הישראלים מסתערים על האבוקדו ולחקלאים יש רק פתרון אחד

משנה לשנה הישראלים צורכים יותר ויותר אבוקדו וישראלי ממוצע אוכל כ-8 קילוגרם בשנה. לחקלאים אין ברירה וכל שנה נשתלים עוד ועוד דונמים של מטעים | איך האבוקדו קשור לזמר המפורסם?

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/11/22 22:58 כז בחשון התשפג

הישראלים מסתערים על האבוקדו ולחקלאים יש רק פתרון אחד
אבוקדו, צילום: shutterstock

הישראלים מסתערים על האבוקדו: משנה לשנה גוברת צריכת האבוקדו של הישראלים כאשר הממוצע בשנה עומד על כ- 120 אלף טון. בזכות תכונותיו הבריאותיות, נמצא האבוקדו בקטגורית ה-"סופר פוד" ובשנים האחרונות עולה הביקוש בעולם לצריכתו בעשרות אחוזים וכך גם בישראל. 

בשנה הבאה יינטעו עוד כ- 5,000 דונם

בעקבות הביקוש הגדל לחקלאים אין יותר ברירה ומשנה לשנה נשתלים בישראל עוד ועוד מטעי אבוקדו על מנת לעמוד בביקושים, עובדה שגורמת לחקלאים רבים לגדל בעצמם אבוקדו. השנה יגדל יבול האבוקדו בישראל ויעמוד על 150 אלף טון אבוקדו כאשר כ-50% מתוך יבול האבוקדו השנתי משווק בעיקר למערב ומזרח אירופה, וכן ליפן, איתה נחתם לפני כשנתיים הסכם ראשון לייצוא אבוקדו מזן האס, הפופולארי ביותר בעולם, כאשר שאר היבול (50%) מיועד לשוק המקומי.

רק בארבע שנים האחרונות (פרט לשנת שמיטה) ניטעו עוד כ- 20,000 דונם מטעי אבוקדו, עיקרם באזור הנגב המערבי ובעוטף עזה, וכיום היקף מטעי האבוקדו עומד על כ- 140,000 דונם, כאשר בשנה הבאה יינטעו עוד כ- 5,000 דונם, על מנת לספק את צריכת האבוקדו העולה בישראל.

"מאלומה" - זן אבוקדו חדש

זן חדש של אבוקדו צפוי לנו השנה בישראל, אורן ולך מהמושב תלמי אלעזר, חקלאי ושתלן וותיק, השלים בהצלחה את תהליכי הבחינה והאקלום בארץ של זן האבוקדו החדש והמבוקש 'מלומה' וקיבל את אישור השירותים להגנת הצומח. שיווקו באופן מסחרי בשווקים בישראל ובחו"ל יחל כבר החודש, נובמבר 2022. שמו של הזן לא קשור לשמו של הזמר הקולומביאני המפורסם.

ולך אומר: "אקלום זן ה'מלומה' בארץ הגיע מתוך רצון להציע הן למגדלים והן לצרכנים אלטרנטיבה משופרת לזן 'האס', מבחינת איכות הפרי וכן מבחינת ייעול אופי הגידול. כיום בישראל נטועים כ-2,000 דונם של 'מלומה' שניטעו מהצפון ועד לנגב, המניבים בין 2 ל-2.5 טון לדונם, כאשר בישראל היבול הארצי הממוצע של הזן האס הוא 1.4 טון לדונם. החודש החל קטיף ה'מלומה' וימשך עד חודש פברואר".