ביקורת למבחן ההורים הגדול אין מנצחים ומפסידים - אבל יש מסר גדול

מירית חממי, מנחת הורים מנוסה, צפתה בפרק של מבחן ההורים הגדול והבינה מיד: לתוכנית הזאת אין מנצחים ומפסידים, יש שיטות חינוך שונות ולכל אחת יתרונות וחסרונות

חדשות כיפה מירית חממי 15/05/23 12:58 כד באייר התשפג

למבחן ההורים הגדול אין מנצחים ומפסידים - אבל יש מסר גדול
מבחן ההורים הגדול, קשת 12, צילום: מאיה באומל בריגל

התוכנית "מבחן ההורים הגדול", המשודרת בערוץ 12 בהנחיית זוג המנחים המקסים דני ועינת, חושפת בפנינו סגנונות הורות שונים ובכל אחד מהם אנו מוצאים קצת גם את ההורות שלנו.

התוכנית נפתחה בשאלה שמעסיקה כל כך הרבה הורים בישראל: איך עושים את זה נכון? כהורים, אנו מתלבטים מדי יום מהן הגבולות שלנו מול ילדינו. האם נכון שננסה לדחוק בהם גם למקום שהם לא מאמינים שיהיו בו? האם נכון לוותר כאשר הם רוצים לוותר? ואולי הם פועלים רק כדי לרצות אותנו? איך הם ידעו ואיך אנחנו נדע מה הגבול?

משימת קיר הטיפוס: לדחוף את הילד קדימה או לשחרר?

בפרק הראשון קיבלו ההורים וילדיהם משימה לטפס על קיר טיפוס. מיד ניכר ההבדל בשיטות החינוך השונות בין ההורים באתגר הלא פשוט. משפחת שמילוביץ, הראשונה, מחנכת למשמעת וספורט. מיד בדרך למשימה האמא אמרה, "בשביל להיות כוכב צריך לשאוף לכוכבים". רועי קיבל הוראות מלמטה והוריו אמרו לו שהוא לא מפחד, למרות שהצהיר שהוא כן. בסוף הוא לא ויתר, והצליח לגעת בכוכב. 

משפחת רומנלי מחנכת בשיטת חינוך למשחקיות. הם שרו ואמרו שהכי חשוב שיהיה כיף, ותוך כדי בדקו מה יעזור לו להצליח. צח ביקש שקט ועשה זאת בקלות ובמהירות ללא עזרה או הכוונה. אצל משפחת עירון, בחינוך הטבעי, זה החל קודם כל בשיחה למטה, שצח לא חייב להגיע לכוכב ושיגיע עד לאן שבא לו לדחוף את עצמו. גם כאן ביררו עם שליו מה מתאים לו והוא ביקש שיכוונו אותו איפה לשים את הרגל. שליו השקיע מאמץ, אך העדיף להפסיק בגובה מסוים ועצר. נראה שהוא יכל להמשיך עוד למעלה, אך הפסיק ולא קיבל דחיפה נוספת מהוריו למטה. הוא התקבל באהבה, בחיבוק ובשלווה בלי אכזבה מהתוצאה.

מתוך "מבחן ההורים הגדול"

מתוך "מבחן ההורים הגדול" צילום: קשת 12

תיאום ציפיות מקדים אל מול עידוד במשימה

אצל משפחת בלינדרמן, בחינוך סמכותי, עודדו את יונתן ודחפו אותו פיזית למעלה. צעקו לו לא לפחד, להיות כמו גיבור, והוא הניע את ראשו לשלילה. הוא לא הגיע למעלה, למרות נסיונות נוספים שלא צלחו. יונתן כבר היה עייף ולא רצה להמשיך ונראה שהסיום ללא הגעה ליעד היה קשה לכולם.

אצל משפחות רומנלי ועירון אפשר היה לראות שטרם הפעילות ביצעו תיאום ציפיות, ובדקו מה יעזור למבצע המשימה לבצע אותה, בניגוד למשפחות בלינדרמן ושמילוביץ שמיד שלחו את ילדיהם למשימה עם מילות רקע שכביכול אמורות לעודד. תפקידנו ההורי הוא ללמד את ילדינו ולאפשר להם להתמודד בסיטואציות שונות בחיים, כשאנו מהווים עבורם מודל ומקום בטוח להתמודדות עם קושי. לחשוב מה אני כהורה מצפה ומה הילד שלי מצפה מעצמו וממני, מה יעודד אותו להמשיך ומה הוא צריך ממני כהורה.

מנחי התכנית

מנחי התכנית צילום: יחצ קשת 12

אין מנצחים במבחן, הורות זו משימת חיים מורכבת

כהורה בעצמי, עלו לי שאלות רבות לאורך המשך שידור הפרקים. האם נכון להגדיר את התוכנית כמבחן? יש מנצח במבחן כזה? האם הייתי מוכנה להיות אמיצה ולהחשף? ומי מגדיר מהי הורות נכונה או טובה דיה? הרי בכל שיטת חינוך יש יתרונות ויש חסרונות. ניתן לראות למשל שבשיטות השונות יש חינוך לעצמאות ואפשרויות בחירה רבות, שלעיתים הקשו על הילדים בקבלת החלטות, ועדיף היה לצמצם אותן כי זה לא הועיל לילדים. גם בהכנת ארוחת הערב באופן עצמאי ראינו שהילדים שהיו בוגרים ועצמאים התקשו לקבל החלטה פשוטה כי הם רגילים להוראות מדויקות. 

הורות זו משימת חיים מורכבת. אנחנו צריכים להיות גמישים במחשבה ולדעת שלא תמיד הכל ילך כפי שהייתי רוצה ולא תמיד בדרך שלי. לעיתים גם נופתע מהילדים ונגלה שיש להם רעיונות שאפילו לא חשבנו עליהם. אנחנו צריכים לדעת לסמוך עליהם ועל עצמנו ובעזרת שיח מכבד ובגובה העיניים נוכל להגיע להבנות.

הכותבת היא מנחת הורים מטעם מכון אדלר.