שאל את הרב

תפילת מנחה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/05/07 17:16 ד בסיון התשסז

שאלה

אני בת 17. ברוך ד' מגדירה את עצמי דתיה מאד. בבקר בלי פשרות אני משתדלת ממש כל יום להתפלל תפילת שחרית, כבר ביסודי ובעיקר באולפנה חינכו אותי להתפלל גם תפילת מנחה. יש לי עליות וירידות בענין, לא מצליחה כל יום ממש, ויום אחד שאלתי את עצמי- בשביל מה? הרי אני בקושי מצליחה להתרכז בתפילה- רוב הפעמים אני רק ממלמלת אותה-גם בתפילת שחרית קשה לי להתרכז אבל זה בבוקר וחוץ מזה ברור לי שאני מתפללת אז התפילה הרבה יותר בכוונה ובגלל שתפילת מנחה היא באמצע היום ובאמצע כל העיסוקים ובכלל לא ברור לי כל יום שאני אתפלל מנחה זה בעצם הופך אצלי לפסק זמן באמצע היום בו אני חושבת על פול דברים ובכלל לא בהכרח על התפילה.

אני מרגישה לפעמים שזה פשוט בושה לעמוד ככה לפני רבונו של עולם-למלמל מסידור, ולחשוב ולתכנן לי את כל השבוע... ואני בת,אמנם אשכנזיה אבל אני לא חייבת בתפילת מנחה אז אולי עדיף שלא אתחיל להתפלל אם אני מרגישה שאין מצב שאתכון... כי אולי אין ענין סתם לעמוד עם סידור ולסמן v-התפללתי מנחה...

דוגרי אני לא רוצה להתיאש ולהפסיק להתפלל אבל אני לא מבינה למה להמשיך כי אני לפעמים כבר מרגישה קצת חצופה לעמוד כך בתפילה- אם את לא מתכוונת אז אל תבואי! אין לי חיוב בעצם התפילה אז למה סתם ל'שגע' אותו... זה כמו לצלצל שעות לבנאדם וברגע שהוא עונה לנתק ת'שיחה-חצוף למדי..

תודה רבה ממש על כל מלאכת הקודש שלכם!!

תשובה

שלום לך.
אשריך שאת ממשיכה למרות כל הקשיים, למרות כל הקולות מבפנים הקוראים לך לעזוב את מה שאת עושה, מסיבות שונות, את ממשיכה ואינך עוזבת.
דבר ראשון אני רוצה להדגיש, שלפי ההלכה בת צריכה להתפלל שתי תפילות ביום, גם שחרית וגם תפילת מנחה, כפי שפסק להלכה המשנה ברורה, שהוא הפוסקים המקובל לאשכנזים. כך שאין כאן דבר שהוא מעבר להלכה, אלא זו ההלכה הפשוטה.
התחלתי עם נקודה זו, למרות שהיא לא כל כך קלה, משתי סיבות: 1. להעמיד את הדברים על דיוקם. 2. לדעת ללמוד איך להתייחס אל הדברים.
כאשר אנו מנסים משהו שאנו לא חייבים בו, ואנו מרגישים שלא מתאים לנו, שאנו לא עושים אותו כמו שהיינו רוצים, יש לפעמים מקום לשקול להפסיק אותו, אך כאשר מדובר על דבר שאנו חייבים אותו, אנו לא יכולים להיכנס לשיקול של לעזוב בגלל שאנו לא עושים אותו מספיק טוב, אלא השיקול היחיד שלנו הוא איך לשפר את מה שאנו עושים.
באופן כללי, חשוב שנרגיל את עצמנו שקושי והתמודדות היא סיבה לעליה ולא סיבה לירידה. כאשר אדם רואה שיש לו קושי מולו, הוא יכול להשבר או לרצות לעזוב, אך הוא גם יכול להחליט שהוא יאסוף את הכוחות את כל המחשבות, את כל הכוחות נפש שלו, ויסתער על היעד, יכבוש אותו ויתעלה על ידי כך.
כל התמודדות יש בה גם אפשרות להתקדם. ככל שההתמודדות יותר קשה, הנסיון יותר קשה, גם ההישג שיהיה על ידי ההצלחה, יהיה הרבה יותר גדול והרבה יותר משמעותי לחיים שלנו.
לכן, אנו צריכים ללמוד להסתכל על קושי כאתגר, ולא כדבר המגלה על החולשה שלנו.
הסתכלות זו משנה לנו את כל התמונה. אנו כעת נשקיע כיצד להתקדם, מתוך הקושי שלנו, לא נתעלם מהקושי, לא ננסה להדחיק ולהסתיר אותו אלא נעמוד בעינים פקוחות מול הקושי, וננסה ללמוד כיצד אנו מתגברים, כיצד אנו משתפרים מתוך הקושי.
הקושי בכוונה בתפילה הוא קושי שרבים עוברים אותו, אולי כולם, וכפי שכתב האדמו"ר הראשון של חב"ד זהו התיקון של הגאולה, זו ההתמודדות החשובה ביותר שאנו צריכים להתמודד (אכן ישנן גישות שונות בנושא, אך בודאי שגם דבריו נכונים, וגם ההתמודדות הזו היא מרכזית מאוד).
לכן, בתחבולות תעשה לך מלחמה, נלמד כיצד להתגבר, מתוך תחבולות, מתוך הכשרה שלנו למלחמה, ונגיע לתוצאות יפות מאוד.
חשוב שנלמד על ערך התפילה, נלמד על חשיבות התפילה, ויחד עם זה גם נעורר את עצמנו אל התפילה, ואז התפילה שלנו תהיה שונה.
כדאי מאוד לקבוע זמן מסויים ביום, ללמוד על עניינה של התפילה, ויש על כך ספרים רבים וטובים, וכל אחד יוכל למצוא את הספר שיותר מתאים לו, שיותר מדבר אליו.
לאחר מכן, אני מציע שלפני כל תפילה, ואולי במיוחד לפני תפילת מנחה, תעוררי את הרצון שלך בתפילה, תחשבי על הקשיים שיש בעולם, על הסבל שיש בעם ישראל, ועד כמה את היית רוצה לתקן את המצב, עד כמה את קטנה באפשרות הפיעלות שלך, ועד כמה התפילה יכולה להשפיע, והיא מה שאת צריכה לעשות עכשיו, זה החלק שלך בתיקון כל המציאות, בעזרה לאותם שמותקפים כל יום על ידי טילים בשדרות, ואת כל אלו הסובלים מבלבולים באובדן דרך בעם ישראל, את כל החולים וכל המסכנים, ותחשבי שזה מה שאת יכולה לעשות בשבילם, וזה לא דבר מבוטל, זה דבר עצום.
מחשבה על הדברים האלו פועלת על הרגש ומעוררת את האדם לתפילה, והדבר מאוד מומלץ.
מעבר לכך, ישנם ספרים של חסידות ברסלב המתאימים מאוד לקריאה מעט מעט לפני התפילה והם מעוררים את האדם לתפילה, ומאוד כדאי לנסות.
ישנן עוד דרכים רבות, וכל אחד צריך לבחון איזה דרך תקדם אותו.
שיהיה המון הצלחה, והמשיכי קדימה, הלאה עוד ועוד.
בברכת הצלחה
יצחק.
zahig2@shoresh.org.il

כתבות נוספות