הקלות במס ועידוד משקיעים זרים: התכנית לחיזוק ההייטק בישראל

ועדת השרים לחקיקה אישרה מספר תיקונים שנועדו לקדם את ענף ההייטק בארץ. במסגרת תיקוני החקיקה, רכישת חברה תוכר כהוצאה מוכרת במס, השקעה בחברת סטארטאפ תקבל זיכוי מס, ופטור ממס יוענק למוסדות פיננסים זרים על הלוואות שניתנו לחברות הייטק בארץ

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/04/22 13:20 ב בניסן התשפב

הקלות במס ועידוד משקיעים זרים: התכנית לחיזוק ההייטק בישראל
מטה מיקרוסופט בהרצליה פיתוח, התכנית תעזור?, צילום: Gili Yaari/Flash90

ברקע ההתאוששות הכלכלית של ישראל מהקורונה, יחד עם הירידה באחוזי האבטלה, ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') תזכיר חוק הכולל שלושה תיקוני חקיקה שנועדו לחזק ולקדם את ההייטק הישראלי כמנוע צמיחה מרכזי במשק. 

הכרה ברכישת חברה כהוצאה מוכרת במס

ההכרה תתבצע על מנת לעודד חברות ישראליות השוקלות רכישה או מיזוג, להשאיר את הקניין הרוחני בישראל ובכך להפוך את ישראל כבסיס לחברה המאוחדת. תיקון החקיקה כולל פישוט ההליך הבירוקרטי לשם זכאות להטבה, וכן מוצע להרחיב את ההטבה גם עבור חברות רכישת חברות הייטק זרות על מנת לעודד את צמיחת חברות ההייטק הישראליות. 

עידוד הלוואות ממשקיעים זרים

פטור ממס למוסד פיננסי זר בגין הלוואה שנתן לחברות טכנולוגיות בארץ. צעד זה נועד לגוון את מקורות המימון העומדים בפני חברות הייטק, ולאפשר לחברות ישראליות לגייס חוב מקומי כחלופי לגיוס חוב בחו"ל או לגייס הון תוך דילול האחזקות של הגורמים הישראלים בחברות, לטובת משקיעים זרים.

לפיכך, מוצע להקנות למוסד פיננסי זר פטור מתשלום ריבית, דמי ניכיון או הפרשי הצמדה, שהוא נדרש לשלם בעקבות מתן הלוואה לחברה טכנולוגית ישראלית. חברות הייטק ישראליות גדולות, המעוניינות בהמשך צמיחה זקוקות לסכומי מימון גבוהים ומתן הפטור המוצע תסייע בהורדת עלויות גיוס האשראי ולקיחתו על ידי הישות הישראלית, וזאת כתחליף ללקיחת האשראי מגורם זר או פניה לאפיק גיוס הון ודילול המחזיקים.

זיכוי מס בגין השקעה בחברת סטארטאפ

השקעות בחברות הזנק - "סטארטאפ", המאופיינות בסיכון הגבוה ביותר ייהנו מהטבות מס, זאת על מנת לעודד השקעות שיובילו להקמת חברות אלו בישראל. ההטבה תתבטא במספר מרכיבים: הפיכת הזכאות להטבה למסלול ירוק - ביטול צורך באישור מקדמי, הרחבת הגדרת ההשקעה להשקעה באמצעות הקצאת מניות, הגבלת ההשקעה המזכה על ידי משקיע לסכום של 3.5 מיליון שקל לחברה וכן שינוי במנגנון אחריות הדיווח.

כמו כן, כחלופה למסלול הזיכוי, תיקון החוק מציע לאפשר ליחיד דחייה של תשלום מס על רווח הון, על כל רווח שהופק ממכירת מניות טכנולוגיה כנגד השקעה בחברה בשלבים מוקדמים. תיקון זה נעשה במטרה לעודד גורמים מתחום ההייטק להחזיר את הכסף לתוך התעשייה, בעבור הנבטת דור חדש של חברות.

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר: "לענף ההייטק חשיבות אסטרטגית לאיתנות של כלכלת ישראל, שבאה לידי ביטוי, ביתר שאת, בשנה וחצי האחרונות. החוק נועד לאפשר את מיצוי הערך הכלכלי הטמון בענף הייטק ובכך להמשיך ולאפשר את הצמיחה במשק הישראלי. אני מודה ליו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת אלכס קושניר ולחבר הכנסת ולדימיר בליאק על שיתוף הפעולה בקידום מהלך חשוב זה".