תיארוך תקופת המבול ועלילות גילגמש | שאל את הרב

תיארוך תקופת המבול ועלילות גילגמש

בס"ד

שלום רב לכבוד הרב.

מתי נכתב הסיפור ? האם לפני התרחשות המבול במציאות או אחריו?

במאמר בנושא של יצחק רפופורט ( http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/betmikra/higia.htm)

נכתב כי "הגענו לנקודה החשובה אולי ביותר בדיוננו והיא נקודת הכרונולוגיה. כפי שידוע הלוח האחד-עשר של "עלילות גילגמש" שבו מסופר על ההרס הכללי של העולם נכתב במאה השביעית לפני הספירה בימי שלטונו של אשורבניפל מלך אשור. זו היא עובדה היסטורית שאין להכחישה מפני שהתאריך חקוק על הלוח עצמו. כמו-כן מקובל הוא בין המלומדים שספר בראשית שבו נמצא מעשה המבול נכתב לכל המאוחר במאה העשירית (לפי דעתנו נכתב לכל המאוחר במאה השלוש-עשרה לפני הספירה). והשאלה היא פשוטה בתכלית הפשטות: איך אפשר היה בשביל ספור בכתב-היתדות שנכתב במאה השביעית לפני הספירה להיות לדוגמה ולאב-טיפוס בשביל סיפור המבול בספר בראשית שקדם לו לפחות בארבע מאות שנים? הלא באופן טבעי אין המאוחר יכול לבוא לפני המוקדם."

כהסתכלתי בערך וקפדיה נכתב כי "עלילות גילגמש (ידוע גם כגַּלְגַּמֵשׁ בהגייה אכדית) הוא אפוס שומרי, מהיצירות הספרותיות המוקדמות ביותר בתולדות האנושות, המתארת את קורותיו האגדתיות של גלגמש, מלך ארך. כתיבת היצירה המקובלת מתוארכת לשנת 1250 לפני הספירה בקירוב" .

העניין הוא כזה, האם הרב יכול לרשום לי מתי מתוארכת תקופת האבות (לפי וקיפדיה ראיתי שזה 1700 לפנה"ס בקירוב , ואם כך העניין מסתדר , כי האבות חיו וסיפרו את עניין המבול במסופתמיה) מה שאני לא מבין הוא מדוע יצחק רפופורט כותב שסיפור המבול נכתב (מה זה נכתב ? העניין הוא מתי המבול התרחש!!!) לכל המאוחר במאה שלוש עשרה לפני הספירה והרי זה בכלל פני תקופת האבות!!!

אם כך מתי המבול התרחש לפני הספירה?

האם הרב יכול לתת לי ציר זמן של הדברים?!?!

תוכן התשובה:

שלום וברכה!

נעשה קצת סדר. מבול התרחש בשנת 1656 מבריאת העולם. כלומר מדובר על על שנת 2105 לפני הספירה (מאה 22 לפני הספירה). בריאת בין הבתרים בין אברהם אבינו לבין הקב"ה נעשה בשנת 2018 מבריאת העולם, כלומר מדובר על שנת 1743 לפני הספירה (מאה 18 לפני הספירה). מעמד הר סיני התרחש בשנת 2448 מבריאת העולם. כלומר בשנת 1313 לפני הספירה (מאה 14 לפני הספירה). נניח שכל התורה נמסרה במשך 40 שנה במדבר, אז חתימת התורה נעשתה בשנת 1273 לפני הספירה (מאה 13 לפני הספירה). מכאן יוצא שעלילות גילגמש נכתבו מאוחר יותר מאשר מבול, ימי אברהם וחתימת התורה לפי כל שיטות התיארוך. כמו כן לא ברור מאיפה צץ מספר של 1250 שנה לפני הספירה הרי תאריך המופיע על הלוחות מאוחר יותר ובהרבה. מכאן בין כה בין כה עלילות גילגמש אינן אב טיפוס לסיפורי התורה, אלא ההיפך הוא הנכון כי המאוחר לא יכול להיות אב טיפוס למוקדם לו.

יצחק רפופורט מתכוון לתיעוד כתוב של המבול והוא נעשה כאשר נכתבה התורה ע"י משה רבינו כפי שהיא נמסרה מאת ה´ וזה באמת במאה 13 לפני הספירה (וזה עדיין לפני הלוחות האכדיות).

בברכה,

חיים בריסק

התשובה התקבלה מהרב חיים בריסק,
ב בכסלו התשעא
,
09 בנובמבר, 2010
09.11.2010

1. ברשות הרב ()

טענה נוספת בעניין (ללא קשר לקדימויות) היא שאם המבול אכן התרחש והיה אירוע מחונן ועצום כלכך אז בוודאי שסיפור המבול עם המוטיבים שלו יועבר בן צאצאי נוח,כשהסיפור התגלגל לעובדי האלילים אזי הם ניסו למצוא לתופעה הסבר פגאני ,כמו שעשו להרבה תרחישי מציאות אחרים....

מה דעתך כבוד הרב ?


תגובת הרב
מאד הגיוני.

דווח על תגובה לא ראויה
27.11.2012

2. המקרא ועלילות גילדמש-תיארוך-תשובתושל הרב חיים בריסק (מורל)

הכל טוב ויפה מבחינת הכתוב אך ברור שעלילות גילגמש או סיפורי מבול שומריים היו קיימים הרבה הרבה קודם שהועלו על הכתב כך שמסכנות תשובתך שגויות .נראה אם כך שאברם השומרי ידע על המבול עוד לפני משה שקיבל את הידיעה מאלהים במעמד מתן תורה בהר סיני הרבה זמן אחר כך .
תגובת הרב
מצד שני אין לך שום הוכחה לטענתך, לכן היא נשארת ברובד תאוריה בלבד ולא מפריכה דבר. מכאן הטענה שלך שתשובתי שגויה, שגויה כשלעצמה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

אחד מרבי הקומות שנהרס צילום: דובר צה"ל

לא יודעים כיצד צה"ל בוחר את מטרות התקיפה בעזה? קצין באמ"ן מסביר

קרא עוד