מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

חמישה ימים לפני הטבח: הימרו נגד ישראל - וגרפו מיליונים

עסקה עם השטן: ימים ספורים לפני הטבח הנורא בוצעו עסקאות בהיקף חריג במיוחד נגד ישראל בוול סטריט, והחשד שעולה הוא כי משקיעים קיבלו מידע מוקדם מחמאס | צמד החוקרים: "לא סביר שהמסחר החריג ב-2 באוקטובר היה אירוע רנדומלי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/12/23 10:02 כא בכסלו התשפד

חמישה ימים לפני הטבח: הימרו נגד ישראל - וגרפו מיליונים
וול סטריט, צילום: shutterstock

מחקר חדש של זוג פרופסורים מצביע על כך שהיה גורם בבורסה האמריקאית שצפה כי בתחילת אוקטובר יתרחש אירוע חמור בישראל שיוביל באופן מיידי להתרסקות שוק המניות הישראלי, כך מפרסם הבוקר (א') עידו באום בעיתון הכלכלי The Marker. לפי הפרסום, הגורמים ביצעו עסקאות חריגות וגרפו לכיסם מיליונים.

הימור כה גדול עד שעולה החשד כי מדובר בגורמים שקיבלו מידע מוקדם ומדויק על התקיפה

צמד הפרופסורים, פרופ' ג'ושוע מיטס מאוניברסיטת קולומביה ופרופ' רוברט ג'קסון מאוניברסיטת ניו יורק, מצאו כי חמישה ימים לפני הטבח הנורא גורם או גורמים ביצעו עסקות שורט בהיקף חריג ביותר נגד ישראל. עסקות שורט הן בעצם מכירה בחסר, מעין הימור על ירידה במחיר השוק של נכס מסוים. בעסקת שורט מרוויחים כשמתרחש משהו רע ושווי נייר הערך יורד.

וול סטריט

וול סטריט צילום: shutterstock

מהדיווח עולה כי גורמים בבורסה האמריקאית הימרו על כך שבתחילת אוקטובר תתרחש בישראל קטסטרופה שתרסק את סל המניות הישראלי, וההימור היה כה גדול עד שעולה החשד כי מדובר בגורמים שקיבלו מידע מוקדם ומדויק על התקיפה המתקרבת וההתרסקות הישראלית.

הנפח גדול יותר מנפח המסחר ביותר מ-99% מימי המסחר על פני 15 השנים שקדמו לו

החוקרים בחנו עסקות שבוצעו בתעודת הסל העיקרית בבורסת ניו יורק העוקבת אחר שוק המניות הישראלי, תעודה בשם EIS של חברת המדדים הבינלאומית MSCI. הגורמים, שעל פי החשד קיבלו מידע מוקדם, מכרו נפח מצטבר של 227 אלף יחידות של תעודת הסל בשני באוקטובר, עיצומו של חול המועד סוכות.

נפח מכירות יומי כזה דורג במקום ה-30 מתוך 15 שנה של מסחר בתעודות הללו, כך עולה מהמחקר - שקובע כי מדובר בנפח גדול יותר מנפח המסחר ביותר מ-99% מימי המסחר על פני 15 השנים שקדמו לו. "מאוד לא סביר שהמסחר החריג ב-2 באוקטובר היה אירוע רנדומלי. עסקות השורט שבוצעו ב-2 באוקטובר היו בהיקפים גדולים הרבה יותר מעסקות שורט שהתרחשו מיד לאחר אירועי משבר רבים אחרים, כולל המיתון שלאחר המשבר הפיננסי הגלובלי של 2008, משבר מגפת הקורונה והעימות בין ישראל לחמאס בעזה ב-2014", צוטטו החוקרים בעיתון.

גם באפריל בוצעו עסקאות דומות, אך התקיפה לא יצאה לפועל

עובדה המאמתת את החשדות היא ביצוע של עסקאות דומות גם בתאריך אחר שעלה בחקירות כיעד לתקיפה: ערב ליל הסדר. החוקרים מצאו כי ב-3 באפריל השנה התבצע הימור שורט גדול מאוד נגד ישראל, עם מאפיינים דומים להימור של 2 באוקטובר.

בדיווח מסייגים את הממצאים, וכותבים כי מיטס וג'קסון אינם טוענים כי חמאס עומד מאחורי העסקות. עם זאת, הצלבת המידע במחקר שלהם עם נתונים עובדתיים שהצטברו בשבועות האחרונים מחזקת מאוד את ההשערה הזאת.