כל מה שכדאי לדעת על מבנים ניידים למגורים לפני הרכישה

יוקר המחיה, מחירי הדיור המאמירים ומודעות הולכת וגוברת לאיכות הסביבה, להתחממות הגלובלית ולצורך בפתרונות בנייה ירוקים, הופכים את הרעיון של מבנה נייד למגורים לפופולרי יותר ויותר. אספנו לכם מידע שחשוב לדעת לפני שאתם רצים לקנות

חדשות כיפה תוכן שיווקי 24/11/22 13:35 ל בחשון התשפג

כל מה שכדאי לדעת על מבנים ניידים למגורים לפני הרכישה
צילום: freepik

מבנה נייד למגורים שמבוסס על מכולות הוא אחד הפתרונות הירוקים, הזולים, המהירים והחסכניים שצוברים תאוצה בעולם הדיור. במקום לחכות להגרלות מחיר למשתכן, או להמשיך לחיות בשכירות כל החיים, יותר ויותר זוגות צעירים מבינים שהחיים מתחילים כבר עכשיו, ושיש פתרונות בהישג ידם. מבנה מגורים נייד הוא למעשה מכולה שעברה הסבה למגורים. בניגוד למכולה, שעשויה בדרך כלל בגודל קבוע ומחומרים קבועים, מבנה נייד יכול להגיע בשלל גדלים וסוגים, ובמקרים רבים הוא מפואר וגדול הרבה יותר ממה שאנשים חושבים שאפשרי. כדי שתבינו במה מדובר, התייעצנו עם גורם בכיר מחברת CONTAIN המתמחה במבנים ניידים, מכולות ובניה קלה וקיבלנו ממנו כמה נקודות חשובות שכדאי שתדעו לפני שאתם רוכשים בית נייד למגורים.

קצת היסטוריה על קצה המזלג

המכולות הומצאו בשנות ה-50 כפתרון לשינוע יעיל וחסכוני של סחורות ביבשה ובים. המכולות שינו את הכלכלה העולמית כאשר נכנסו לשימוש ברוב נמלי הים בעולם החל משנות ה-60, תחילה בזכות הצבא האמריקאי שהשתמש בהן באופן נרחב לשינוע ציוד לצורך מלחמת ווייטנאם, ואחר כך בגלל החיסכון הכספי האדיר שהתברר שהמכולות מאפשרות ואימוצן בהדרגה על ידי כל נמלי העולם כאמצעי השינוע העיקרי. המכולות אפשרו לראשונה העברה של סחורות רבות הישר מהמשאית לאונייה, ללא תהליך פריקה ארוך של שקים וארגזים שבעבר, לפני המצאת המכולה, ארך שבועות ארוכים. השימוש במכולות לצרכים נוספים מעבר לשינוע החל כאשר הצבא האמריקאי השתמש במכולות שכבר לא היה בהן שימוש לצורכי אחסון ואפילו למגורי חיילים בתנאי שדה. אך אלה כמובן אינם מבנים למגורים שמתאימים לאזרחים ולאנשים מן השורה. רק בשנות ה-90 החלה בנייה מבוססת מכולות שהפכה את אותן קופסאות מתכת לבתים של ממש. היתרונות של מבנים ניידים למגורים שכוללים חיסכון כספי משמעותי, בנייה קלה, חיסכון בלוגיסטיקה, בזמן הבנייה, בכוח אדם שצריך לעבוד בבנייה, וגם כמובן הבנייה הירוקה ושמירה על ערכי הסביבה – כל אלה הפכו את המבנים הניידים למגורים ליותר מטרנד חולף.

כניסת המבנים הניידים למגורים למיינסטרים בארץ

בארץ השימוש במבנים ניידים למגורים הולך ותופס תאוצה. יישובים חדשים בנגב, ביהודה ושומרון ובגליל התחילו את דרכם פעמים רבות עם כמה קראוונים יבילים למגורים, לפני שהחלה בניית הקבע של הישוב. אבל מבנים ניידים למגורים לא חייבים להיות ארעיים: בשנת 2014 הוקם כפר סטודנטים שלם בלוד שמבוסס על מכולות, וכולל דירות סטודנטים, חללי עבודה, מבני ציבור ופנאי. גם בשדרות הוקם כפר סטודנטים שמבוסס על מבנים ניידים. בשדרות לכל יחידה דיור אף נוסף ממ"ד, ושולבו במתחם מבנים נוספים לרווחת הסטודנטים, כאשר כל המתחם מתוכנן כדי להתאים לקהילה צעירה ותוססת. פרויקט דומה הוקם גם בחיפה, וערים נוספות מקדמות תוכניות דומות.

ערכים ירוקים וחיסכון כספי

אנחנו חיים בתקופה שבה זוגות צעירים רבים רואים כיצד חלום לרכישת דירה משלהם הולך ונעשה בלתי אפשרי, בשל העלייה העקבית במחירי הנדל"ן. היום אנשים גם מודעים יותר לערכי הסביבה, ומחפשים פתרונות מגורים ירוקים, אקולוגיים, שמשתלבים בסביבה ואינם מייצרים פסולת וזיהום. מבנים ניידים מאפשרים כל זאת לצד ביטוי לכל חלום אדריכלי ועיצובי בשל הגמישות הרבה בעיצוב: חיפויים, גגות משופעים, צביעה ייחודית, שילוב של חומרים כמו עץ, אבן, קרמיקות מיוחדות, מטבחים מפוארים, תאורה ייחודית ועוד כיד הדמיון הטובה.

איך זה נראה בפועל?

מבנים ניידים הם מבנים שזמן בנייתם אורך מספר חודשים. המבנה מגיע בחלקים גדולים שמוכנים מראש, אם כמכולות, אם כלוחות גדולים או בחלקים שמוקמים בשטח במהירות. הבנייה הקלה מתחילה מהכנת השטח והתשתיות, ויציקות בטון של היסודות. על גבי השטח מניחים את המבנה, ומחברים את החלקים השונים. ניתן לחבר כמה מכולות, אפשר לבנות לגובה או לרוחב, והגמישות רבה מאוד. בבניית הבית צריך לשים לב להתייחס לבידוד שיאפשר חיסכון בעלויות חימום בחורף וקירור בקיץ, וכן לניקוז יעיל של הגג. פעמים רבות תהיה העדפה בשל כך לגג משופע שלא יצטברו עליו מים בחורף שיכולים לגרום לנזילות. בבניית הבית יש מקום להרבה יצירתיות ואלמנטים עיצוביים. מסגרות החלונות, החיפוי, צבע, ריצוף ועוד – כל אלה יתנו את הטאץ' המיוחד והאישי של הבית, והכול בעלויות נמוכות בהשוואה לבנייה המסורתית.

למי זה מתאים?

מבנים ניידים למגורים יכולים להתאים לכל אחד, בשל הגמישות הרבה בבנייתם. אפשר להקים מבנה של 60 מ"ר שמתאים לזוג, או זוג עם ילד, ואפשר להקים מבנה של 150 מ"ר ויותר, שמתאים למשפחה עם מספר ילדים. אפשר להקים מבנה שישמש כקליניקה, צימר, בית קיץ, חדר אורחים, משרד ביתי או כל שימוש אחר. למעשה, כל מי שמתעניין בנדל"ן (ראה מידע נוסף במדור חדשות נדל"ן) ומחפש בנייה ירוקה, שרוצה בית מיוחד ויצירתי, תוך חיסכון משמעותי בעלויות בנייה ובזמן, יכול למצוא את הפתרון המושלם במבנה נייד למגורים.