"הדתיים שגרים במגדלי יוקרה יכולים להרשות לעצמם שבוע במלון": העתיד של הסוכות בישראל

בניית הסוכה היא כבר מזמן לא עניין פשוט של פטיש ומסמר. דורות של יהודים נהגו לחפש בתים שיאפשרו להם בניית סוכה כשרה ומרווחת, רצוי בלי לרדת קומה. לקראת החג שוחחנו עם יזמי נדל"ן ומתכנני ערים וביקשנו לדעת האם עדיין בונים מרפסות סוכה בישראל. כמו כל דבר ביהדות, גם כאן הדעות חלוקות אבל התחזית לא מבשרת טובות

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 09/10/22 09:32 יד בתשרי התשפג

"הדתיים שגרים במגדלי יוקרה יכולים להרשות לעצמם שבוע במלון": העתיד של הסוכות בישראל
בניין עם מרפסות מדורגות המתאימות לבניית סוכה, צילום: עו"ד שיר הספרי, ממתגת ערים ונדל"ן

חג סוכות הבא עלינו לטובה מגוון את רצף חגי ישראל שהורגלנו אליהם בלוח השנה היהודי. לא עוד מאכלים משונים וסיפורי מורשת שעוברים מדור לדור, אלא גם ציווי ממשי, שמשפיע, בין היתר על הבחירה היכן לגור. מצוקת הדיור של ישראל 2022 מתבטאת לא רק בחיפוש אחר דירה, ובשיחות רקע שערכנו התברר כי משפחות רבות מחפשות אחר פתרון לשבוע ימים בחודש תשרי. "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים", כך נכתב בספר ויקרא, ומאז כל יהודי וכל יהודייה בארץ או בגולה מטרידים את עצמם בשאלה, איפה יבנו סוכה

מרפסות הסוכה שהומצאו במאה הקודמת היו פתרון נפלא. בניין שהמרפסות שבו נבנו בצורה מדורגת, כך שאחת לא תהיה מעל השנייה, וכל דירה זוכה למרפסת תחת כיפת השמיים, כזו שמאפשרת לה בניית סוכה בהתאם להלכה. חלק מהדיירים עדיין יורדים לחניה או עולים לגג, אבל הרוב המוחלט היו מסתפקים במרפסת הסוכה. מצוקת הבנייה של השנים האחרונות הצמיחה את הבניינים לגובה, ומגדלים רבי קומות מגוונים את הנוף בכל עיר אקראית בישראל. האם מרפסות הסוכה עדיין יהיו חלק מאותם מגדלים?

מרפסות ישרות שלא מאפשרות בניית סוכה כשרה כהלכתה

מרפסות ישרות שלא מאפשרות בניית סוכה כשרה כהלכתה צילום: shutterstock

מרפסות הסוכה נשארו באזורים דתיים ועניים יותר 

עו"ד שיר הספרי, ממתגת ערים ונדל"ן, מציגה עתיד קודר באשר לעניין ובשיחה עם חדשות כיפה היא קובעת כי המראה הנפוץ של בניין מדורג עבור מרפסות סוכה כבר ילך ויימוג עם השנים, כיוון שהוא לא אפשרי במגדלי יוקרה רבי קומות, ומעבר לכך, הציבור כבר לא מעוניין בכך. "בימינו קבלנים שבונים מרפסות סוכה עושים זאת בריכוזים עבור אוכלוסייה דתית אדוקה יותר וממעמד סוציו אקונומי בינוני ומטה, כמו למשל בבית שמש או בפתח תקווה". 

על פי ניתוח של עו"ד הספרי, הצורך של מרפסות סוכה התעמעם בשנים האחרונות. "עד לפני 15 שנה היה קו מובהק בקרב האוכלוסייה הדתית שאת הדירה קונים רק עם מרפסת סוכה. בכל שכונה דתית או עיר עם ריכוז אוכלוסייה גבוה של חובשי כיפות אפשר היה לראות בניינים עם מרפסות סוכה וקומות מדורגות שמאפשרות את זה", היא מסבירה ומוסיפה כי כך גם היו משווקים את הבניינים, ומרפסת הסוכה הייתה חלק בלתי נפרד מהשכנוע של הקונה.

עו"ד שיר הספרי

עו"ד שיר הספרי | צילום: אביגיל עוזי

הספרי מתארת תופעה רחבה יותר שעברה על המגזר הדתי לאומי, שהשפיעה בין היתר גם על אותו שבוע בו היהודים נודדים למבנה ארעי. "בעשור האחרון חלק משמעותי מהאוכלוסייה הדתית לאומית וגם החרד"לית מהמאיון העליון וגם האלפיון העליון עברה למגדלי יוקרה". לדבריה, אותם אנשים כבר לא זקוקים למרפסת סוכה. 

משפחות לא יפספסו פרויקט יוקרתי בגלל שבוע אחד בשנה

"משפחות כאלה סוגרות את הבית בחגים, במיוחד בשלושת הרגלים, ונוסעות לשבוע ימים בבית מלון, כך הצורך במרפסת עבור הסוכה הופך למיותר. נשים שהגיעו למעמד כלכלי מסוים מאפשרות לעצמן את הנופש בפסח ובסוכות מטעמי נוחות, והעלות בבית מלון יכולה להשתוות לעלות האירוח המשפחתי בבית, שכרוך בהוצאה של אלפי שקלים בחגים". המשפחות האלה לא יפספסו פרויקט מגורים יוקרתי בגלל היעדר מרפסת כזאת, וכך הדרישה עבור אפשרות לסוכה בדירת המגורים הולכת ומתמעטת. אגב, בפנטהאוז למשל, או בדירת הגן בניית סוכה בהחלט אפשרית. 

עד איזה גובה מותר לבנות מרפסת סוכה?

עו"ד הספרי מסבירה שלא מדובר בעניין היתרי או תכנוני, אלא בביקוש. ברוב בנייני היוקרה אין דרישה או צורך למרפסת המסוימת הזאת, כי הקהל, גם הקהל הדתי, פשוט לא צריך את זה. כל דבר שיש לו ביקוש מייצר מחיר דלתא, כלומר יקר יותר, בדרך כלל בשני אחוזים. 

מה לגבי סוכה משותפת?

קחי למשל את אחת הערים המזוהות ביותר עם המגזר הדתי לאומי, גבעת שמואל. שם דירות ששה חדרים נמכרות בעלות של שלושה מיליון שקלים. אלו דירות מפוארות במיוחד בבנייני יוקרה רבי קומות, אבל ללא מרפסת סוכה, כי פשוט אין צורך. סוכות משותפות של הוועד או הנהלת הבניין בהחלט אפשריות, אבל זה כבר לא קשור לתכנון הבניין. 

סוכה משותפת עדיין קיימת

סוכה משותפת עדיין קיימת | צילום: shutterstock

לדבריה, הפורמט של סוכה משותפת בבניינים עדיין קיים. "גם אם נוסעים לחג ושבת לבית מלון או לבני משפחה, עדיין יש לילה או שניים שחוזרים הביתה במהלך ימי חול המועד ואז הצורך של סוכה משותפת בהחלט קיים. אפילו בשכונות חילוניות כמו שיכון ל' ותל ברוך צפון בתל אביב אפשר למצוא סוכה משותפת של הוועד, גם מטעמי חינוך כדי לשמור על המסורת". 

עוד סיבה מעניינת שמציגה הספרי לירידה בדרישה למרפסות סוכה קשורה דווקא לירידה ברמת האדיקות הדתית של חלק מבני המגזר. "רק הגברים מחויבים במצוות סוכה, והדור המבוגר, שבעבר היה חשוב לו העניין, כבר לא נכלל בין משפרי הדיור". 

הדיירים מתנים את הסכמתם לפינוי ובינוי בתמורה למרפסת סוכה

בכל הקשור למרפסות סוכה, אביב הייט, מנכ"ל דונם נדל"ן ופיננסים, מסביר כי מדובר בדרישה שגוברת והולכת באזורים הדתיים בעשור האחרון, במיוחד מאז שהחלו בפרויקטים של פינוי בינוי. "הנוהג בעבר היה שעד שמונה קומות אין מחויבות לבנות מרפסת סוכה, כי הדיירים יכולים לרדת לחצר או לעלות לגג. עם מצוקת הדיור, הבנייה לגובה הגיעה גם לציבור הדתי". עוד הוא מסביר כי הקבלנים שבונים רבי קומות יודעים שאם הם רוצים למשוך קהל דתי, כדאי להם להשקיע במרפסות סוכה, וגם במעליות שבת כמובן. ובהחלט מדובר בהשקעה. "זה מייקר עלויות והמרפסות הללו, המדורגות, יהיו קטנות יותר באופן משמעותי ממרפסות רגילות שבנויות אחת על השניה".

אביב הייט, בעלים ומנכ"ל דונם נדל"ן ופיננסים

אביב הייט, בעלים ומנכ"ל דונם נדל"ן ופיננסים צילום: משה מעוז

יש מגבלה בבניית מרפסות מדורגות עד לגובה מסוים?

בתקו הוועדות המקומיות לבנייה אין התייחסות לנושא מרפסות מדורגות, והקבלן לא מחויב לכך. מבחינה טכנית, אין לעניין מגבלה ויש אפשרות לבנות מרפסות סוכה גם בקומות הגבוהות.

הדרישה גברה עד כדי כך שתושבים חכמים כבר למדו למנף אותה לצרכיהם. הייט מדגים כי בפרויקט פינוי בינוי שביצע לאחרונה בשכונת נווה שאנן בחיפה, באזור שברובו נחשב דתי, הדיירים התנו את הסכמתם לכך רק בתנאי שבבניינים החדשים אכן יהיו מרפסות סוכה מדורגות למרות שעד עכשיו הם הסתדרו בלי זה. "בעבר, לא היו רבי קומות באזורים הדתיים, והדיירים היו מסתפקים בסוכה גדולה בחצר או בגג. עם השנים, ועם מצוקת הדיור, הקבלנים באזורים הדתיים כבר בונים לגובה". 

תושבים חכמים מתנים את הסכמתם

תושבים חכמים מתנים את הסכמתם צילום: Gershon Elinson/Flash90

מעדיפים מרפסת סוכה אבל מנסים פתרונות אחרים

רונן וייל, סמנכ"ל השיווק של חברת באמונה, מציג תחזית אפורה להפליא בכל הקשור לבניית מרפסות סוכה וקובע בפשטות כי צפויה בעיה, למרות שבהחלט מדובר בפתרון המועדף עליו. "אנחנו מנסים כל הזמן לייצר פתרונות של מרפסות סוכה, לאו דווקא באזורים המיועדים או המוגדרים ככאלה של הציבור הדתי לאומי". מבחינתו, מדובר בכוונה אידיאולוגית, "אולי בעתיד גם מי שכרגע לא מעוניין בכך ירצה לבנות סוכה". 

יש מגבלה בבניית מרפסות סוכה בבניינים רבי קומות?

בהחלט. בלתי אפשרי לבנות מרפסות מדורגות בבניין שעולה על עשר קומות. זה אפילו לא עניין טכני, זה פשוט לא אפשרי. זה כמו לתפור את הכיס של הבגד דווקא מאחורי החולצה. החזית של הבניין מקדימה ואי אפשר לפצל אותה לחלק האחורי של הבניין. אפילו פתרון של מרפסת סוכה זעירה בגודל של 60 ס"מ כבר לא רלוונטי, הדברים האלה כבר לא עובדים. אגב, אדריכלים שונאים את זה, כי המראה מכער את הבניין. 

בעתיד המלונות יעשו הרבה כסף במהלך חגי תשרי 

אז מה נעשה?

יש לנו פתרון שאנחנו עובדים עליו אבל הוא עוד לא קורה בפועל. אנחנו מעוניינים לייצר מקום בו הקהל יוכל להקים סוכה שיתופית. כלומר, עוד במהלך התכנון להקצות שטח ציבורי לסוכה משתפת ומרווחת. וייל מזכיר שלמרות המצוקה והיעדר הפתרון הנראה לעין, בכל זאת מדובר רק בשבוע אחד בשנה. "בעידן פוסט קורונה, אנשים מחפשים מרפסת עם דירה ולאו דווקא דירה עם מרפסת, בטח לא מרפסת סוכה". מבחינתם, מדובר בימים בודדים מתוך חיים שלמים ולכן הם יעדיפו למצוא פתרונות אחרים. באשר לעתיד, התחזית של סמנכ"ל באמונה לא רחוקה מהמציאות. "ככל שימשיכו לבנות בניינים לגובה אנחנו בבעיה, ונהיה מוגבלים בבניית מרפסות סוכה. המלונות יעשו הרבה כסף במהלך חגי תשרי". 

מרפסות מדורגות לא יתאפשרו בבניינים רבי קומות

מרפסות מדורגות לא יתאפשרו בבניינים רבי קומות צילום: חברת באמונה

בעוד פחות מחודש שוב יגיעו אזרחי ישראל לקלפי, "כדי להבטיח עתיד טוב יותר לילדיהם", כפי שמובטח לנו בכרזות הבחירות. אולם העתיד, גם במצווה פשוטה ושמחה כל כך של בניית סוכה, לוט בערפל. מה יעשו הדיירים המתגוררים בבניינים רבי קומות שלא יכולים להרשות לעצמם שבוע בבית מלון? האם עדיין ישתלם לקבלנים להשקיע בבניית מרפסות מדורגות ויקרות יותר גם עבור מספר מצומצם יותר של אזרחים שומרי מסורת? ואולי בכלל נחזה בקרוב בפרויקט חדשני של הממשלה, "סוכה בהנחה". דבר אחד ודאי, המראה של סוכות מוארות בערב חג האסיף ברחובות הערים וגם היישובים כבר מזמן אינו בטוח. לו אנחנו שלומית שבונה סוכה, כבר מזמן היינו מחפשים מקצוע אחר.