שאל את הרב

מתי מברכים על הפרשת חלה

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 05/10/09 09:26 יז בתשרי התשע

שאלה

חג שמח ושלום וברכה

מתי יש לברך את הברכה של הפרשת חלה האם לפני שמפרישים את החלה מברכים ומיד "עובר לעשייתן" ואז מפרישים את החלה? או שמא קודם מפרישים את החלה ואח"כ מברכים?

עד כמה שידוע לי התשובה היא ש"עובר לעשייתן" היא התשובה אלא שאתמול הייתי בבית של חמותי אישה מבוגרת תמניה שבאה ממחוז שרעב והיא אמרה שהיא כל החיים שלה קודם כל הפרישה חלה ואח"כ ברכה וככה היא נהגה בתימן וכך נהגו גם חברותיה במקום.

מה עושים במצב כזה ? האם יש בעיה עקרונית מבחינה הלכתית שבמצב כזה בכלל לא חשוב מה נהגה חמותי ואולי נהגה בטעות כל חייה או שמא יש לדרכה של חמותי " תנא דמיסייע " ו"אלו ואלו דיברי אלוקים חיים" ועם ישראל חי ולדרכה של חמותי יש יסוד סביר משמעותי בהלכה?

אודה לך על תשובתך בעניין

****************************************

תשובה

שלום וברכה!

כל ברכות המצוות מברכים עובר לעשייתן. יש רק מצב אחד שבו משנים וזה בהדלקת נרות של שבת והסיבה היא שאי אפשר לברך ואז להדליק מכיוון שע"י הברכה אישה מקבלת שבת וכבר לא יכולה להדליק. ברם המרדכי הסביר שע"י כיסוי עיניים ואי הנאה ממאור הנר, שזו היא המצווה, עדין יש עובר לעשייתן. הרב עובדיה יוסף לא מסכים עם דין זה של המרדכי ואומר שיש לברך ואז להדליק, ככל ברכות המצוות עובר לעשייתן, כי לא מקבלים שבת ע"י ברכה.

כלומר תמיד תחילה מברכים ואח"כ עושים מצווה. לגבי מנהג חמותך. אני אישית לא יודע מה מקור להנהגה זו, אך לא הייתי נחפז ומכריז על המנהג מנהג טעות, אלא הייתי פונה לרב תימני ומברר את הענין. לצערי, בסביבתי הקרובה אין רב תימני, לכן אני מציע שאת תמצאי אחד כזה ותבררי את הענין.

מועדים לשמחה,

חיים דב בריסק

כתבות נוספות