לקראת יום ירושלים - הצעה לסיור בעקבות פלוגת הטנקים הירושלמית

בידוע הוא, שהיו יחידות שונות שלקחו חלק בלחימה וכל אחת מייחסת לה את המשקל המשמעותי של הניצחון באזור. ננסה להאיר את תרומת חיל השריון לשחרור ירושלים באותם הימים ולהציע אתר ביקור המתאים לפיסת ההסטוריה הזו

חדשות כיפה ד"ר יוסי שפנייר 14/05/15 11:32 כה באייר התשעה

בימים אלה ממש, לפני 48 שנים שחררנו את ירושלים המזרחית ומאז זכתה בירתנו לכינוי 'העיר שחוברה לה יחדיו'.

בידוע הוא, שהיו יחידות שונות שלקחו חלק בלחימה וכל אחת מייחסת לה את המשקל המשמעותי של הניצחון באזור. ננסה להאיר את תרומת חיל השריון לשחרור ירושלים באותם הימים ולהציע אתר ביקור המתאים לפיסת ההסטוריה הזו.

ראשיתה של יחידת הטנקים הירושלמית

יחידת הטנקים (הסודית) הירושלמית נוסדה בשנת 1958 בפגישה של אהרון קמארה עם מפקד גייסות השריון חיים בר-לב. באותם הימים אהרון היה חייל מילואים משוחרר בן 29. בר-לב קרא לו לשיחה ואמר לו שהוא מייעד אותו להקים כוח שמטרתו להגן על ירושלים. לשם כך שלח אותו בר-לב לקורס מפקדי גדודי שריון, מתוך מטרה להציב אותו כמפקד גדוד שריון שיוצב בירושלים וימתין ליום פקודה. במשך הזמן הזה יהיה עליו, כך נאמר לו, להכין את מצבת החיילים לקרב.

טנקים לירושלים

לאחר שכוח הלוחמים היה מאומן פנה קמארה למפקד הגייס, חיים בר-לב, בדרישה שיתן לו טנקים, ורצוי שיהיו טנקים הראויים להגן על עיר הבירה. הוא קיבל 17 טנקים אמריקאים.

כיוון שעל פי הסכמי שביתת הנשק חל איסור מוחלט להכניס טנקים לירושלים, היה צורך להכניס אותם לעיר בהיחבא. לכן העמיסו את הטנקים במחנה ג'וליס שבאזור מישור החוף על מובילים שעליהם הונחו צריפי עץ והטנקים הוסתרו בתוכם. על הצריפים כתבו: "חיפה-ירושלים חברת החשמל", על מנת להשוות למבנה צורה של משלוח משא הקשורה להעברת גנרטורים לחברת החשמל. כך הועברו 12 טנקים למחנה סטף שנמצא ממערב לירושלים. ושישה טנקים הועברו למחנה שנלר שם הוסתרו בין מבני המחנה.

גיזרת תלפיות וארמון הנציב

בבוקר ה 5 ביוני 1967 עם פרוץ הקרבות בעיר ולאחר שהחיילים גויסו וצוותו לטנקים, המפקד קמרה הוביל את הטנקים ממחנה הסטף דרך עין כרם לכיוון ירושלים והגיע לתלפיות עם שמונה טנקים. סגנו של קמארה, רפי ישעיהו, עם חמישה טנקים אחרים לחמו בגזרה הצפונית של ירושלים, הם חברו לחטיבה 55 של הצנחנים ועזרו בהשתלטות על גבעת התחמושת. הכוח בפיקודו של קמארה התקדם לשכונת תלפיות, חבר לסיירת הירושלמית בפיקודו של יוסי לנגוצקי וקיבל הוראה להשתלט על ארמון הנציב. יחידת הטנקים של קמארה שכאמור כללה שמונה טנקים יצאה לקרב ללא השתהות. הטנקים עברו דרך חוות הלימוד (חוות הנוער, הצמודה לשכונת תלפיות) בדרכם לארמון הנציב ללחימה בחיילי הלגיון שהשתלטו על המקום. כשהירדנים ראו את הטנקים הם נמלטו על נפשם ואזור ארמון הנציב שוחרר.

אתרי פלוגת הטנקים הירושלמית

טיילת ארמון הנציב הינה טיול נחמד הטומן בחובו פיסות הסטוריה. ניתן לצפות על העיר הפרושה תחת השכונה ועל הדרכים שהובילו חלק מפלוגת הטנקים להשתלטות על ארמון הנציב.

גם לאזור מעיינות הסטף הסמוכים לבירה, חלק ניכר בהסטוריה. לאחר החניון העליון ממשיכים מערבה בנסיעה וחולפים על פני מחנה צבאי בו שוכנו הטנקים (יש במקום גם שלט המציין את העניין). שני אתרי ביקור אלה, ראויים ביום ירושלים ומזכירים את פלוגת הטנקים שהצילה את העיר.

הכותב מלמד בחוג להסטוריה במכללת אפרתה ומדריך טיולים ירושלמי ותיק.