טיפול בחרדה: סימפטומים, גורמים ודרכי התמודדות

הפרעת חרדה מאובחנת כאשר חווים התקפי חרדה חוזרים ונשנים. הסימפטומים, הגורמים, ואיך אפשר להתגבר על התקף חרדה?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 02/11/23 13:30 יח בחשון התשפד

טיפול בחרדה: סימפטומים, גורמים ודרכי התמודדות
צילום: shutterstock

מה זה התקף חרדה? התקף חרדה הוא התקף של תחושת פחד פתאומית ועזה. פחד לכשעצמו אינו בעיה. ההפך. פחד הוא רגש שהגן עלינו כל השנים כיוון שהוא אותת לנו שסכנה מגיעה ושעלינו להערך ולהגיב בהתאם – להילחם או לברוח על נפשנו. לעומת זאת, בהתקפי חרדה הפחד אינו מאותת על סכנה קרבה. זה מצב שבו המערכת שלנו מתריעה על איום שאינו קיים או שאינו מידיי. מבחינה זו, החרדה אינה מועילה ואינה משרתת אותנו. יותר מכך, כיוון שהתקף הפחד מלווה עם תסמינים פיזיים דוגמת דופק מואץ, בחילה, כאבי בטן, קוצר נשימה, האדם יכול לחשוב שהוא סובל מבעיה רפואית חמורה כמו התקף לב, דבר שעלול להחמיר את התקף החרדה ואת חוסר התפקוד. לכן חשוב מאוד לזכור – התקף חרדה הוא "אזעקת שווא" של הגוף ולמרות שהם מאוד עוצמתיים ואינטנסיביים הם אינם מסוכנים.

מה היא הפרעת חרדה?

הפרעת חרדה מאובחנת כאשר חווים התקפי חרדה חוזרים ונשנים. לא כל התקפי החרדה מובילים לפיתוח של הפרעת חרדה וישנם סוגים שונים של הפרעות חרדה. במקרה הצורך, את החרדה יאבחן פסיכיאטר באמצעות סידרה קצרה של שאלות פשוטות.

אחד הקשיים בהפרעת חרדה היא שמתחילים לפתח פחד מפני התקף החרדה עצמו. פחד לחוות התקף נוסף, פחד מאיבוד שליטה וחשש שמאבדים את השפיות. במטרה להימנע מהתקפים אלו, מתחילים לחפש את הטריגרים שהפעילו את התפרצות ההתקף. כתוצאה אנשים המתמודדים עם חרדה עלולים להימנע מללכת למקומות מסוימים או להשתתף בפעילויות אם הם יחשבו שהם עלולים לקבל התקף חרדה. כמובן שההתנהגות ההימנעותית אינה מספקת פתרון יעיל. ראשית, לא תמיד ניתן לדעת בוודאות מה הגורמים שמעוררים את החרדה ושנית, לאורך זמן, התנהגות הימנעותית עלולה להוביל לחיים מצומצמים ותחושת חוסר ביטוי והגשמה. לכן, אם מתמודדים עם התקפי חרדה חשוב להתחיל טיפול מוקדם ככל האפשר.

סימפטומים לחרדה:

פחד קיצוני וקושי לשלוט בעוצמתו במשך שישה חודשים לפחות

הערכה שאיום עתיד להתרחש

תחושת בחילה, כאבי בטן, שלשולים

דופק מואץ

הזעה

קוצר נשימה

רעידות

חוסר שקט פיזי ונפשי

תחושת חולשה ועייפות

קשיי ריכוז

תחושה שהמציאות לא אמיתית

קשיי שינה

גורמים להתפתחות חרדה

ההערכה היא שחרדה נוצרת משילוב של מספר גורמים:

ביולוגיה וגנטיקה – קירבה משפחתית לאדם המתמודד עם הפרעת חרדה מעלה את ההסתברות לפיתוח הפרעת חרדה.

סגנון חשיבה – צורת החשיבה שלנו משפיעה באופן ישיר לאופן בו אנו מרגישים וחווים את העולם. מחשבות אופטימיות ומעצימות מובילות לתחושת שלווה וכוח ואילו מחשבות קטסטרופליות ופסימיות מובילות לתחושת פחד וחוסר אונים.

התמודדות עם קשיים ולחצים – ככל שאנו מתמודדים עם אירועים מלחצים (פיטורים, גירושים, לחצים כלכליים) וכלל שאנו מעריכים שאין לנו מספיק משאבים להתמודד עם האתגר, כך הסבירות להתפתחות חרדה עולה.

אירועים טראומתיים – אירועי טרור ומלחמה, מחלה קשה או כל אירוע אחר שנחווה על ידי האדם כטראומטי. חשוב לדעת שאין הכרח להיות נוכח באירוע עצמו. גם צפייה מהצד ואפילו דרך הטלוויזיה עלולה לייצר תחושת חרדה.

איך להתמודד בזמן התקף חרדה?

צעד ראשון – לקבל את העובדה שכרגע מתמודדים עם התקף חרדה

למדו לזהות את הסימנים שמבשרים לכם על התחלת התקף החרדה. שאלו את עצמכם – "איך אני יודע שמתחיל לי התקף חרדה?". חלק מהאנשים מרגישים תחושת לחץ בחזה, חלק מרגישים בחילה ואילו לאחרים יש תחושת הזעה. הכרות עם הסימנים של החרדה, יעזרו לכם לזהות שאתם נמצאים בזמן התקף חרדה. הזכירו לעצמכם שזה התקף חרדה שיעבור עם הזמן. בדיוק כמו שעברו ההתקפים שלפניו. אל תלחמו בהתקף החרדה ואל תנסו לברוח ממנו. זה רק יחמיר את המצב. במקום זה, למדו לקבל שזו ההתמודדות שלכם כרגע ושאתם מתרגלים כיצד לעבור את ההתקף. אפשרו לעצמכם לחוות את התקף, את התחושות והמחשבות שהוא מביא עימו ולחוות איך הוא הולך ופוחת.

צעד שני – לנשום

התמקדו בגוף. אפשרו לעצמכם להרגיש כיצד המתח מרגיש בגוף. קחו מספר נשימות לבטן התחתונה ונשפו ארוכות ובנינוחות. על אורך הנשיפה להיות ארוך פי שתיים מאורך השאיפה. התמקדו בנשימה ובתחושות הגוף. אם אתם מזהים נקודות מתח בגוף, כוונו את הנשימה אליהם. שימו לב כיצד הנשימה יכולה לפוגג נקודות לחץ ומתח בגוף. בנשיפה דמיינו כיצד כל הדאגות והמתח המיותר יוצאים החוצה. אפשרו לגוף להירגע - כאשר הגוף נרגע הוא מאותת למוח שהסכנה חלפה ואפשר עכשיו לנוח.

צעד שלוש – דברו אל עצמכם

שימו לב למחשבות שרצות לכם בראש. המחשבות שלנו משפיעות באופן ישיר על הרגשות שלנו. אם נחשוב שאנחנו בסכנה – בוודאי שנפחד. לכן היו סקרנים לגבי המחשבות שמפעילות אותכם – האם הן מעצימות אותכם? האם הן מרגיעות אותכם? האם הן מאפשרות לכם לנהל את הסיטואציה היטב? אם אתם מתמודדים עם התקף חרדה, סביר להניח שאתם מתמודדים עם מחשבות מלחיצות ומטרידות. הזכירו לעצמכם שאתם חווים התקף חרדה ושלא כל המחשבות שאנחנו חושבים הן נכונות. למעשה המחשבות שלנו הן רק הצעות שהמוח מציעה. לא חייבים לקבל אותם ולא חייבים להסכים להם. בחנו אלו מחשבות מקדמות אותכם ואלו מחשבות אתם רוצים לשחרר. דברו לעצמכם בנחמדות וברוגע. היו עדינים עם עצמכם.

צעד רביעי - תתרגלו אהבה עצמית

בתקופה שבה אתם מתמודדים עם התקפי חרדה כדאי מאוד לתרגל אהבה עצמית וקבלה עצמית. זה לא הזמן לביקורת עצמית (וזה גם ההפך מיעיל), האשמה עצמית או בושה. כאשר הנפש מוטרדת עלינו לטפל בעצמנו בכפפות של משי. כמו שהיינו מטפלים באדם יקר שזקוק לנו ברגעי קושי - לתת לעצמנו לנוח, לאכול בריא, לקבל את הקשיים איתם אנו מתמודדים בהבנה וככל הניתן להפחית גורמי מתח בחיינו. ערכו רשימה של כל הדברים שיכולים לעזור לכם ולהקל עליכם בתקופה זו. הקיפו את עצמכם באנשים שנעימים ובריאים לכם. זה זמן להוריד הילוך ולהיות קשובים לצרכים האמיתיים שלנו.

אם אתם מרגישים שאתם מתמודדים עם התקפי חרדה חוזרים ונשנים, אין צורך להמשיך לסבול. זהו סבל מיותר שאינו עוזר לכם להתקדם או לפתור בעיות. שיחות עם איש מקצוע, למידת טכניקות לניהול וריפוי החרדה, טיפול תרופתי וטיפול נפשי בחרדה הם דרכים מצוינות לטפל בבעיה. כל אחד יודע מה מתאים לו ולמה הוא זקוק כדי להצליח. הכי חשוב זה להתחיל לטפל במצב. חרדה היא תופעה שניתן לטפל בה, לנהל אותה ולהביא לריפוי.

ד"ר ענבר כהן בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם משברי חיים, חרדה, קושי בויסות כעסים, דימוי עצמי נמוך ועוד. המפגשים מתקיימים בקליניקה או דרך הזום. .
אתם מוזמנים ליצור קשר עם ד"ר ענבר כהן ולתאם פגישה, התקשרו לטלפון מספר 052-6909091. למידע נוסף: www.inbarcohen.com.


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368