שאל את הרב

מקווה ונרות שבת

חדשות כיפה משיבת נפש - רבניות בית הלל 21/12/17 15:34 ג בטבת התשעח

שאלה

שלום,

יש לי 2 שאלות בבקשה:

1. האם אני צריכה ללכת למקווה ביום ה7 הנקי או שבעצם ביום ה8, כלומר לאחר תום 7 ימים נקיים?

2. אני רוצה להדליק נרות שבת אך כרגע לא יכולה מאחר ויש לי חתולים שעלולים להפיל את הנרות ואיני יכולה לקחת סיכון שתגרם שריפה. אני מחפשת כלי אטום ולא שביר שאפשר לשים בו נר ככה שאם יפול לא יקאה כלום אך כרגע לא מצאתי, האם יש איזושהי ברכה, מנהג שאפשר לעשות כתחליף להדלקת נרות?

תשובה

התשובה ניתנה על ידי הרבנית יעל שמעוני במסגרת מיזם "משיבת נפש – רבניות בית הלל"

שלום וברכה, ותודה על שאלותיך, אם משהו לא ברור או שיש עוד שאלות את כמובן מוזמנת לחזור אלינו:

1. במקום לדבר במספרים שיכולים לבלבל, אתן לך מספר דוגמאות לחישוב יום הטבילה (יום רגיל, שישי ושבת):

אם בדקת את עצמך ביום חמישי לפני השקיעה והיית נקייה, אז את צריכה ללכת למקווה ביום חמישי בשבוע שלאחריו בלילה.

אם בדקת את עצמך ביום שישי לפני השקיעה והיית נקייה, אז את צריכה ללכת למקווה ביום שישי בלילה (אחרי ששבת נכנסה)

אם עשית בדיקה בשבת לפני השקיעה והיית נקייה אז את צריכה ללכת למקווה במוצאי שבת.

2. לגבי הדלקת נרות שבת יש לי כמה הצעות:

פתרון ראשון שיכול להתאים לך הוא נורות חשמליות. אפשר לצאת לידיד חובת הדלקת נרות שבת גם בנורות הישנות "נורות להט" שיש בהם חוט חשמל שמתחמם ומפיץ אור. מבחינה הלכתית הנורות האלו הן אש ממש (מקורות להרחבה בסוף התשובה), ופוסקים רבים התירו לברך עליהם "להדליק נר של שבת". את יכולה למצוא שני פנסים שיש בהם נורת להט, או להשיג שתי נורות כאלו ולתקין אותם במנורות בחדר בו את אוכלת את סעודת השבת להדליק את האור ולברך עליו – כאילו מדובר על נרות ממש. מכון צומת יצרו "נרות שבת חשמליים" העומדים בדרישות של הפוסקים המתירים למצב דחק שונים. את יכולה להזמין אותם דרך האתר הבא: http://www.zomet.org.il/?CategoryID=250&ArticleID=935

פתרון אחר קל למצוא דווקא עכשיו אחרי חנוכה. אנשים רבים מדליקים נרות חנוכה מחוץ לבית במין "אקווריום". אולי זהו פתרון בשיכול להתאים גם בשביל נרות השבת, את יכולה להדליק את הנרות מחוץ לחלון הסגור ואז החתולים לא יוכלו להגיע אל הנרות. צריך לבחור חלון שתוכלי לראות את הנרות כשאת אוכלת, או יושבת בסלון. עדיף שהנרות ידלקו בחדר בו את אוכלת ולכן פתרון זה עדיף פחות.

אני ממליצה להתאמץ ולהשיג את הנורות, או למצוא פתרון בטיחותי אחר עם נרות כדי לא להפסיד את המצווה החשובה הזו ואני מתפללת שהקב"ה יסייע לך כאן להצליח בכך עוד בשבת הקרובה.

אם את לא יכולה להשיג "נורות להט" את יכולה להתכוון גם על האור הרגיל בבית שלך, אבל אז אל תברכי. את יכולה להדליק אותו בזמן הדלקת נרות ולהתפלל את התפילה שנוהגים לומר אחרי הדלקת נרות, או פשוט להתפלל תפילה אישית לקראת שבת.

שתזכי לקבל שבתות מתוך רוב שמחה, ולהשראת השכינה בביתך,

יעל

הרבנית יעל שמעוני היא מנהלת מיזם "משיבת נפש - רבניות בית הלל", עמיתה בתוכנית ההלכה של מדרשת לינדנבאום ומורה בתיכון פלך ירושלים.

מקורות להרחבה:

בספר שמירת שבת כהלכתה פרק מג סעיף ד, כותב הרב יהושע נוייברט שהמדליק נרות שבת על ידי חשמל יש לו על מי לסמוך. ומביא בהערה את מחלוקת האחרונים בעניין זה. בין הכותבים שיוצאים ידי חובה בנרות שבת על ידי חשמל:

הרב עובדיה יוסף, יביע אומר, אורח חיים חלק ב סימן יז, והרב צבי פסח פרנק, שו"ת הר צבי, אורח חיים א סימן קמג.

הרב אליעזר מלמד פניני הלכה פרק ד הדלקת נרות שבת http://ph.yhb.org.il/01-04-05/

יש אחרונים שכתבו שניתן לברך גם על ניאון וחשמל, אולם הרוב דנו בחוט להט. ונראה לי שיש שעדיף לא לברך על ניאון וחשמל כפי שכתבתי מאחר ורוב האחרונים ראו בהדלקתם איסור דברנן בלבד.

כפי שעולה מהעיון באחרונים יש להעדיף הדלקה בפנס על פני הדלקה בחשמל רגיל – אולם ניתן לברך על שניהם.

כתבות נוספות