שאל את הרב

פרשת בחקתי - ערך כספי של אישה ואיש

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 19/07/19 11:30 טז בתמוז התשעט

שאלה

כיצד יתכן שהתורה מציינת כי ערך האישה נמוך מערך האיש מבחינה כספית?

ברור שזה האינטרס הגברי הכי בסיסי להעלות את הנחותים ולהשפיל את העליונות. אך היהדות לכאורה מתיימרת לייצג משהו נצחי וטוענת לאמת מוחלטת.

איך זה שגם הילדות הקטנות, אשר כל המחקרים מראים כי הן יותר נבונות, קולטות מהר יותר, יעילות יותר וכן הלאה...

דווקא הן - שוות פחות?

וכיצד יתכן שנשים זקנות, אשר אפילו היהדות מסכימה כי הן הרבה יותר מועילות מהזקנים (לפחות בכל הקשור בבית), עדיין מוערכות פחות?

מחקרים גם מראים שוב ושוב הטיה מפורשת של נשים וגברים לטובת גברים. כלומר, גם אן בפועל הנשים הרבה יותר מוצלחות, הנשים והגברים מוטים ולא הגיוניים כלל מהבחינה הזו.

יש לכך סיבות רבות שקשורות להתפתחות האנושית הבסיסית ובעיקר סיבות שלא כדאי להכנס אליהן כאן.

אך בכל זאת, כיצד הרבנים מיישבים את העניין הזה?

האם כשנוח, פשוט טוענים שכך היה נהוג בעולם הקדום?

אם היה חוסר צדק אכזרי והיפוך יוצרות בעולם הקדום, למה היהדות מחוייבת לקדש את זה?

אפילו כאן באתר, רבנים שנשאלו בעניין, פשוט כתבו שהגבר יותר מוצלח בעבודה ובעל כישורים מנטאלים גבוהים יותר. הם אף הגדילו לעשות והשליכו את הצד הנשי (סדר וארגון) על גברים, כאשר כל המחקרים מראים כמובן ההיפך הגמור.

קחו דוגמא מהידע על מנתחות כירורגיות. הן מוצלחות יותר סטטיסטית לעומת מנתחים כירורגים, בכל הפרמטרים. האם יעלה על דעתכם לטעון שהן שוות פחות מבחינה כספית ?

אם אנשים היו באמת יודעים את ההבדל בין היצור המגוחך בעבודה לבין האישה, היו משתגעים.

הנחיתות המוסרית, האסתטית, האמפטית והלוגית של הבנים מופיעה כבר בגילאים הקטנים. אומנם יש יוצאי דופן, כאשר הבן הוא מפותח ונשי מול בת זכרית. אך לרוב אין בכלל מקום להשוואה בין אישה לגבר בשום גיל.

אם היהדות מתיימרת להבין בהבדלים בין המינים, כיצד לא ידעה שהאישה הרבה יותר טובה מהגבר, בכל תחום שאינו כח פיזי?

וזה רק דוגמא שולית מאוד לדברים שלא הזכירה כלל ולמעשה קידשה את ההיפך הגמור מכך, ע"פ האגו הגברי והאימפולס הגברי.

תשובה

שלום וברכה

אני לא יודע.

אני לא יודע על בסיס מה קבעה התורה את מושג ה"ערך".

יש לי השערות:

הערך נקבע לפי הערך הכלכלי, ודיבר הכתוב בהווה, ובוודאי שבתקופת המקרא הערך הכלכלי שגבר היה יכול להרוויח היה גדול בהרבה מאוד מזה של האישה. אם ההשערה הזו נכונה, היא כמובן מעלה את הסוגיה לגבי שאלת הערכין בתקופה שלנו, ביום שייבנה בית המקדש, וזה יחייב דיון בסנהדרין: האם העובדה שכך היה בימי המקרא מקפיאה את המשמעות הכלכלית הזו לנצח, או שחובת הסנהדרין היא לפעול לאור המהות, וכיוון שהפערים מאוד הצטמצמו – הערכין יהיו שונים.

בכלל, השיח הזה של "הנשים יותר טובות מהגברים" או "הגברים יותר טובים מהנשים" לא כל כך מוכר לי, ולמיטב זכרוני לא השתתפתי בו מעולם. אין לי עניין לדבר על ה"גברים" או על ה"נשים" במוחלטות כזו (אם כי יש גם הבדלים מהותיים בין נשים וגברים), ואין לי עניין גם לעסוק בשאלה מי טוב יותר, ובדרכי הבדיקה והמידע של כך.

כל טוב

כתבות נוספות