האמן שיצר את הפסל: לא מתרגש מהביקורת

מיצג ברונזה של האמן אהרון שבו, לזכר ההתנתקות וישובי גוש קטיף, יוצב היום בכנסת ומעורר סערה. " "כל אירוע ציון דרך משמעותי בתולדות המדינה יש לו מקום לקבל מיצג"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 01/02/16 10:06 כב בשבט התשעו

עשר שנים וחצי לאחר גירוש מתיישבי גוש קטיף תחנוך היום (ב') הכנסת מיצג אמנותי שיוצג לבאי המשכן. במרכזו של המיצג מפוסל מגן דוד כאשר מתוכו צומח עץ דקל המהווה ביטוי לשבר העקירה וליכולת לצמוח מתוך השבר. על דופן היצירה חקוקים שמותיהם של 21 יישובי חבל קטיף וארבעת יישובי צפון השומרון שנעקרו.

מדובר בהעתק ברונזה של מיצג גדול של האמן אהרן שבו שמוצג כבר בניצן, "זה אמנם העתק קטן אך כבד. זהו צעד חשוב להנצחה של הגירוש", אומר ל'כיפה' האמן.

מלבד המיצג, שבו, בוגר בצלאל, עסק רבות בעשור האחרון בהנצחת ההתנתקות. בעבר צייר בול לשירות הבולאי שציין 35 שנות התיישבות בגוש קטיף ועיצב מדליות ומחזיקי מפתחות שמנציחים את ההתנתקות. "כשאריה אלדד אמר בהפגנה שמי שילחם נגד הגירוש וייעצר מגיע לו מדליה לקחתי את זה לכיוון המעשי ויצרתי מדליות שחולקו לאחר מכן לכל אלו שנעצרו בגירוש", מספר שבו שהוא עצמו היה שב"ח בעת הגירוש בביתו של בנו במורג.

(צילום: יחצ)

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין, שינכח בטקס הסרת הלוט, שלח לאחרונה מכתב לכל חברי המשכן וביקש מהם להגיע ולכבד את המעמד. "בקיץ האחרון מלאו עשר שנים למהלך ההתנתקות במסגרתו נאלצו אלפי תושבי גוש קטיף וצפון השומרון לפנות את בתיהם ויישוביהם, התגוררו בו אנשים מעשה וחסד, ששילבו תורה ועמל ועסקו בחקלאות מצטיינת" בנוסף כתב במכתבו, כי "מתוך הוקרה למקום ולתושביו מצאנו לנכון להנציח את גוש קטיף במיצב אמנותי שיוצב בכניסת 'קדמה' באגף החדש של משכן הכנסת, מטרת המיצב היא לבטא את רוח חבל ארץ זה ולכבד את זכרו".

עוד לפני טקס חניכת המיצב שאותו פיסל שבו ייפגשו חבר הכנסת עם מוזמנים תושבי הגוש לשעבר, ביניהם משפחות שכולות ויזמים שונים שהתגוררו בעבר בגוש. אליעזר אורבך יושב ראש ועד מתיישבי גוש קטיף אמר כי מדובר בעוד אבן דרך המציינת את הזיכרון של המתיישבים את גוש קטיף "אנחנו עושים פעילות ענפה כדי שלא ישכחו את המקום שהיה לנו לבית במשך שלושה דורות, מקום שבו הצמחנו אנשי תורה רופאים וטייסים, עובדי אדמה ומחנכים. אנחנו רוצים להודות ליושב ראש הכנסת על הנכונות לשלב את הזיכרון והמיצב במקום בולט בכנסת. אנחנו עוד נשוב לשם במוקדם או במאוחר".

סביב המיצג של שבו התעוררה סערה קטנה כאשר מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר, פנה אמש ליועץ המשפטי לכנסת עו"ד אייל ינון לבחון את חוקיות החלטתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין' לחנוך את המיצג.

"הנני פונה אלייך לאור הודעת הכנסת על הצבת אנדרטת קבע בשטח המשכן לציון פינוי ההתנחלויות משטח עזה וצפון השומרון. על פי מיטב ידיעתי, בשטח המשכן מוצבות מספר מצומצם מאוד של אנדרטאות המתייחסות להיסטוריה של עם ישראל, לערכים עליהם מושתתת הדמוקרטיה הישראלית, ובאופן ספציפי לזכר קורבנות השואה ולזכר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה", כתב אופנהיימר בפנייתו. לדבריו "עד היום, אירועים קשים וטראומתיים בתולדות עם ישראל ומדינת ישראל לא זכו לאנדרטאות קבע בשטח המשכן. לא רצח רבין ולא מלחמת יום כיפור, לא פינוי ימית ולא הטבח בכפר קאסם. עד כה הכנסת לא פתחה את שעריה להצבת מיצגים ואנדרטאות קבועים (להבדיל מתערוכות משתנות) מלבד אלו הקיימים במשכן משנותיו הראשונות".

שבו לא מתרגש במיוחד מהביקורת ואומר, "כל אירוע ציון דרך משמעותי בתולדות המדינה יש לו מקום לקבל מיצג. לדעתי גירוש יהודים מארצם על ידי יהודים אחרים זה אירוע משמעותי שצריך לזכור אותו. באותה מידה אני מוכן לקבל את זה שיש מקום גם למיצג על רצח רבין שהיה אירוע משמעותי".

(צילום: יחצ)