מבחן דרכים – יונדאי ווניו (VENUE)

ליצרנית הרכב יונדאי יש מסורת ארוכה בתחום רכבי הפנאי. למגוון רכבי הפנאי של היצרנית, מצטרף באיחור אופנתי ה-ווניו – רכב פנאי עירוני

חדשות כיפה מוטי שטרן 20/07/20 10:20 כח בתמוז התשפ

מבחן דרכים – יונדאי ווניו (VENUE)
יונדאי ווניו, צילום: מוטי שטרן

עד תחילת שנות ה-90 דגמי יונדאי היו מבוססים על רכיבים של יצרניות אחרות (בעיקר של מיצובישי). הראשון שבהם שנמכר בארץ מסוף שנות ה-90 היה הגאלופר – רכב שטח אמיתי המבוסס על מיצובישי פאג'רו. בתחילת שנות ה-2000 הצטרף להיצע רכבי הפנאי של היצרנית הדור הראשון של הסנטה-פה וזמן קצר לאחריו גם הטראקן – רכב שטח אמיתי, שניהם בפיתוח עצמאי של היצרנית.

באמצע העשור הראשון של המילניום הגיע הדור הראשון של הטוסון אשר בזכות מחיר תחרותי (אשר הציב אותו כאלטרנטיבה לרכב "מנהלים") וחסר תקדים ביצע את השלב הראשון בהנגשת רכבי הפנאי לציבור הרחב. (השלב השני היה כעשור לאחר מכן כאשר קיה ספורטאז' הוצע עם מנוע 1.6 ליטר במחיר של משפחתית מאובזרת).

ב- 2017 הצטרף הקונה להיצע והיה רכב הפנאי הקטן של יונדאי. השקת ה-ווניו (ביחד עם גרסה היברידית לקונה) נטלה מהקונה את תואר רכב הפנאי הקטן של היצרן ומייצגת אותו בקטגוריית ה- B-SUV החשובה הכוללת בין השאר את ניסאן גו'ק (מייסד הקטגוריה) קיה סטוניק, סיאט ארונה, פג'ו 2008 ועוד.

יונדאי ווניו משווק בארץ עם יחידת הנעה אחת הכוללת מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר ותיבת הילוכים רציפה ושלוש רמות אבזור:

  • 109,900 – Inspire₪

  • 117,900 – Premium₪

  • 122,900 -  Supreme₪ (רכב המבחן)

מאפייני עיצוב של רכב פנאי גדול במידות קטנות

מאפייני עיצוב של רכב פנאי גדול במידות קטנותצילום: מוטי שטרן

 

לא סתם בחרה יונדאי להשיק את ה-ווניו בניו-יורק. למרות ממדיו הקטנים, הצליחו המעצבים להקנות לו מראה מגודל, רבוע ומאסיבי הכולל מאפייני עיצוב של רכב פנאי גדול. חזית ה-ווניו מזכירה מאוד את הסנטה-פה הגדול עם גריל עצום מעוטר כרום שמצדיו שני מפלסים של פנסים, העליונים צרים והתחתונים רבועים מוקפים מסגרת LED.

מהגריל נמתח מכסה מנוע שטוח, גבוה שבמרכזו בליטה קלה התורמת למראה המאסיבי. קו החלונות הגבוה בצדי הרכב עם כתפיים מובחנות, קשתות גלגלים מאסיביות מחופות פלסטיק שחור (שברמת הגימור הגבוהה כוללות פס בצבע הגג)  העוטפים גלגלים עם חישוקי 17 אינץ' בשני גוונים, מרווח גחון של 19.5 ס"מ ופסי גגון כסופים מזכירים עיצוב של רכבי פנאי גדולים וקשוחים יותר. מאחור, יחידות בעיצוב גיאומטרי מעניין וביניהם סמל היצרן בגדול ומתחתיו שם הדגם באותיות נפרדות. בקיצור, הכי פשוט לתאר את עיצוב ה-ווניו כרכב פנאי גדול שהתכווץ... רכב המבחן ברמת הגימור הגבוהה Supreme בצבע כחול מטאלי וגג לבן נראה נהדר.

הכי קל לתאר את עיצוב ה-ווניו כ"רכב פנאי גדול שהתכווץ"

הכי קל לתאר את עיצוב ה-ווניו כ"רכב פנאי גדול שהתכווץ"צילום: מוטי שטרן

 

למרות העיצוב המאסיבי וממדי גובה ורוחב נדיבים (159.2 ו-177.1 ס"מ בהתאמה), בסיס גלגלים של 252 ס"מ ואורך כללי של 404 ס"מ המרווח בתא הנוסעים מצטיין בשורת המושבים הקדמית בכל הממדים אך מרווח הברכיים במושב האחורי פחות טוב ומאחורי נהג גבוה יהיה קשה למבוגר לשבת מאחוריו בנסיעה ארוכה, לילדים יהיה מאוד נוח במושב האחורי בזכות ממדי הרוחב והגובה הנדיבים יחסית לקטגוריה ורק קו החלונות הגבוה מהווה חסרון עבורם. ניתן לקבע את רצפת תא המטען בנפח שני ליטר בשני מיקומים וביחד עם מפתח רכב של דלת תא המטען ניתן לנצל את מלוא הנפח בקלות. במבט ראשון נראה תא הנוסעים של ה-ווניו מרשים למדי עם ריפוד מושבים המשלב בד ודמוי עור בשני גוונים עם פס קישוט בתפרים בצבע לבן (שהזכירו לי את האוטובוסים של פעם).

שני הגוונים של הפלסטיק תורמים גם הם למראה אך הם קשים למגע ונראה שביחד עם איכות הרכבה טובה יחזיקו מעמד לנצח... לוח השעונים וההגה מוכרים מדגמי יונדאי הנוכחיים ומסך המולטימדיה בגודל 8 אינץ' חצי "צף" ומתחתיו שורת כפתורים פיזיים התחומים בין שני גלגלות שמע ותחנות. בקרת האקלים הדיגיטאלית כוללת 3 עיגולים שהמרכזי שבהם הוא צג דיגיטאלי הממוקמת מעל תא אחסון עמוק ושימושי. אבזור הבטיחות זהה בכל רמות הגימור וכולל: 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, בקרה ותיקון סטייה מנתיב ובקרת ערנות נהג.

כבר ב- Inspire תמצאו :מערכת מולטימדיה מקורית מתקדמת בגודל של 8 אינץ' עם חיישני חניה ומצלמת רברס מקורית, אפשרות חיבור ל- Apple Carplay ול- Android Auto עם שליטה מגלגל ההגה, כפתור חוגה לבקרת אחיזה מתקדמת ובורר מצבי נהיגה המאפשר שליטה נוחה ומהירה על מצב הנהיגה בהתאם לסוג הדרך; נורמלי, אקו, ספורט, חול, בוץ ושלג, גלגל הגה מעור, ספוילר אחורי, חיישן אורות ו מסילות גג.

ברמת האבזור Premium מתווספים: בקרת אקלים דיגיטלית, קיפול מראות חשמלי, תאורת יוםDRL  מסוג LED, תאורת עזר בפניה, פנסי איתות במראות, גריל קדמי בגימור ניקל, בקרת שיוט וחישוקי 17 אינץ' קלים. דגם ה- Supreme כולל גם מראות בצבע הגג, גוון שונה בגג הרכב, גימורים צבעוניים סביב הרכב וריפוד בד בשילוב דמוי עור.

אבזור הבטיחות טוב וזהה בכל רמות הגימור, בשתי רמות הגימור הגבוהות אבזור עשיר. המרווח לפנים טוב, מאחור פחות אך בזכות ממד גובה נדיב התחושה מרווחת

אבזור הבטיחות טוב וזהה בכל רמות הגימור, בשתי רמות הגימור הגבוהות אבזור עשיר. המרווח לפנים טוב, מאחור פחות אך בזכות ממד גובה נדיב התחושה מרווחתצילום: מוטי שטרן

 

גם יחידת ההנעה של ה-ווניו רומזת על שווקי היעד שלה. לא תמצאו כאן מנוע טורבו צנום נפח ותיבה רובוטית כפולת הקיימת ב- i20 המחודשת, ובמקומה מצוידת ה-ווניו במנוע אטמוספרי בנפח 1,600 סמ"ק ותיבת הילוכים רציפה (שאיננה חביבה עלי, אבל היא מהטובות מסוגה שפגשתי) עם חלוקה ל-8 "הילוכים". יחידת ההנעה המסורתית מצליחה להפיק הספק של 123 כ"ס ומומנט מירבי של 15.7 קג"מ.

ה-ווניו הוא קרוס-אובר עירוני ואכן בעיר כיול המתלים הרך מעניק לה נוחות נסיעה טובה ויחידת ההנעה שאיננה מתאמצת מספקת היטב ואפייה תורמת גם הוא לנינוחות הנסיעה. מחוץ לעיר, כל עוד יחידת ההנעה לא מתאמצת והכביש ישר וסלול היטב – ממשיכה ה-ווניו באופי הנינוח שלה. כאשר איכות הכביש פחות טובה והוא הופך למפותל, כיול המתלים הרך הופך לחסרון וביחד עם מרכב גבוה ה-ווניו פחות יציבה. בנוסף לכך, בתנאי נסיעה מאומצים כמו עלייה או עקיפה חושפים את האופי של תיבות רציפות במאמץ – רעש והשהייה קלה בהעברת הכוח אך בצורה פחות עדינה יחסית לתיבות רציפות אחרות.

תנוחת הנהיגה הגבוהה יוצרת את תחושת השליטה של רכב פנאי והממדים הקטנים מאפשרים ל-ווניו להשתחל למקומות חניה צפופים בקלות. כל מי שנהג ביונדאי מהשנים האחרונות – ירגיש בתוך זמן קצר בבית. הנדסת האנוש הטובה מאפשרת לתפעל בקלות את כל מערכות הרכב והקישוריות לטלפון מתבצעת בקלות רבה. נוחות הנסיעה טובה בעיר ופחות מחוץ לעיר, בידוד הרעשים אינו מצטיין מחוץ לעיר. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 13 ק"מ לליטר בתוואי שרובו בין עירוני.

מעבר לסממני עיצוב של רכב פנאי, מתהדרת ה-ווניו גם במצבי נהיגה מחוץ לכביש, לצרי ל הספקתי לאתגר אותה מחוץ לאספלט (וסביר להניח שכך גם רוב הלקוחות), אך אני מניח שמרווח גחון נדיב ובחירה במצב שטח מתאים יסייעו לה להגיע קצת מעבר למה שיגיע רכב משפחתי סטנדרטי.

מנוע אטמוספרי קלאסי ותיבת הילוכים רציפה מבטיחים שקט נפשי ואמינות, בתנאים רגועים הביצועים טובים. מרווח גחון נדיב ומצבי "שטח" יספקו בטחון גם בשבילים 

מנוע אטמוספרי קלאסי ותיבת הילוכים רציפה מבטיחים שקט נפשי ואמינות, בתנאים רגועים הביצועים טובים. מרווח גחון נדיב ומצבי "שטח" יספקו בטחון גם בשבילים צילום: מוטי שטרן

 

רכבי פנאי תופסים את מקומם של רכבי הנוסעים הקלאסיים, יונדאי ווניו משלים את הקצה התחתון של קשת דגמי הפנאי של היצרן. הוא מציע שילוב מצוין של עיצוב מובחן, אבזור בטיחות טוב בכל רמות הגימור, אבזור נדיב ברמות הגימור הגבוהות ויחידת הנעה וותיקה המבטיחה אמינות גבוהה. ה-ווניו לא פונה לנהג חובב ההגה, אך הוא יתאים כרכב שני במשפחה או לאנשים מבוגרים שעיקר הנסיעות שלהם בעיר. רמת האבזור המומלצת היא ה- Premium האמצעית בהיצע, חובבי העיצוב יעדיפו בוודאי את גרסת ה- Supreme הנבחנת. הגרסה הבסיסית Inspire מיועדת לציי רכב כתחליף לאקסנט ובניגוד אליה, היא מצוידת באבזור בטיחות מקורי וגם ברמה זו רשימת האבזור מספקת יחסית.

רמת האבזור Supreme עם צביעה דו-גוונית ונגיעות צבע הגג בקשתות הגלגלים וברקע של שם הדגם

רמת האבזור Supreme עם צביעה דו-גוונית ונגיעות צבע הגג בקשתות הגלגלים וברקע של שם הדגםצילום: מוטי שטרן

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן