מבחן דרכים - סקודה קארוק

סקודה קארוק מצטרף לקטגוריית הג'יפונים המשפחתיים ונראה שעם המנוע הקטן בקטגוריה – יש לו סיכוי להיות ממוביליה.

חדשות כיפה מוטי שטרן 14/06/18 09:45 א בתמוז התשעח

מבחן דרכים - סקודה קארוק
סקודה קארוק, צילום: מוטי שטרן

הקארוק של סקודה מחליף את הג'יפון הוותיק ייטי ומצטרף למשפחת הג'פונים המורחבת של קבוצת פולקסוואגן, הוא אחיו הקטן של הקודיאק ובן דוד של סיאט אטקה ופולקסוואגן טיגואן.

קארוק הוא שילוב של המילים מכונית וחץ בשפתם של תושבי האי קודיאק שבאלסקה והוא מייצג את סקודה בקטגוריה חשובה – הג'יפונים המשפחתיים. מלבד בני דודיו האטקה והטיגואן, הוא מתחרה בקיה ספוראטז', יונדאי טוסון, מיצובישי אקליפס קרוס, ניסאן קשקאי, רנו קדגאר, פג'ו 3008 ועוד.
הקארוק הושק בישראל לפני כחודש והוא מוצע במגוון רחב של מנועי טורבו (1.0 ו-1.5 ליטר בנזין ו- 2.0 ליטר דיזל), תיבות הילוכים (ידנית ורובוטית כפולת מצמדים) ורמות אבזור (Ambition, Style ו- Exclusive) בטווח מחירים הנע בין 129,990 ₪ ל- 1.0 ליטר בנזין ידנית Ambition עד 209,990 ₪ ל- 2.0 ליטר דיזל 4X4 Exclusive.
לשם שינוי, רכב המבחן היה עם מנוע הבנזין הקטן וברמת האבזור הבסיסית Ambition שמחירו 139,990 ₪.

קארוק יורש את הייטי, אח קטן לקודיאק ובן דוד של אטקה וטיגואן

קארוק יורש את הייטי, אח קטן לקודיאק ובן דוד של אטקה וטיגואןצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

קטגוריית הגיפונים מאופיינת בעיצוב מסוגנן ומוחצן – לא בדיוק ערכי העיצוב המסורתיים של סקודה... עיצוב הקארוק מצליח לבטא את שפת העיצוב של סקודה גם בקטגוריית הג'פונים וכמו שאר דגמי סקודה הוא מעוצב בצורה שמרנית, מאופקת וסולידית אך מכובדת (במיוחד בצבע השחור של רכב המבחן), אצל אחדים זה יתרון ואצל אחרים זה חסרון – בעיני זה יתרון ואני מאוד מתחבר לעיצוב הקארוק.
הכי קל לסכם את עיצוב הקארוק כבייבי קודיאק. הדמיון ניכר במיוחד בפנסי החזית הממוקמים ממש מעל פנסי הערפל והפנסים האחוריים האנכיים הבולטים ו"נכנסים" לדלת תא המטען.
הגריל אופייני לדגמי סקודה ומעליו במכסה המנוע – סמל סקודה.  עם בסיס גלגלים של 263.8 ס"מ ואורך כולל של 438.2 ס"מ – הקארוק איננו מהגדולים בקטגוריה, אך אלו אינם פוגמים במרווח הפנימי המעולה בתוכו.
כיאה לרכב פנאי לקארוק מסילות גג מאסיביות ואת תחתית הדלתות מצפה פלסטיק שחור העוטף את תחתית המרכב על מנת למנוע מהלכלוך המצטבר בנסיעת שטח ללכלך את הנוסעים בכניסה ויציאה מהרכב – Simply Clever.

הקארוק רבוע, סולידי ומכובד, מרווח למרות המידות החיצוניות

הקארוק רבוע, סולידי ומכובד, מרווח למרות המידות החיצוניותצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב פנימי ואבזור

כמי שנוהג ביומיום בסקודה אוקטביה, כשנכנסתי לקארוק – ישר הרגשתי בבית... ההגה ולוח השעונים מאוד דומים לאוקטביה וכמו בכל רכב של קבוצת פולקסוואגן – הנדסת האנוש הטובה מאפשרת להתמצא ולתפעל בקלות את כל המערכות ברכב. בזכות הגובה והמבנה הרבוע – תא הנוסעים מרווח, לשני המושבים הקדמיים כיוונון לגובה וקל למצוא תנוחת נהיגה נוחה, נוסעי המושב האחורי נהנים מפתחי מיזוג, שקע מצת ונורות קריאה. בגרסת Ambition מערכת מולטימדיה 6.5 אינץ' עם לחצנים פיזיים הנוחים לתפעול בנסיעה (8 אינץ' ולחצני טאצ' בשאר הגרסאות) עם קישוריות Android Auto/Apple CarPlay/MirrorLink מצוינת.
סיסמת Simply Clever מוצאת ביטוי בתא הנוסעים עם רצועת גומי בדלתות הקדמיות מעל תא האחסון לקיבוע ניירת שלא תעוף וברמת Exclusive המושב האחורי מורכב משלושה מושבים נפרדים שניתן לפרק לטובת הגדל נפח הטענה. כמו בכל סקודה – תא המטען ענק, בנפח 500 ליטר והוא כולל רשתות, ווי תליה ושקע הטענה.
אבזור Ambition כולל חישוקי 16 אינץ', פנסי ערפל, קיפול חשמלי למראות, בלם יד חשמלי עם Auto Hold, חיישני חניה אחוריים מקוריים עם תצוגה במסך וחלונות אחוריים כהים, גרסת Style מוסיפה כניסה והנעה ללא מפתח ותאורת אווירה, תאורת LED קדמית ומצלמת חניה, הגרסה הבכירה Exclusive  מוסיפה גג פנוראמי חשמלי, מושבי עור, פתיחה חשמלית לתא המטען וחיישני חניה קדמיים.
אבזור הבטיחות מרשים כבר בגרסת Ambition ו-Style וכולל 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור מרחק ובלימה אוטונומית, בקרה ותיקון סטייה מנתיב ובקרת ערנות נהג, גרסת Exclusive מוספיה בקרת שטח מת במראות הצד ,בקרה ועצירה בעת הצורך של רכב חוצה מאחור ובקרת השיוט האדפטיבית מתפקדת גם כסייען פקקי תנועה.
הקארוק קיבל ציון 5 כוכבים במבחני EuroNCAP.

אבזור בטיחותי עשיר כבר בגרסת הכניסה

אבזור בטיחותי עשיר כבר בגרסת הכניסהצילום: מוטי שטרן

 

יוצאים לדרך

רכב המבחן היה עם מנוע 3 צילינדרים בנפח  1.0 ליטר טורבו (ממנו הספקתי להתרשם בנסיעת המבחן באוקטביה מתוחת הפנים) המפיק 115 כ"ס ומומנט של 20.3 קג"מ כבר ב- 2,000 סל"ד ותיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים (DSG). משקל הקארוק גבוה ב- 39 ליטרים בלבד לעומת האוקטביה, כך שלא היו לי חששות מיחידת ההנעה הצנומה – ואכן הביצועים היו טובים לאורך כל תנאי המבחן ולא הורגש מחסור בכוח, אך כמה סוסים נוספים לא היו מזיקים...
תיבת ההילוכים שואפת להעלות הילוכים במהירות ולפעמים יש תחושה שהיא מזדרזת מדי והמנוע קצת משתנק. הגמישות של המנוע ביחד עם התיבה המהירה מאפשרים לבצע עקיפות בקלילות.
עם צמיגי 16 אינץ' נוחות הנסיעה טובה ותא הנוסעים שקט, רק במהירות 100 קמ"ש ומלאה חודרים רעשי רוח מהמראות.
תפקוד בקרת השיוט האדפטיבית מתפקדת מעולה וכך גם נוחות ההפעלה שלה, היא מציגה על המסך את הרכבים שבסביבה ומשרה ביטחון לנהג, תיקון הסטייה מנתיב אגרסיבי לפעמים ויעיל גם בחשכה.
צריכת הדלק בנסיעה שרובה בינעירונית עמדה על 13.5 ק"מ לליטר.

המנוע הקטן מספק ביצועים ובטחון בכל מצב

המנוע הקטן מספק ביצועים ובטחון בכל מצבצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

כמו כל סקודה, גם הקארוק פרקטי, שימושי ומרווח. הוא מצטיין באבזור בטיחות ונוחות עשירים כבר בגרסת הבסיס ובמחיר של גרסת הכניסה האוטומטית 140,000 ₪, למעט קיה נירו – הוא היחיד המוצע עם בקרת שיוט אדפטיבית, הביצועים וצריכת הדלק טובים יותר מגרסאות ה- 1,600 סמ"ק של הטוסון והספורטאז' מובילי הקטגוריה (היקרים גאלפי ש"חמהקארוק).
דגם הבסיס של האטקה עולה כמו הקארוק ומציע מנוע 1.4 ליטר חזק יותר, אך הוא נחות באבזור הבטיחות באופן משמעותי.
נראה לי שהקארוק יתברג במהירות בין מובילי קטגוריית הג'יפונים המשפחתיים, ולדעתי בצדק.

 

לכל נסיעות המבחן של מוטי שטרן!