מבחן דרכים – קיה סטוניק

"כשאגדל אהיה ספורטאג'" – כך היה כתוב על פיקנטו שראיתי ברחוב... בין הפיקנטו לספורטאז' ממוקם  קיה סטוניק. מבחן דרכים לקיה סטוניק, האח הקטן של הספורטאז'

חדשות כיפה מוטי שטרן 16/12/19 11:37 יח בכסלו התשפ

מבחן דרכים – קיה סטוניק
צילום: מוטי שטרן

לפני כעשר שנים הציגה ניסאן את הג'וק ויצרה קטגוריית רכב חדשה – ג'יפונים קטנים המבוססים על מכוניות סופר מיני – B-SUV. לקטגוריה החדשה הצטרפו יצרניות רכב רבות: רנו קפצ'ור, אופל מוקה, סיטרואן C3 AirCross, פג'ו 2008, שברולט טראקס ועוד. כמו בקטגוריות גדולות יותר – רכבי הפנאי- SUV דחקו את מובילי הנוסעים - MPV לפינה ורכבים כמו קיה סול, סקודה רומסטר, אופל מריבה, ניסאן נוט וסיטרואן  C3 Picasso לא זכו לדור חדש.

קיה משחקת במגרש הלוהט של הג'יפונים הקטנים באמצעות הסטוניק המבוסס על מכונית הסופר מיני של קיה – הריו.
הסטוניק מוצע עם שתי יחידות הנעה וארבע רמות אבזור:

  • אורבן – מנוע 1.4בנזין  ליטר ותיבת 6 הילוכים פלנטארית – 109,900 ₪

  • LX – מנוע בנזין 1.0 ליטר טורבו ותיבת 7 הילוכים דו מצמדית – 116,500 ₪

  • EX - מנוע בנזין 1.0 ליטר טורבו ותיבת 7 הילוכים דו מצמדית – 116,900 ₪

  • פרימיום - מנוע בנזין 1.0 ליטר טורבו ותיבת 7 הילוכים דו מצמדית – 121,900 ₪

למבחן התייצבה הסטוניק ברמת האבזור פרימיום עם מנוע 1.0 ליטר

 

רכב הפנאי סטוניק נכנס לנעלי מוביל הנוסעים קיה סול

רכב הפנאי סטוניק נכנס לנעלי מוביל הנוסעים קיה סולצילום: מוטי שטרן


עיצוב חיצוני

בצבע אדום וגג שחור – הסטוניק נראית נהדר. היא מצוידת בכל המאפיינים של רכב פנאי: קשתות גלגלים מפלסטיק שחור, פסי גגון כסופים ודמוי מגן גחון בולט בצבע אפור בפגוש האחורי.
קו מותניים רחב עם פנסים אחוריים גבוהים תורם גם הוא למראה החסון של רכב פנאי.
ניכר שהושקעה מחשבה בעיצוב: החישוקים הקלים בצביעה דו-גוונית, בסף התחתון השחור לאורך הרכב "נשבר" במשולש בצבע הרכב "שנכנס" אליו והגג שהשחור ברכב המבחן נראה מרחוק כגג פנוראמי ותורם למראה היוקרתי.
כמו כל דגמי קיה, גם מסגרת הגריל הקדמי מעוצב בסגנון "אף הטיגריס" (למרות שהוא אטום לגמרי) והוא מזוהה כבר מרחוק כקיה.
הצביעה הדו-גוונית אפשרית רק בגדמי הפרימיום, אך גם בצבע אחד נראית הסטוניק מצויין.
 

לסטוניק הקטנה מאפייני עיצוב של רכב פנאי

לסטוניק הקטנה מאפייני עיצוב של רכב פנאיצילום: מוטי שטרן


תא נוסעים ואבזור

כמו כל הרכבים בקטגוריית הג'יפונים הקטנים, גם הסטוניק מציג יתרון בממד הגובה. למרות בסיס גלגלים זהה (258 ס"מ) לריו והפרש קטן של 3.5 ס"מ לטובת הסטוניק – ממד הגובה מוסיף לתחושת המרחב בשתי שורות המושבים. אל תצפו לתנוחת ישיבה גבוהה כמו בג'יפון, אך התוספת הצנועה בממד הגובה ביחד עם חלונות גדולים יוצרים עמדת ישיבה גבוהה יחסית המאפשרת ראות טובה לכל הכיוונים. הדבר היחיד שהפריע לי במושב הנהג היה אורך בסיס מושב קצר שפוגם בנוחות הישיבה. מלבד זאת המושבים נוחים מאוד. ממד הגובה הנדיב מאפשר לשבת בצורה זקופה בשורה השניה ושני מבוגרים ירגישו שם מצויין, לשלושה כבר יהיה צפוף (כמו בשאר הרכבים בקטגוריה).
תא המטען בנפח 332 ליטר (עד לגובה החלון) לא נשמע נבטיח, אך בפועל, מבנהו מאפשר ניצול יעיל של הנפח. בתא המטען יש ווי תליה לשקיות סופר, אך סף ההעמסה גבוה פוגם בנוחות ההעמסה.
האבזור הבטיחותי עשיר (יחסית לקטגוריה) בכל רמות האבזור והוא כולל 6 כריות אוויר, תיקון סטייה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית, עמעום אור גבוה אוטומטי, התראת עייפות נהג, מצלמת וחיישני רוורס מקוריים.
אבזור הנוחות עשיר בכל רמות הגימור וכולל מערכת מולטימדיה מקורי בגודל  אינץ' עם קישוריות Android Auto / Apple CarPlay, חישוקים קלים (17 אינץ' באורבן והפרימיום ו-15 ב- LX ו-EX), קיפול מראות חשמלי (מלבד ב-LX), בקרת אקלים חד אזורית וחיישני תאורה.
גרסת EX מוסיפה אפשרות לצבע דו-גווני (כמו ברכב המבחן) ובגרסת הפרימיום תקבלו גם חיישן גשם, פתיחה והנעה ללא מפתח ופנסי ערפל.
 

תא הנוסעים מרווח וכך גם רשימת אבזור הבטיחות והנוחות העשירים יחסית לקטגוריה

תא הנוסעים מרווח וכך גם רשימת אבזור הבטיחות והנוחות העשירים יחסית לקטגוריהצילום: מוטי שטרן


יוצאים לדרך

כאמור, הסטוניק מוצעת שם שתי יחידות הנעה. הראשונה עם מנוע 1.4 ליטר אטמוספרי ותיבת 6 הילוכים פלנטארית לשמרנים והשניה עם מנוע 1.0 ליטר טורבו ותיבת 7 הילוכים כפולת מצמדים – יחידת ההנעה המצוייה ברכב המבחן (ואליה מיוחס מבחן הדרכים).
יחידת ההנעה של הסטוניק משרתת דגמים נוספים בקונצרן קיה-יונדאי, התרשמתי ממנה לטובה בגרסה החלשה שלה (100 כ"ס) במבחן הדרכים של יונדאי I20. בסטוניק מפיק מנוע הליטר משולש הצילינדר 120 כ"ס עם מומנט זהה של 17.5 קג"מ. מהנדסי קיה הצליחו לנטרל את הרעידות המאפיינות מנועי 3 צילינדרים כמעט לחלוטין והעדות היחידה למספר האי זוגי של הצילינדרים הוא הצליל הספורטיבי הבוקע ממנו.
שילוב מנוע טורבו ותיבה דו מצמדית יוצרים את יחידת ההנעה המועדפת עליי וכך גם בסטוניק, המנוע הצנום בשילוב עם התיבה היעילה מפיקים ביצועים מעולים בכל תנאי הדרך. פעולת התיבה רהוטה וחלקה ורק כאשר המנוע מונע מחדש ברמזור – תחילת התנועה מלווה ברעידה קלה.
מתלי הסטוניק מכוילים על הצד הקשיח. היציבות ותחושת הביטחון בנהיגה בינעירונית יוצאים נשכרים מהכיול הקשיח, אך שיכוך מהמורות מהווים את הצד הפחות חיובי, שיבושי כביש מורגשים בתא הנוסעים.
צריכת הדלק במהלך המבחן שכלל בעיקר נסיעה בין עירונית עמדה על כ-15 ק"מ לליטר.
 

סטוניק – האח הקטן של הספורטאז

סטוניק – האח הקטן של הספורטאז' וכמוהו מציע שילוב מנצח של עיצוב, בטיות ואבזורצילום: מוטי שטרן


סיכום

הדרך הכי טובה לסכם את הסטוניק היא "האח הקטן של ספורטאז'", כמוהו, מציעה הסטוניק שילוב מנצח של עיצוב נאה, אבזור בטיחות מכובד (בכל רמות הגימור), אבזור עשיר וכמו כמעט בכל רכב פנאי תנוחת ישיבה גבוה ומרחב פנימי משופר לצד מוניטין האמינות המכובד של קיה.
אפרופו אמינות, גרסת ה-1.4 ליטר הפשוטה תהווה פתרון מצוין למי שאמינות היא פרמטר מרכזי בבחירה שלו.
מנוע הטורבו הוא המומלץ לאחרים בזכות הביצועים המצויינים והשיפור בצריכת הדלק. כבר בגרסת LX האבזור עשיר, אך לאור פער מחיר זניח של 400 ₪ (ארבע מאות שקלים בלבד!!!) לעומת גרסת ה-EX – היא לא מומלצת. פער של 5,000 ₪ בין ה-EX לפרימיום נותן בעיקר כניסה והנעה ללא מפתח וחיישני גשם (ועוד כמה תופסות קוסמטיות), זה בהחלט נחמד, אך לא בטוח שמצדיק תופסת כה גבוהה. לדעתי, הגרסה המומלצת היא EX שעולה 116,900 ₪.
 

למבחני דרכים נוספים