פריחת הפסטיבלים - עמים, טעמים, מרקים ופרחים!

קשה להתחרות בקסמיו של הצפון בחורף, אבל הדרום מצליח להחזיר "פייט" רציני עם פריחת הכלניות באדום לוהט, ופסטיבל המרקים באשדוד

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 24/01/19 17:00 יח בשבט התשעט

פריחת הפסטיבלים - עמים, טעמים, מרקים ופרחים!
דרום אדום, צילום: רפי בביאן

קשה להתחרות בקסמיו של הצפון בחורף, המים הזורמים בנחלי הגליל, הירוק העז של הצמחייה רוויית הגשם, לובן השלג בחרמון – אבל משבוע ט"ו בשבט ועד סוף פברואר, הדרום מצליח להחזיר "פייט" רציני עם פריחת הכלניות באדום לוהט, ופסטיבל המרקים באשדוד.

לעתים רחוקות, אפרופו אשדוד (העיר הישראלית המתוכננת הראשונה שקמה לאחר קום המדינה) - יש פער כל כך גדול בין התדמית לבין המציאות בשטח. עיר החוף היפה הזו הפכה מתחת הרדאר של התקשורת הארצית, ולמרות תדמיתה הבעייתית לעתים, לסוג של תל אביב של הדרום. קריית מוזיאונים עם שני פרויקטים ייחודיים עליהם עוד ארחיב, טיילת מושקעת, ציורי גרפיטי ענקיים ברחובות, מיצג של סלי קניות צבעוניים תלויים בגובה עמודי החשמל, ספא יפני בשם "נירוונה" עם טיפולים חדשניים כמו מריחת כל הגוף בשוקולד, סיור "עמים וטעמים" ברובע ו' שמפגיש את הבאים עם חלק מ-99 (!) ארצות המוצא של תושבי המקום, קניונים ומסעדות.

רחבת המוזיאון

רחבת המוזיאוןצילום: נעמי גוטקינד גולן

המסעדות באשדוד הן גם עילה מצוינת לארוז את המשפחה ולהתרשם מפסטיבל המרקים המתחיל ביום רביעי השבוע, 24 בינואר ונמשך עד יום חמישי 31 בינואר. במהלך הימים האלה יגישו 20 מסעדות אשדודיות את המרק שבו הן מתמחות בעלות של 10 שקלים. באירוע מקדים לפסטיבל שהתקיים ב"בליקר בייקרי" בקניון סימול התברר לי שריבוי העדות והמטבחים יאפשר למבקרים לטעום מרקים מכל קצווי תבל, ביניהם מרק דגים (בוייאבז של קנקון), מרק בתוך לחם, מרק עוף הודי עם קארי, דאל עדשים, מרק חומוס, מרק דלעת - קולינריה סובבת עולם בעיר ישראלית אחת.

פסטיבל אשדוד

פסטיבל אשדודצילום: נעמי גוטקינד גולן

שתי סיבות נוספות להגיע לאשדוד דווקא ביום הפתיחה של הפסטיבל השבוע: על שפת הים מקימים שם כמו בכל שבוע שוק זמני נודד עם בגדים שמחירם ההתחלתי יכול להיות שני שקלים, קראתם נכון, פירות וירקות במחירי היצף, כיסויי ניידים בשליש ממחירם בחנויות, והזדמנות לחטט בעשרות ערימות של אפודות, מעילים ובגדי ילדים, כדי לצוד מציאות. ובבית אריה קלנג בעיר, נציגים מכל המסעדות המשתתפות יביאו את מרק הדגל שלהם, ויתקיים מופע המשלב שירים וסיפורי מרקים.

אבל הטיול הקולינארי- סוציולוגי המרשים ביותר בו השתתפתי באשדוד היה זה שהתקיים בשוק של רובע ו'. מדריכת הטיולים מלי בובידה לוקחת את הבאים תמורות 60 שקלים לאדם, חנות אחרי חנות בשוק, בכולן בולטות תעודות כשרות וצילומי רבנים כחלק מהתפאורה, כדי לאכול ח'צאפורי גיאורגי, אינג'ירה אתיופית, בטטה ווארה הודית, קוסקוס צפון אפריקאי, פלאפל תימני, דגים כבושים ומעושנים ב"שירת הים", ובין טעימה לטעימה אפשר לשטוף את העיניים בחנות שמלות חתונה רקומות מאתיופיה, או לשמוע על התוכניות מרחיקות הלכת לשידרוג ושיפוץ השוק.

שוק רובע ו

שוק רובע ו' אשדודצילום: נעמי גוטקינד גולן

טיילת אשדוד

טיילת אשדודצילום: נעמי גוטקינד גולן

מלי מתמחה לא רק בטעמים אלא גם באתרים. למשל, מוזיאון אשדוד לאמנות, שלפני ימים אחדים נעל תערוכה ראשונית מסוגה בארץ ובעולם בשם "פרויקט אשדוד: דיוקן עיר". הפרויקט הנועז נועד להציג דיוקן קהילתי שיתופי של כל תושבי העיר, ובמסגרתו הציעו ל-5000 תלמידי בתי הספר באשדוד לבחור חפץ אחד מהבית, שלדעתם מייצג אותם. אחרי שנתיים של איסוף, הוכנסו הפריטים לאלפי קופסאות פלסטיק שקופות, המתוארות כ"קפסולות זהות", ואלה הוצגו בשלוש קומות המוזיאון במיצגים ארכיטקטוניים מרהיבים. רעיון ראוי לאימוץ גם בערים אחרות, ושווה לחזור עליו בשנים הבאות.  

ברחבת המוזיאונים האשדודית שוכן גם מתחם "הצוללת הירוקה" הייחודי לא פחות: כל החדרים והמיצגים האינטראקטיביים מכוונים כאן לחנך למודעות סביבתית ואקולוגית. כבר בכניסה נחשפים לתרבות הצריכה, בין היתר על ידי דיוקן ענק העשוי כולו מפסולת, יש "מעלית" המובילה את המבקרים אל מעמקי הים ומחלונותיה משתקפים שקיות פלסטיק צפות במצולות ומזהמות את המים. יש משחקים כמו "עמדת פיקוח" בה יכולים למדוד עד כמה המים הם "ירוקים", "מעבדת המרה לאנרגיה" המאפשרת לגלות שאשפה ניתנת למחזור, גלריה של יצירות אמנות "אקולוגיסטיות", סדנת יצירה המתבססת על חומרים בשימוש חוזר ועוד. מומלץ במיוחד להגיע עם ילדים אבל לזכור שהמקום פתוח לקהל הרחב רק בימי שני אחרי הצהריים. מחיר הכניסה אגב לא גבוה, 15 שקלים למבוגר ו-25 לילד.

צוללת ירוקה

צוללת ירוקהצילום: נעמי גוטקינד גולן

פסטיבל דרום אדום של קק"ל לעומת זאת, מתרחש בחמישה סופי השבוע בצפון הנגב: 1 בפברואר עד 2 במרץ. עשרות אירועים מותאמים לכל המשפחה, ירידים חקלאיים, צעדות, הופעות של מיטב אמני ישראל (שולי רנד, טיפקס, הדג נחש, ריטה, אסף אמדורסקי, דיויד ברוזה, קורין אלאל ועוד רבים), מרוץ אופניים, קטיף תותים, טעימת גבינות במחלבות הפותחות את שעריהן, חשוב להתעדכן בתאריכים ובשעות באתר הפסטיבל, אבל חתני השמחה העיקריים, לכבודם מתקיימת החגיגה הגדולה זו השנה ה-11, הם כמובן הפרחים.

אחרי קיץ אדום של שריפות ובלוני תבערה, "מגיע" ליישובי הדרום, מנחל עוז ועד יער שוקדה, מבארי עד נחל הבשור, מקיבוץ צאלים עד סעד, ליהנות מאדום אחר, זה של מאות אלפי הכלניות המכסות במרבדים צפופים את המרחבים הירוקים וגם מנהירה של המוני בית ישראל להיות איתם, לקנות מתוצרתם, לטייל בסביבותיהם. הרבה ירוק יש שם כי הגשם היטיב עם האזור. סעו לשם כבר בימי חמישי, שגם בהם יהיו הפעלות שונות. פרטים עליהם תקבלו בתחנות מידע של קק"ל בכל מזג אוויר בצומת בית קמה ובצומת יד מרדכי, ביער דביר ובחניית רעים.

פסטיבל המרקים

פסטיבל המרקיםצילום: נעמי גוטקינד גולן

הכי מרגש והכי משמעותי ב"דרום אדום" הם סיורי הפריחה המתקיימים ללא תשלום בימי שישי ליד רוחמה, ביער בארי, בחניון ורמולן הסמוך לצומת סעד ועוד. חפשו פרטים באתר קו ליער. עוד סיורים ללא תשלום יתקיימו בחבל שלום, שם ממוקמת אנדרטת עוצבת שכבשה את צפון סיני במלחמת ששת הימים. אל תוותרו על הליכה על הגשר התלוי הארוך בנחל הבשור, ועל המפגש עם השחקנים שימתינו בימי שישי בבאר מרווה מול קיבוץ עלומים ויפעילו את הילדים כל שעה עגולה. ואם הזכרתי ילדים, אז כדאי לקחת אותם גם לחוות היענים מול פארק אשכול.

אי אפשר להתעלם מהעובדה שהחלק הארי של אירועי דרום אדום כרוך בחילול שבת, ולהצטער על כך, אבל יש גם מספיק פעילויות בימים חמישי ושישי כדי שהציבור השומר שבת ומצוות ייקח חלק בפסטיבל שהמחזיר לדרום, ונקווה שכך אכן יהיה, ימים של שלווה ושמחה, וישמח ביופייה של פריחת החורף האדומה.