מבחן דרכים – פורד פוקוס אקטיב טורר

לאחר פסק זמן, חוזרת פורד לארץ עם הדור הרביעי של הפוקוס. עם מנוע חזק, רשימת אבזור בטיחות ונוחות ארוכה ומחיר אטרקטיבי, מנסה הפוקוס להחזיר את פורד לפוקוס

חדשות כיפה מוטי שטרן 08/07/20 13:04 טז בתמוז התשפ

מבחן דרכים – פורד פוקוס אקטיב טורר
פורד פוקוס אקטיב טורר, צילום: מוטי שטרן

לפוקוס של פורד יש מעמד מיוחד במדור זה. סקירה על הדור השלישי הייתה ה"סיפתח" של המדור ובכתבה לאחר שנה נסקרה מתיחת הפנים של הדור השלישי. לאחרונה הושק הדור הרביעי של הפוקוס בגרסאות האקטיב X והאקטיב טורר, וזמן קצר לאחר מכן, הצטרפו גם הסדאן – טיטניום עם מנועי בנזין ודיזל וההאצ'בק הספורטיבית ST-Line לליין גרסאות הפוקוס.

הפוקוס חוזרת לשוק הישראלי בו רכבי פנאי או רכבים היברידיים מהווים את פלחי השוק הגדולים והצומחים ביותר. כדי להגביר את האטרקטיביות של הדור הרביעי של הפוקוס שאינו היברידי ואינו רכב פנאי "טהור" – בחרו בדלק מוטורס לצייד את הפוקוס במנוע חזק, אבזור נדיב ומחיר אטרקטיבי.
כבעבר, הפוקוס משווקת בשלוש תצורות מרכב, שלושה מנועים ורמת אבזור יחידה לכל שילוב יחידת הנעה ותצורת מרכב.

  • Active X – האצ'בק 1.5 ליטר בנזין 182 כ"ס  – 131,900 ₪

  • Active Tourer – סטיישן 1.5 ליטר בנזין 182כ"ס – 135,900 ₪ (רכב המבחן)

  • ST Line – האצ'בק 1.5 ליטר בנזין 182 כ"ס – 129,900 ₪

  • Titanium – סדאן 1.0 ליטר בנזין 125 כ"ס – 129,900 ₪

  • Titanium – סדאן 1.5 ליטר דיזל 120 כ"ס – 133,900 ₪

בכל הגרסאות תיבת 8 הילוכים פלנטארית עם חוגת הילוכים ייחודית. (תפעול תיבת ההילוכים שונה בין דור למשנהו: בדור הראשון היתה ידית הילוכים קונבנציונאלית לתקופתה עם מתג Over-Drive, בדור השני היתה אפשרות לתפעול ידני של תיבת 4 ההילוכים – טיפטרוניק באמצעות הסטת הידית, בדור השלישי התפעול הידני של תיבת ההילוכים היה באמצעות מתג קטן בראש ידית ההילוכים ובדור הרביעי ידית ההילוכים הפכה לחוגה ולמעט בגרסת ה- ST Line בה ניתן להעביר הילוכים באמצעות פקדי הילוכים על גלגל ההגה, אין אפשרות להעביר ידנית הילוכים). 

הדורות הקודמים של הפוקוס: ראשון, שני, שלישי ושלישי וחצי 

הדורות הקודמים של הפוקוס: ראשון, שני, שלישי ושלישי וחצי צילום: מוטי שטרן

 

הדור הראשון של הפוקוס שהוצג ב-1998 שהחליף את האסקורט לדורותיה היווה לא פחות ממהפכה בעיצוב, באיכות וכמובן בהתנהגות הכביש שהושגה בזכות שילדה טובה ומתלה אחורי רב חיבורי שלא היה נפוץ בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות. עיצוב הדור הרביעי של הפוקוס שהוצג לפני כשנתיים אינו מהווה מהפכה לעומת קודמו אלא מציג בעיקר עיצוב מלוטש ומוקפד לדור השלישי לאחר מתיחת הפנים. גם כאן תמצאו בחזית גריל טרפזי בולט ובחצי מפלס מעליו – צמד פנסי LED בצורת טיפה הנמתחים לצדי הרכב. הפוקוס מציגה גידול בממדים: 13 ס"מ נוספו לממד האורך שעומד על 469 ס"מ, לממד הרוחב נוספו2.1 ס"מ ל- 184.4 ס"מ ובסיס הגלגלים גדל ב-5 ס"מ ל-270 ס"מ. הגידול בממדים שיפר את הפרופורציות של הפוקוס והאלמנט העיצובי הבולט בצדי הרכב הוא התפיחה המסוגננת בתחתית הדלתות.

בקו חלונות הצד מתחיל לעלות בצורה חדה יחסית מאמצע חלון הדלת האחורית ובקצה האחורי של חלון תא המטען מעוצב בצורה ייחודית. כזכור, דגמי האקטיב הם "גרסאות השטח" של הפוקוס וככזו היא מצוידת בקשתות גלגלים שחורות ומובחנות, ספי הפגושים התחתונים מושחרים ובגג תמצאו מסילות גגון. להשלמת מראה "רכב הפנאי" מצטרפים חישוקי 17 האינץ' הנאים העטופים בצמיגים עם מידות נדיבות. מאחור, מאמצת הפוקוס את האופנה האחרונה של כיתוב של הדגם או היצרן לרוחב המכונית ואותיות הפוקוס נמתחות בין הפנסים האחוריים. צבע לבן איננו צבע המחמיא לרכב בדרך כלל, אך רכב המבחן שהגיע בצבע לבן מצליח להראות נאה למדי, צבעים אחרים כמו כחול או אדום ישפרו את ההופעה.

הדור הרביעי ממשיך את הקו העיצובי של קודמו בצורה מלוטשת ומוקפדת יותר

הדור הרביעי ממשיך את הקו העיצובי של קודמו בצורה מלוטשת ומוקפדת יותרצילום: מוטי שטרן

 

זמן קצר לאחר תחילת שיווק הדור השלישי של הפוקוס, הפכה הפוקוס למכונית הנמכרת ביותר בשנת  2012 כאשר גרסת הסטיישן היתה הפופולארית בין 3 תצורות המרכב, הישג מכובד בשוק חובב רכבי סדאן יפניים. אחת הסיבות שתרמו לפופולאריות הרבה - היתה האבזור הנדיב כבר בגרסה הבסיסית.

בדור הרביעי, נמכרת הפוקוס ברמת אבזור יחידה ונדיבה בכל שילוב מנוע ותצורת מרכב. כזכור, המבחן מתייחס לדגם האקטיב טורר ורשימת האבזור של גרסה זו כוללת: פנסי חזית LED, פנסי ערפל LED וחותמת תאורה LED, כניסה והתנעה ללא מפתח, קיפול מראות חשמלי, שמשות כהות מאחור, מושבים ספורטיביים עם תמיכה מורחבת וריפודי מושבים ACTIVE  עם תפרים כחולים, חיישני תאורה וגשם אוטומטיים, מערכת מולטימדיה 8 אינץ'SYNC  של פורד עם קישוריות Android Auto / Apple CarPlay, מערכת שמע עם 6 רמקולים, מצלמת חניה 180 מעלות, בקרת אקלים מפוצלת, משטח טעינה אלחוטית בלם יד חשמלי עם  AutoHold, בורר חוגה בין מצבי הנהיגה ותאורת אווירה בתא הנוסעים.

ידית ההילוכים הפחה לחוגת הילוכים, הגרפיקה במערכת המולטימדיה ולוח השעונים מיושנת למדי ובשניהם תפריטים אבים ומפורטים

ידית ההילוכים הפחה לחוגת הילוכים, הגרפיקה במערכת המולטימדיה ולוח השעונים מיושנת למדי ובשניהם תפריטים אבים ומפורטיםצילום: מוטי שטרן

 

אבזור הבטיחות עשיר גם הוא וכולל: בקרת שיוט אדפטיבית הכוללת שמירת מרחק, עצירה מלאה וזינוק מעמידה, שמירת נתיב אקטיבית המתריעה ומתקנת סטייה מנתיב ,מרכוז אקטיבי של שמירת הרכב במרכז נתיב הנסיעה, סיוע אקטיבי להתחמקות ממכשול (Evasive steering, בלימת חירום אוטונומית אשר מתריעה ואף בולמת את הרכב, זיהוי הולכי רגל התרעה וסיוע בבלימה, החלפה אוטומטית בין אורות דרך לבין אורות גבוהים וניטור עייפות נהג.

הגידול בממדים החיצוניים משפיע על המרווח בתוך הרכב ובעיקר במושב האחורי שהפך למרווח והחסרון העיקרי בו הוא היעדרם של פתחי מיזוג אחוריים, לפחות הנוסעים יתנחמו בשמשות כהות... גם תא המטען בנפח 575 ליטר  מהגדולים בקטגוריה עם דלת רכב רחבה שימושי ונוח וכולל תאורה, שקע 12 וולט ואפשרות לקיפול המושבים האחוריים מתוכו. מי שנהג בדור השלישי של הפוקוס – ירגיש בבית גם בדור הרביעי.

לוח השעונים עם התאורה הכחולה, מתגי החלונות ופקדי בקרת האקלים דומים מאוד לדור היוצא וכך גם גלגל ההגה העמוס במתגים. חוגת תיבת ההילוכים ובלם יד חשמלי יוצרים מרווח בין המושבים ומתחת למסך המולטימדיה הצף תמצאו גלגלות לעוצמת השמע ומעבר בין תחנות לצד שורת כפתורים שבחירתם לא הכי מוצלחת, במקום קיצור דרך לאיקוולייזר הייתי מעדיף למצוא קיצור דרך למסך הבית או למקורות השמע. איכות חומרי הגלם בתא הנוסעים טובה מאוד ברוב חלקי התא.

בזכות בסיס הגלגלים שצמח המרווח והמרחב בתא הנוסעים מצויין

בזכות בסיס הגלגלים שצמח המרווח והמרחב בתא הנוסעים מצוייןצילום: מוטי שטרן

 

בדלק מוטורס בחרו להביא את גרסאות האקטיב עם מנוע חזק. למנוע הטורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר 3 צילינדרים (עם ניתוק צילינדר בשיוט לטובת חסכון בדלק), הספק מרשים של 182 כ"ס וכמעט 25 קג"מ מומנט. הכוח הרב מהמנוע עובר באמצעות תיבת 8 הילוכים פלנטארית. כשמוסיפים משוואה את העובדה שהמתלה האחורי הוא רב חיבורי (ולא קורת מתח פשוטה שתמצאו בגרסאות האחרות של הפוקוס) ואת המסורת של שילוב בין נוחות והנאה מנהיגה של הפוקוס לדורותיה – יוצרת הפוקוס ציפיות גבוהות.

הפוקוס עומדת בציפיות, כמו קודמותיה היא מצליחה להיות מהנה לנהיגה מצד אחד (במיוחד במצב ספורט שמגביר את הצליל הספורטיבי של המנוע משולש הצילינדרים)  ומצד שני, מציעה איכות נסיעה טובה (בזכות המתלה האחורי הרב חיבורי ומידות הגומי הנדיבות של הצמיגים). היא נינוחה בכביש המהיר ומהנה בכביש המפותל. מערכות הבטיחות מתפקדות היטב ובזכות בקרת השיוט המתפקדת גם בפקקים – נסיעה בפקק הופכת לפחות בלתי נסבלת. לא שכחתי גם את ה"אקטיב" של הפוקוס המהווה קריצה לרכב פנאי ונסיעה קצרה בשבילים הוכיחה שגם מחוץ לאספלט שומרת הפוקוס על נוחות הנסיעה.

בבורר הנסיעה מצבים ל"שטח" Slippery לשלג או לבוץ ו- Trail למדרון. לא נזקקתי לשימוש בהם, אך כנראה שהם יוכלו לסייע בהיחלצות ממצבים מאתגרים... צריכת הדלק הממוצעת בכל מצבי הנהיגה עמדה על 13.5 ק"מ לליטר.

יחידת הנעה חזקה ושילדה טובה הופכים אותה למהנה מאוד לנהיגה

יחידת הנעה חזקה ושילדה טובה הופכים אותה למהנה מאוד לנהיגהצילום: מוטי שטרן

 

קל מאוד לתפעל את מערכות הרכב, חוגת ההילוכים דורשת הסתגלות קצרה ופחות נוחה בתמרון חניה, אך בזכות תפעול אלקטרוני – בעת דימום המנוע היא עוברת לבד למצב P. חסרון נוסף של תפעול התיבה – הוא היעדר יכולת העברת הילוכים ידנית (מנופי העברת הילוכים בהגה תמצאו רק בגרסת ה- ST Line (הספורטיבית). תפעול מערכת המולטימדיה פחות נוח בשל בחירה מוזרה של תפקוד הכפתורים הפיזיים שלה והיא גם סובלת מגרפיקה קצת מיושנת (כך גם הצג הדיגיטלי במרכז לוח השעונים). יש לציין לטובה את העובדה שמערכת ה- Auto Hold לא דורשת הפעלה בכל התנעה וזוכרת את המצב מהנסיעה האחרונה.

 שילוב של יחידת הנעה חזקה, אבזור עשיר ומחיר אטרקטיבי יעזרו לפוקוס להתגבר על מוניטין הדור השלישי?

שילוב של יחידת הנעה חזקה, אבזור עשיר ומחיר אטרקטיבי יעזרו לפוקוס להתגבר על מוניטין הדור השלישי?צילום: מוטי שטרן

 

בדלק מוטורס יבואנית פורד רואים בקיה XCEED וובמאזדה CX-30 מתחרים של גרסת האקטיב X של הפוקוס, בהשוואה להן מציעה הפוקוס יחידת הנעה חזקה ורשימת אבזור נדיבה במחיר נמוך (שבעזרתו מקווים בדלק מוטורס גם להתגבר על השם הרע שיצרה תיבת ההילוכים הרובוטית שהייתה בדור השלישי).

לגרסת הסטיישן (סליחה, הטורר) של הפוקוס אין כרגע מתחרים ישירים בארץ. הדור השני של הפוקוס העיר לחיים את קטגוריית הסטיישן שנכבשה על ידי רכבי הפנאי. בדור הרביעי מעירה מחדש  הפוקוס אקטיב טורר את קטגוריית רכבי הסטיישן עם קריצה לרכבי הפנאי והיא מציעה שילוב ייחודי של יחידת הנעה חזקה, תא נוטען מרווח, אבזור עשיר ומחיר אטרקטיבי ותחרותי. החסרונות העיקריים שלה הם היעדר פתחי מיזוג מאחורה והיעדר שליטה ידנית בתיבת ההילוכים.

אם אתם מחפשים מכונית משפחתית אמיתית – פורד פוקוס אקטיב טורר צריכה להילקח בחשבון שלכם.