סימנים מעידים להתמכרות: מתי הגיע הזמן לפנות לעזרה מקצועית?

התמכרויות הן אתגר מורכב ומדאיג בחברה הישראלית. על פי הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול, ישנם כיום בישראל עשרות אלפי מכורים לסמים שונים, וכחצי מיליון אנשים הסובלים מהתמכרות לאלכוהול

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף ezone-rehab 21/04/24 10:41 יג בניסן התשפד

סימנים מעידים להתמכרות: מתי הגיע הזמן לפנות לעזרה מקצועית?
גמילה מהתמכרויות , צילום: Orawan Pattarawimonchai,Shutterstock

מספרים אלו, יחד עם התמכרויות נוספות כמו הימורים והתמכרויות התנהגותיות, מצביעים על היקף נרחב של הבעיה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי התמכרויות הן מחלות הניתנות לטיפול. זיהוי הסימנים המוקדמים של התמכרות והפנייה לעזרה מקצועית בזמן, יכולים לחולל שינוי עצום בחייהם של המכורים ושל הסובבים אותם.

התמכרויות נפוצות וסימניהן

התמכרויות יכולות לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים ותחומים. בין ההתמכרויות הנפוצות ניתן למנות התמכרות לאלכוהול, לסמים כמו קוקאין, הרואין וקנאביס, התמכרות להימורים, ואף התמכרויות התנהגותיות כמו התמכרות למין או לקניות. כל סוג של התמכרות מתאפיין בסימפטומים ודפוסי התנהגות שונים. כך למשל, סימני ההתמכרות לאלכוהול עשויים לכלול שתייה מופרזת ומתמשכת, קושי לשלוט בכמויות הצריכה, והמשך השתייה גם כאשר היא גורמת לבעיות בריאותיות או חברתיות. סימני ההתמכרות לסמים יכולים לכלול שינויים קיצוניים במצב הרוח וההתנהגות, הסתרת השימוש בסמים, והזנחת מחויבויות ומערכות יחסים לטובת השגת הסם. בדומה, גמילה מקנאביס יכולה להיות מאתגרת עקב התלות הפסיכולוגית והפיזית שמפתח המשתמש הכרוני.

השלכות ההתמכרות על חיי המכור

לא משנה מהו סוג ההתמכרות, ההשלכות על חייו של המכור עלולות להיות הרסניות. מבחינה בריאותית, התמכרויות מעלות את הסיכון למחלות שונות, פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי ואף מוות כתוצאה ממינון יתר. בהיבט הרגשי והחברתי, מכורים רבים מתמודדים עם קשיים ביצירת ושימור מערכות יחסים, קונפליקטים משפחתיים ובדידות. גם התפקוד בעבודה או בלימודים עלול להיפגע באופן משמעותי. מבחינה פיננסית, התמכרויות יכולות להוביל להוצאות כספיות גבוהות, חובות, ואף מעורבות בפעילות לא חוקית לצורך מימון ההתמכרות. לא פעם, המכורים מוצאים את עצמם נוגעים ב"תחתית" - מאבדים את משפחתם, ביתם ותעסוקתם. לכן, כל כך חשוב לזהות את הסימנים המעידים ולפנות לעזרה בטרם יהיה מאוחר מדי.

מתי לפנות לעזרה מקצועית?

ההבנה שמשהו אינו כשורה יכולה להגיע בשלבים שונים של ההתמכרות. סימן מרכזי לכך שהגיע הזמן לבקש עזרה הוא כאשר ניסיונות עצמאיים להפסיק או לצמצם את ההתנהגות הממכרת נכשלים פעם אחר פעם. אם למרות ההכרה בבעייתיות ההתנהגות, הניסיונות "להשתלט" עליה מובילים שוב ושוב לכישלון, זהו אות אזהרה ברור. סימן מעיד נוסף הוא כאשר ההתמכרות מתחילה להשפיע באופן ניכר על החיים - קשיים בתפקוד יומיומי, פגיעה ביחסים עם הקרובים, בעיות בעבודה, ואף מצבים משפטיים כתוצאה מההתמכרות. לעיתים, נדרש "לגעת בתחתית", לחוות משבר אישי או אבדן נוראי כתוצאה מן ההתמכרות, בכדי להבין שמדובר במצב חיים-או-מוות הדורש התערבות מיידית. ביטויים של מצוקה נפשית, כגון תחושת ייאוש, מחשבות אובדניות או תסמינים של דיכאון וחרדה, הם סימנים נוספים המחייבים קבלת סיוע מקצועי.

כשמגיעים לנקודת ההבנה הזו, חשוב מאוד לא להסס בבקשת העזרה. פנייה לגורם מקצועי, בין אם זה רופא המשפחה, פסיכולוג, או רשת גמילה מוכרת כמו מכוני גמילה אי-זון, יכולה להיות צעד מציל חיים. יש לזכור כי אין סיבה לבושה - אומץ וכוח אדירים נדרשים על מנת להודות בקיומה של בעיה ולהתחייב לתהליך של שינוי. צוותי מרכזי הגמילה עוברים הכשרה מיוחדת להתמודדות עם ההתמכרויות השונות, ומקפידים על יחס של כבוד והקשבה למטופלים ולבני משפחותיהם.

לסיכום, התמכרויות לסמים, אלכוהול, הימורים ועוד הינן בעיה נפוצה ומדאיגה בחברה שלנו, אך בה בעת הן מהוות מחלה שניתן להחלים ממנה. הצעד הראשון והחשוב ביותר בדרך להחלמה הוא פנייה לעזרה מקצועית. ניתן וצריך לעשות זאת בעת זיהוי הסימנים המוקדמים - כישלונות חוזרים בהפסקת ההתנהגות, השלכות שליליות בכל תחומי החיים, ובעת מצוקה נפשית המלווה את ההתמכרות. על ידי בקשת הסיוע הנכון, כדוגמת הטיפול הניתן במכוני הגמילה של אי-זון, ניתן לצעוד באומץ בדרך הארוכה והמאתגרת לעבר החופש מהתמכרות, ולהשיב לחיים את התקווה והמשמעות. עם הכלים הנכונים ותמיכה מתאימה, ההחלמה המלאה היא יעד בר השגה לכל מי שבוחר להילחם על חייו.


בשיתוף ezone-rehab