים כך מסתבר אומרים בְּטָנִים ורוטב נקרא כך בגלל שהוא מרטיב את האוכל.

נקווה שלא תצטרכו את ההפך מהמילה חיוך

חד קרן, ארבע אפשרויות

חד קרן, ארבע אפשרויות צילום: shutterstock

לשאלה המעניינת ביותר, מה ההפך מחיוך בשפה העברית, ענתה האקדמיה כי אין מילה מיוחדת בעניין הזה וכי מה שיש לעברית להציע זה את המונח "נפלו פניו". באקדמיה מספרים כי בעבר הוצעה להם המילה "זיעוף" אך היא לא התקבלה באופן רשמי. באקדמיה לא סגרו את הגולל על האפשרות הזו וכתבו כי "אולי המילה הזו עוד תיקלט ותיעשה נחלת הכלל".

שאלות נפוצות נוספות אותם נשאלה האקדמיה: אומרים אתכם או אותכם? והתשובה היא שאומרים אתכם. האקדמיה הפתיע וכתבה ארבע אפשרויות שונות למילה הנקבית לחד קרן: חד־קרן, חד־קַרְנִית, חדת־קרן וגם: חת־קרן.
‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍