השיטות והסודות של החוקרים הפרטיים המובילים בישראל נחשפים

להיות חוקר פרטי מוצלח דורש הרבה יותר מלשבת שעות במעקב עם סיגריה ולהיראות "מגניב". אז מה הם הסודות האמיתיים של אלה שעבודתם לגלות את שלנו?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 10/07/22 12:47 יא בתמוז התשפב

השיטות והסודות של החוקרים הפרטיים המובילים בישראל נחשפים
צילום: shutterstock

לילה, עשן סיגריה ארוך מסתלסל החוצה מחלון אוטו פתוח למחצה, גבר בגיל העמידה עם משקפת ושפם מלאכותי עוקב אחר אדם חשוד בעייפות. כן, זו הקונוטציה הראשונה שעולה לרובנו לראש כאשר אנחנו חושבים על חוקר פרטי, אבל הסטיגמה הזאת רחוקה מהמציאות, רוב החוקרים הפרטיים, ינפצו לנו את האשליה שראינו אינספור פעמים בספרים, סרטים וסדרות ויגרמו לנו לראות שהאמת מסובכת בהרבה, ולהיות חוקר פרטי מוצלח דורש הרבה יותר מלשבת שעות במעקב עם סיגריה ולהיראות "מגניב". אז מה הם הסודות האמיתיים של אלה שעבודתם לגלות את שלנו? יצאנו לבדוק.

חוקר פרטי, מה הוא?

חוקר פרטי הוא אזרח בעל רישיון לחקירה פרטית, האוסף מידע באופן חוקי עבור לקוחותיו בנושאים שונים. להבדיל ממה שראינו בטלוויזיה, חוקרים פרטיים הם אינם פורעי חוק שעושים ככל העולה על רוחם ומתחשבנים עם מי שצריך אחר כך. למעשה הם נתונים להרבה כללי אתיקה שקשורים לנהלי חקירה, אופן איסוף המידע, שמירה על סודיות והרשימה עוד ארוכה.

שלב 1: שיחה עם הלקוח

בשיחה הראשונית עם הלקוח, יבקש החוקר פרטי רקע אודות המקרה אותו ירצה שיחקור ואודות האדם החשוד במעשה, החוקר יבקש פרטים בסיסיים על הנחשד כמו כתובת מגוריו או היכן הוא עובד ולאחר מכן יבסס מול הלקוח תקציב לחקירה ויגדיר מטרות אותן הלקוח רוצה להשיג במהלך החקירה.

שלב 2: מעקב אחר הנחשד

מעקב פיזי הוא אבן היסוד של כל חקירה טובה. ולא בכדי גם משטרת ישראל משתמשת בכלי הזה כמרכז של רוב החקירות שלה. החוקרים הפרטיים יתחקו אחרי הנחשד, ביעילות ודיסקרטיות שיא, תחילה ממקום בו ידוע להם שהוא נמצא רוב היום כמו ביתו או מקום עבודתו, וימשיכו אחריו את היום בעוד הם מנצלים את העובדה שסביר להניח שהנחשד לא יודע מי הם ולא מודע לעובדה שהם חוקרים פרטיים שמתחקים אחריו. 

ביצוע המעקב הוא לרוב אירוע משמים ברובו הדורש המתנה מרובה מחוץ למקום שהייתו של הנחשד, שכן אם יכנסו אחריו לכל קיוסק ושירותים ציבוריים, הנחשד עלול לעלות על החוקר הפרטי ובכך לזרוק את כל העבודה שלו לפח. לעיתים קרובות, החוקר הפרטי ינסה ליצור קשר לכאורה תמים עם הנחשד ויציג עצמו בזהות בדויה כדי לדלות מהנחשד פרטים לגבי נושא החקירה שלא היה יכול לקבל אחרת אם היה מציג עצמו בתור חוקר פרטי, שם התפנית האמיתית קורית בחקירה שכן המידע המיהמן ביותר שיוכל לקבל מהנחשד הוא מידע שהנחשד עצמו חושב שהוא נתן לזר גמור ברחוב.

שלב 3: ציתות הקלטה והאזנה

האם אי פעם מצאתם עט בתיק, או שאולי אפילו במשרד, שלא זיהיתם ואמרתם לעצמכם "היי! עט בחינם.."? אז יכול מאוד להיות שמאזינים לכם ברגע זה ממש! עטים בעלי מכשירי האזנה מובנים הם כמעט בלתי ניתנים להבחנה מעטים רגילים, מה שהופך אותם למעולים כשמדובר בחקירה פרטית של אדם דיסקרטי במיוחד שסביר ולא ידבר בפרהסיה על מעשיו. שיטה נוספת ויותר עדכנית בקרב חוקרים פרטיים היא האזנה וציתות דרך מכשיר הטלפון של הנחשד. חשוב מאוד לזכור ולציין כי האזנה לאדם פרטי ללא רישיון לחקירה פרטית איננה חוקית, ואף עם רישיון לחקירה פרטית, עלול להיות לא חוקי ולסבך את החקירה.
אבל, אל דאגה! מרבית החוקרים הפרטיים מודעים היטב להיכן עובר הגבול הדק שבין האזנה חוקית והאזנה לא חוקית, ולא יסכנו את עתיד החקירה במעשה שאיננו כשר ב100%.

שלב 4: איסוף מידע

כאשר חוקר פרטי אוסף מידע בנוגע לנחשד, עליו קודם כל להתחקות אחר עברו. תחילה יחזור כמה שאפשר אחורה וינסה לדלות מידע (באופן חוקי כמובן) לגבי אותו הנחשד, לעיתים החוקר עשוי ליצור קשר עם אנשים של הנחשד בד"כ תחת זהות בדויה וינסה לדלות מידע מהם בנוגע לנחשד.

הרשת היא חלק לא קטן מאיסוף המידע לגבי הנחשד, שכן בימינו אין דבר שאינו משאיר את עקבותיו ברשת. החוקרים הפרטיים יעקבו אחר הנחשד גם ברשת וישימו לב לכל דבר קטן שאיננו רגיל לאותו אדם כמו חברים חדשים, פוסטים שאהב ותמונות שהעלה.

שלב 5: חקירה פרונטלית

הודאה באשמה היא אם כל הראיות, חוקר פרטי יכול להשיג עשרות צילומים או הקלטות מפלילות אבל כל אלה לעולם לא ישתוו להודאה של הנחשד במעשה. ולכן, לחקירה פרונטלית יש חלק עצום בחקירה הפרטית.

כל השלבים שתיארנו עד כה מתרכזים בסופו של דבר אל החקירה הפרונטלית, בה החוקר יוכל להשתמש במספר טקטיקות להודאה:

  • טקטיקת הראיות: הטקטיקה הזאת מבוססת על הצגת הראיות בפני הנחשד, בשלב זה, החוקר יציג בפני הנאשם תמונות, עדויות והקלטות מפלילות ויבקש ממנו להסביר את עצמו. לעיתים החוקר עשוי אפילו "לבלף" ולהגיד לנאשם כי יש לו את כל הראיות להפללת הנחשד כדי למעשה לעורר בו פחד ולדחוף אותו לכדי הודאה.
  • טקטיקת העימות: הטקטיקה הזאת עובדת על אלמנט ההפתעה. במקרים רבים, אם החוקר הפרטי הצליח לגייס לצידו אדם שהיה עד למעשה אותו הוא חוקר, הוא ינסה לבקש מהעד להגיע ביחד איתו לעימות מול הנחשד בתקווה כי עימות מול העד יגרום לו לוותר על המאבק ולתת הודאה למעשה.
  • טקטיקת "הידידות": במקרים רבים ובמיוחד אם הנחשד הוא שועל ותיק בנושא ו"מתחמק" כבר זמן ארוך מהאשמה המיוחסת לו, החוקר יפנה לחקירה בטקטיקה מיוחדת שבנויה על התיידדות עם הנחשד בזהות בדויה תוך ניסיון לשבור את השתיקה ולהוציא הודאה מהנחשד, זאת למעשה הטקטיקה הארוכה ביותר לביצוע ולכן היא שמורה לנחשדים מנוסים ביותר.

לסיכום

פעילותם של החוקרים הפרטיים היא סבוכה בהרבה מהמתואר על המרקע, כמעט מיד יתואר החוקר הפרטי כאדם שהחוק בעיניו הוא בגדר המלצה, כשבמציאות החוקרים הפרטיים כפופים ללא מעט נהלים וכללי אתיקה כדי להמשיך להחזיק ברישיון שלהם לעסוק בתחום. סקרנו את התהליך הקפדני והמדויק אותו צריך החוקר לעבור במהלך חקירתו כדי להגיע לתוצאות הרצויות, שכולל שיחת תיאום ציפיות עם הלקוח, מעקב אחרי החשוד, האזנה, ציתות ואיסוף כל אלה כדי להגיע לשלב הסופי והקריטי ביותר, החקירה הפרונטלית בה ינסה לדלות הודאה מהנחשד בעזרת טקטיקות פסיכולוגיות ושיקול דעת לא פחות מגאוני.

כאשר יש בביתך נזילה רצינית, אתה כנראה לא תוציא פטיש ושייבה ותנסה לתקן את הנזילה בעצמך – מירב הסיכויים שתזמין בעל מקצוע שמתמחה בתקלה שלך, שכידוע הוא אינסטלטור, לתיקון התקלה. ולכן, אם קיים אצלכם חשש שמצריך חקירה יסודית, אל תנסו לבצע את החקירה בעצמכם, התקשרו לבעל מקצוע, ותשכרו חוקר פרטי.

למפה של החוקרים הפרטיים סניף חיפה לחצו כאן