סגור

פרשת בחקתי - ערך כספי של אישה ואיש

כיצד יתכן שהתורה מציינת כי ערך האישה נמוך מערך האיש מבחינה כספית?

ברור שזה האינטרס הגברי הכי בסיסי להעלות את הנחותים ולהשפיל את העליונות. אך היהדות לכאורה מתיימרת לייצג משהו נצחי וטוענת לאמת מוחלטת.

איך זה שגם הילדות הקטנות, אשר כל המחקרים מראים כי הן יותר נבונות, קולטות מהר יותר, יעילות יותר וכן הלאה...

דווקא הן - שוות פחות?

וכיצד יתכן שנשים זקנות, אשר אפילו היהדות מסכימה כי הן הרבה יותר מועילות מהזקנים (לפחות בכל הקשור בבית), עדיין מוערכות פחות?

מחקרים גם מראים שוב ושוב הטיה מפורשת של נשים וגברים לטובת גברים. כלומר, גם אן בפועל הנשים הרבה יותר מוצלחות, הנשים והגברים מוטים ולא הגיוניים כלל מהבחינה הזו.

יש לכך סיבות רבות שקשורות להתפתחות האנושית הבסיסית ובעיקר סיבות שלא כדאי להכנס אליהן כאן.

אך בכל זאת, כיצד הרבנים מיישבים את העניין הזה?

האם כשנוח, פשוט טוענים שכך היה נהוג בעולם הקדום?

אם היה חוסר צדק אכזרי והיפוך יוצרות בעולם הקדום, למה היהדות מחוייבת לקדש את זה?

אפילו כאן באתר, רבנים שנשאלו בעניין, פשוט כתבו שהגבר יותר מוצלח בעבודה ובעל כישורים מנטאלים גבוהים יותר. הם אף הגדילו לעשות והשליכו את הצד הנשי (סדר וארגון) על גברים, כאשר כל המחקרים מראים כמובן ההיפך הגמור.

קחו דוגמא מהידע על מנתחות כירורגיות. הן מוצלחות יותר סטטיסטית לעומת מנתחים כירורגים, בכל הפרמטרים. האם יעלה על דעתכם לטעון שהן שוות פחות מבחינה כספית ?

אם אנשים היו באמת יודעים את ההבדל בין היצור המגוחך בעבודה לבין האישה, היו משתגעים.

הנחיתות המוסרית, האסתטית, האמפטית והלוגית של הבנים מופיעה כבר בגילאים הקטנים. אומנם יש יוצאי דופן, כאשר הבן הוא מפותח ונשי מול בת זכרית. אך לרוב אין בכלל מקום להשוואה בין אישה לגבר בשום גיל.

אם היהדות מתיימרת להבין בהבדלים בין המינים, כיצד לא ידעה שהאישה הרבה יותר טובה מהגבר, בכל תחום שאינו כח פיזי?

וזה רק דוגמא שולית מאוד לדברים שלא הזכירה כלל ולמעשה קידשה את ההיפך הגמור מכך, ע"פ האגו הגברי והאימפולס הגברי.

תוכן התשובה:

שלום וברכה

אני לא יודע.

אני לא יודע על בסיס מה קבעה התורה את מושג ה"ערך".

יש לי השערות:

הערך נקבע לפי הערך הכלכלי, ודיבר הכתוב בהווה, ובוודאי שבתקופת המקרא הערך הכלכלי שגבר היה יכול להרוויח היה גדול בהרבה מאוד מזה של האישה. אם ההשערה הזו נכונה, היא כמובן מעלה את הסוגיה לגבי שאלת הערכין בתקופה שלנו, ביום שייבנה בית המקדש, וזה יחייב דיון בסנהדרין: האם העובדה שכך היה בימי המקרא מקפיאה את המשמעות הכלכלית הזו לנצח, או שחובת הסנהדרין היא לפעול לאור המהות, וכיוון שהפערים מאוד הצטמצמו – הערכין יהיו שונים.

בכלל, השיח הזה של "הנשים יותר טובות מהגברים" או "הגברים יותר טובים מהנשים" לא כל כך מוכר לי, ולמיטב זכרוני לא השתתפתי בו מעולם. אין לי עניין לדבר על ה"גברים" או על ה"נשים" במוחלטות כזו (אם כי יש גם הבדלים מהותיים בין נשים וגברים), ואין לי עניין גם לעסוק בשאלה מי טוב יותר, ובדרכי הבדיקה והמידע של כך.

כל טוב

התשובה התקבלה מהרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול
טז בתמוז התשעט
,
19 ביולי, 2019
לקריאה נוספת
19.07.2019

1. שאלתי פעם רב את השאלה הזו והתשובה היתה פשוטה להפליא! (וגרמה לי לחשוב מחדש)

"האם אתה חושב שאתה שווה יותר ממני?"
זו היתה התשובה. והיא הפתיעה אותי בפשטות שבה.

התשובה מבוססת על כך שלפי פרשת ערכין, גבר בגיל 20-60 (קבוצת הגיל שלי) שווה יותר מגבר מעל גיל 60 (קבוצת הגיל של הרב ששאלתי).
ואז הבנתי משהו מוזר: תהיתי על הפער בין נשים לגברים אבל לא תהיתי על הפער בין צעירים למבוגרים. השאלה באה מתוך הנחה שפרשת ערכין מתייחסת לערך של בני אדם. יוצא מפרשת ערכין, שלפי התורה רב, דיין, תלמיד חכם גדול מעל גיל 60 שווה פחות מבחור צעיר שאפילו אינו בחור ישיבה. מהתורה ברור מה הערך שהיא נותנת לזקנים (שאינם ת"ח) ולת"ח (שאינם זקנים) ק"ו לזקן ת"ח...
ואז שאלתי את עצמי - רגע, במקום להתעסק בתחרותיות "האם גבר שווה יותר מאישה" השאלה היא הרבה יותר עמוקה: האם בכלל יש "ערך" לבני אדם? השאלה על השוויון היא שאלה מטופשת כי היא נובעת ממלחמות אגו. הרי אפילו אם נחליט שבכל קבוצות הגיל ערך גבר=ערך אישה, הרי ממילא נשאלת השאלה היא אדם אחד שווה יותר מאחר (לפי קבוצות גיל). ויותר מכך - האם בכלל ניתן לתת ערך לבני אדם?
בפרשת מסעי התורה נותנת תשובה חד משמעית לשאלה הזו: אסור לתת ערך כספי לבני אדם. חיי אדם זה מעבר לכסף. ועמדת התורה בעניין זה היא קיצונית מאד בלי מקום לאי הבנות...

אז זה גרם לי לעיין מחדש בכל פרשת ערכין, כי הבעיה היא לא הערך שניתן לבני אדם כאלה או אחרים, אלא עצם העובדה שפרשייה כזו קיימת!
ואז שמתי לב למשהו מוזר: בתוך פרשיית ערכין יש "מנגנון השמדה עצמית" - בשלב מסויים הכהן מעריך על פי דעת עצמו את "ערך" האדם במידה ואין ידו משגת. זאת אומרת, התורה עצמה מכניסה גורם שמבטל את כל טבלת המחירים הזו והיא אינה "קשיחה" באמת. ואז שמתי לב להלכה הקובעת ש"שמין אותו כמה שווה בשוק העבדים". במילים אחרות, אין בודקים את ערך האדם עצמו אלא את ערכו בשוק העבדים. ואז הזכרתי שבפועל, כל מקום שהתורה מדברת על ערך בני אדם זה מופנה לשוק העבדים. ושוק העבדים (משהו שאנו לא מכירים היום, לפחות לא בארץ) לא מתייחס להכשרה של האדם וכד' אלא ל"גופו" של עניין. לכוח העבודה הפיזי, ומה לעשות, חד משמעית מבחינה פיזית גברים הם יותר מנשים. (ואז הבנתי שזו אכן הגישה, הרי רש"י מתייחס לכך).
לכן כל הסטטיסטיקות וכל הדיונים הם פשוט מיותרים וחסרי משמעות.
לאדם אין "ערך", ופרשת ערכין לא מתיחסת כלל לערכו של אדם כפרט אלא "כעבד הנמכר בשוק" כמו גוש בשר. צריך לשים לב שזה "מחירון" מאד שרירותי - אין התייחסות למומים או כישורים אישיים או מעמד חברתי. יש כאן את המבט הכי "פרקטי" על גוף (!) האדם.
אז החלוקה היא פרקטית ביותר - אדם בשיא כוחו (צעיר) שווה יותר, גבר פיזית חזק מאישה אז הוא שווה יותר. אבל זה לא ערך האדם, זה "ערך העבודה" הכי פיזית ופשוטה. ובכלל הפרשייה הזו היא "לא רלוונטית" כי היא באה ממקום של אדם שרוצה לתת את ערכו... משהו מוזר. ואז התורה אומרת: ערך שרירותי בלי להתחשב בכישורים אישיים. אלא רק כ"בהמת משא". ואם אתה לא עומד בזה - אז הכהן (לא בית דין) יחליט סכום נמוך יותר כפי היכולת.
אבל בשום אופן אין כאן ערך שלך כבן אדם, כי מעבר לעובדה שאי אפשר להעריך חיים בכסף, הרי הערך שלך קשור לתוכן הפנימי שאתה יוצק לחיים שלך, ולשם אין לבית דין או לכהן גישה. פרשת ערכין שמה את האדם "טאבולה ראסה". הרי כל הפרשה כוללת ערכים מסוגים אחרים - אדמה ובהמות.
ואז הבנתי שכשהרב ענה לי בחיוך "אתה חושב שאתה שווה יותר ממני?" זה היה רמז לכך שהשאלה שלי הסגירה שכל התפיסה שלי את פרשת ערכין היתה לא נכונה ומי שלמעשה נותן "ערך" לבני אדם - זה היה אני... זה שבפרשת ערכין ה"מחיר" של זקן יותר משל צעיר לא הופך אותי לשווה יותר מהרב,
ולא הופך את הגבר לשווה יותר מאישה, והחכם לא שווה יותר מהטיפש ובעל מום לא שווה פחות מהשלם בגופו.
המחירים השרירותיים נובעים דוקא בגלל שאין יכולת להעריך אדם באמת, ולכן מושת מחיר לפי
הצד ה"רכושי" שבאדם, בשוק העבדים. ומי שחושב שפרשת ערכין בעייתית בגלל הבדלי המחירים בין גברים לנשים, אז נשאל אותו למה לא מפריע לו בין צעירים לזקנים ובכלל, למה לא מפריעה לו העובדה שבכלל פרשייה כזו קיימת? אם זו לא היתה השאלה האחרונה הזו שהפריעה לו, סימן שיש בעיה הרבה יותר עמוקה כי הוא חושב שפרשת ערכין באמת שמה "מחיר" על בני אדם. אולי בגלל זה התורה הדגישה מה שהדגישה בפרשת מסעי.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

פינוי הפצוע בפיגוע הדקירה בעיר העתיקה צילום: משה שפיבק

פיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים

קרא עוד