מבחן דרכים - קיה XCEED

XCEED הוא רכב הפנאי שהצטרף לאחרונה למשפחת דגמי הפנאי של קיה בישראל. "קרוסאובר ספורטיבי, מעוצב ומאובזר", כך מציגה אותו טלקאר – יבואנית קיה ויוצרת ציפיות גבוהות ממנו, האם הוא עומד בציפיות?

חדשות כיפה מוטי שטרן 28/01/20 10:50 ב בשבט התשפ

מבחן דרכים - קיה XCEED
צילום: מוטי שטרן

"רכב פנאי" או "קרוסאובר" הוא מושג חדש יחסית המשקף את השינויים שעברו על רכבי השטח מכלי רכב בעלי עבירות גבוהה לכלים שרק נראים כאלה... גם העיצוב של הכלים האלה השתנה. מעיצוב רבוע וקשיח לעיצוב עגלגל. כש- BMW הציגה את ה- X6, היא יצרה תת קטגוריה חדשה "רכב פנאי קופה". מרצדס, יריבתה המושבעת לא נותר בלי מעלה והציגה את גרסת הקופה ל- GLE. מיצובישי אקליפס-קרוס היה "רכב פנאי קופה" העממי הראשון וה- XCEED מצטרף אליו.
ה- XCEED מבוסס על הדור השלישי של קיה סיד (כמה מפתיע...) והוא ממוקם במשפחת דגמי הפנאי של קיה בין הסטוניק לספורטאז'.
ה- XCEED הגיע לארץ בתחילת שנת 2020, מספר חודשים לאחר הצגתו וכרגע הוא משווק עם יחידת הנעה אחת – מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטר המפיק 140 כ"ס ותיבת 7 הילוכים דו-מצמדית אוטומטית (בעתיד תגיע גם יחידת הנעה היברידית נטענת) ושלוש רמות אבזור:

  • LX – 137,900 ₪

  • EX – 139,900 ₪

  • פרמיום – 145,900 ₪

למבחן התייצבה ה- XCEED ברמת האבזור EX בצבע צהוב מטאלי – הצבע הייצוגי שלו.
 

XCEED – רכב פנאי קופה

XCEED – רכב פנאי קופהצילום: מוטי שטרן


עיצוב חיצוני

עיצוב חיצוני נאה הוא אחד הגורמים שתרמו למהפכה של קיה לקראת סוף העשר הראשון של המילניום הנוכחי. פיטר שרייר, המעצב הראשי של קיה הפך את דגמי קיה מרבועים ומשעממים לרכבים מעוצבים ונאים. עיצוב ה- XCEED מתקדם צעד אחד קדימה ומציג עיצוב מושקע שכיף להתבונן בו (במיוחד בצהוב מטאלי...).
למרות ש- XCEED מבוססת על הסיד, רק צמד הדלתות הקדמיות הם החלקים החיצוניים המשותים בין שני הרכבים. ה- XCEED ארוכה מהסיד ב- 8.5 ס"מ, רחבה ב- 2.5 ס"מ וכמובן גבוהה ממנה ב- 5 ס"מ (סה"כ 439.5 / 182.5 / 149.5 ס"מ בהתאמה) ורק מידת בסיס הגלגלים – 265 ס"מ זהה.
ה- XCEED לוקחת את הקווים של הסיד אך מעבירה אותם ליטוש והופכת את העיצוב למוקפד יותר וכמובן מוסיפה למתכון גם מאפייני עיצוב של רכב פנאי: קצוות קשתות הלגלים ותחתית המרכב עשויים פלסטיק שחור, בפגושים משולבים "מגני גחון" גחון בצבע כסוף כשהאחורי כולל גם דמויי מפלטים ובגג מסילות גגון כסופות. זווית השמשה האחורית חדה ויוצרת את צללית הקופה. בחזית גריל קדמי במנה "אף הנמר" המהווה את הסמל המסחרי של דגמי קיה ומצדיו  פנסים צרים מתוחים לצדדים כאשר בקצה התחתון הפנימי שלהם יש ריבוע "שנכנס" לתוכם. עיצוב החלק האחורי מזכיר רכבים מקטגוריה גבוהה יותר והפנסים צרים וביניהם הסמל וכיתוב שם הדגם באותיות נפרדות.
את פרק העיצוב החיצוני חותמים חישוקי ה- 18 אינץ' היפים צבועים בשני גוונים ומשלימים את ההופעה.
ה- XCEED משווק בלא פחות מעשרה צבעים ולדעתי, צבע רכב המבחן הוא הנאה שבהם.
אפשר בהחלט לסמן V על הצהרה של "קרוסאובר מעוצב".
 

עיצוב חיצוני הוא קלף מנצח ברכבי קיה, במיוחד ב- XCEED

עיצוב חיצוני הוא קלף מנצח ברכבי קיה, במיוחד ב- XCEEDצילום: מוטי שטרן


תא נוסעים ואבזור

במבחן הדרכים של הסיד, נקודות התורפה העיקריות היו אבזור הנוחות הדל והתחושה הקודרת בתא הנוסעים. שתי נקודות התורפה אלה אינן רלוונטיות ב- XCEED. ראשית, תא הנוסעים מציג שיפור באיכות ובמראה. ברכב המבחן, הצבע הצהוב נכנס פנימה לתא הנוסעים והופך אותו לצבעוני ומזמין. ריפוד המושבים הוא בצורת חלות דבש עם תפרים צהובים, התפרים הצהובים מופיעים גם בריפוד הפנימי של הדלתות הקדמיות והצבע הצהוב מופיע גם במסגרות פתחי המיזוג הצדיים ובמסגרת מסך המולטימדיה הצף.
האיכות המשופרת באה לידי ביטוי בתפעול אוטומטי מלא לכל 4 החלונות (2 בדגם ה-LZ) ובמעטפת פלסטיק דמוי עור בדשבורד ובדלתות הקדמיות.
אבזור הבטיחות טוב כבר בגרסאות LX ו- EX וכולל: 6 כריות אוויר, מערכת בקרה ותיקון סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, מערכת בקרת ערנות נהג. בפרימיום אבזור הבטיחות מצויין והוא כולל בנוסףL בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקקים, ניטור רכב בשטח "מת" במראות הצד והתראת תנועה חוצה מאחור.
רשימת האבזור בדגם ה- LX כוללת: בקרת שיוט (לא אדפטיבית) מערכת מולטימדיה עם קישוריות Android Auto / Apple CarPlay, כיוון גובה למושבים הקדמיים, משענת יד אחורית,  חיישן תאורה, חיישני חניה אחוריים מקוריים, חישוקי 18 אינץ' וחלונות אחוריים כהים.
גרסת ה- EX כוללת בנוסף: בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים אחוריים, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, לוח מחוונים דיגיטלי וכניסה והנעה ללא מפתח.
בגרסת הפרימיום כוללת בנוסף כיוונון חשמלי למושב הנהג עם זכרונות.
בסעיף ה"קרוסאובר מאובזר" סימון ה-V תקף באבזור הבטיחות ובמיוחד בדגם הפרמיום ובאבזר הנוחות למעט ה-LX.
המרווח במושבים הקדמיים מצוין ובמושב האחורי הוא גם בסדר גמור (למרות עיצוב הקופה) ושני נוסעים יישבו שם בנוחות, תא המטען בנפח 426 יעיל ושימושי ורק סף הטענה גבוה יקשה על הכנסת עצמים כבדים. בזכות מבנה הקרוסאובר הכניסה והיציאה נוחים וכך גם תנוחת הישיבה.
 

 שיפור באיכות תא הנוסעים במיוחד עם כתמי הצבע הצהוב

שיפור באיכות תא הנוסעים במיוחד עם כתמי הצבע הצהובצילום: מוטי שטרן


יוצאים לדרך

רכב קופה בצבע צהוב ומנוע טורבו מתאים בהחלט להגדרה "קרוסאובר ספורטיבי", האם גם בסעיף זה ניתן לסמן V?
לפני היציאה לדאך כדאי לציין את לוח השעונים הדיגיטלי (הנדיר בקטגוריית מחיר זו). בניגוד לרכבים אחרים בהם ניתן לשנות את התצוגה ולהחליט אלו נתונים יוצגו. ב-XCEED השינוי העיקרי בלוח השעונים תלוי במצב הנהיגה: רגיל או ספורט. במצב רגיל לוח השעונים מציג מראה קלאסי, מעבר למצב ספורט משנה את תצוגת שעון הסל"ד והמהירות ובנוסף לתצוגה אנלוגית היקפית – מוצגים נתוני הסל"ד בספרות דיגיטליות בולטות.
מנוע הטורבו בנפח 1.4 ליטר מפיק 140 כ"ס ו- 24.7 קג"מ מומנט ותיבת ההילוכים הדו מצמדית בת 7 הילוכים זהים לסיד. זכרתי את יחידת ההנעה כזריזה גם במצב רגיל. ב- XCEED  יש תחושה שבמצב רגיל היא יותר נינוחה אך גם פחות חזקה (לפי המפרט ה-XCEED שוקלת רק 30 ק"ג יותר מהסיד). מעבר למצב ספורט הופך את ה- XCEED ליותר חזקה ומעניק לה ביצועים טובים. לא, היאלא הופכת לרכב ספורט  אך היא בהחלט הופכת לדינאמית יותר, התגובות זריזות יותר והיא הופכת למהנה לנהיגה.
כיול המתלים רך יותר מהסיד ונוחות הנסיעה של ה- XCEED טובה יותר למרות מידות הצמיגים של הרכב. כיאה לקרוסאובר עם מרווח גחון של 18.4 ס"מ (17.2 ב-LX עם צמיגי 16 אינץ') ניתן לנסוע בשבילי עפר רכים (או בשלוליות דרום תל אביב בימי המבחן) בתחושת ביטחון.
 

מצב ספורט משנה לא רק את לוח השעונים אלא גם את תגובת המנוע

מצב ספורט משנה לא רק את לוח השעונים אלא גם את תגובת המנועצילום: מוטי שטרן


סיכום

קיה מציגה את ה- XCEED כ" קרוסאובר ספורטיבי, מעוצב ומאובזר". ספורטיבי הוא בעיקר במצב ספורט, מעוצב, הוא בכל הגרסאות ומאובזר הוא בגרסאות EX ופרמיום. ה- XCEED משלים את החסרונות של הסיד עליו הוא מבוסס ומוסיף עיצוב יפהפה, שימושיות טובה יותר ולמי שחשוב, גם נוחות כניסה ויציאה עדיפים. הוא מצליח להיות קרוסאובר ללא החסרונות של קרוסאובר בזכות הגודל שלו המאפשר להתנהל איתו בקלות בעיר הצפופה.
גרסת ה-EX מהווה פשרה טובה בין תמורה למחיר אך ההפרש של 6,000 ₪ בין ה- EX מעניק יתרונות חשובים באבזור הבטיחות והוא המומלץ.
אם כבר דיברנו על המלצות, גם הצבע הצהוב מומלץ ובזכותו יהיה לכם קל לאתר את הרכב בין כל המכוניות הלבנות והאפורות במגרש החניה.
 

בצבע צהוב תמצאו בקלות את ה- XCEED שלכם במגרש החניה

בצבע צהוב תמצאו בקלות את ה- XCEED שלכם במגרש החניהצילום: מוטי שטרן