תעסוקה בגיל השלישי: בין החלטה לכורח המציאות

למרות שניתן לפרוש מהעבודה בהתאם לגיל הקבוע בחוק, יש לא מעט מבני הגיל השלישי המעוניינים להמשיך לעבוד - הן מטעמי נוחות והן בשל צורך כלכלי

חדשות כיפה תוכן שיווקי 03/03/22 15:32 ל באדר א'

תעסוקה בגיל השלישי: בין החלטה לכורח המציאות
רבים מהגיל השלישי רוצים ויכולים לצאת לעבוד, אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק

החוק בישראל מאפשר לתושבים לפרוש מעבודתם בהגיעם לגיל הפרישה, שנכון להיום הוא גיל 67 לגברים וגיל 62 לנשים. אומנם קיימת יוזמה להעלות את גיל הפרישה לנשים, אך עד היום המחוקק הישראלי נמנע מההחלטה עקב מחאה ציבורית המתעוררת בכל פעם מחדש כאשר עוסקים בנושא זה.

המעסיקים אינם רשאים להתנות את זכות הפרישה מהעבודה, ועליהם להעביר את מלוא הזכויות המגיעות לעובד הפורש, כפי שנקבע בחוק. רבים מבני הגיל השלישי מייחלים לגיל הפרישה כדי לטייל, ללמוד, לעזור לילדים, לנוח ולטפל בנכדים.

במקביל יש לא מעט אזרחים ותיקים שחייבים להמשיך לעבוד, וזאת בשל מצוקה כלכלית וחובות, מימון טיפולים רפואיים או שהייה של אחד מבני הזוג בבית אבות, רצון לעזור לילדים ובעיקר בגלל קצבת פנסיה נמוכה או היעדר פנסיה.

ראוי לציין כי תוחלת החיים בישראל ממשיכה לעלות, ומבוגרים רבים נהנים מבריאות מצוינת גם בגיל השלישי. הם מעוניינים לקחת חלק פעיל ומשמעותי בחברה ובשוק העבודה, וניתן לראות מגמה חדשה בה רבים מהעובדים המגיעים לגיל הפרישה ממשיכים לעבוד למרות זכאותם לצאת לפנסיה. בנוסף, רבים מבני הגיל השלישי סובלים ממצוקה כלכלית והם נאלצים להמשיך לעבוד - על פי נתוני הלמ"ס אחד מתוך חמישה מבוגרים חי בעוני.

האם החוק מאפשר תעסוקה בגיל השלישי?

בהחלט כן. החוק לא מחייב את בני הגיל השלישי לצאת לפנסיה. עובד/ת המעוניין/ת להמשיך ולעסוק במקצוע, למרות הגיעו/ה לגיל הפרישה, רשאי/ת להמשיך לעבוד כל עוד הגיע/ה להסכמה עם המעסיק.

כדאי לדעת כי מעסיקים רבים מעדיפים להעסיק את בני הגיל השלישי, מאחר וזו עסקה משתלמת עבורם; זאת לאור תשלומי המס המופחתים הנדרשים בגין העסקה של בני גיל זה. ההחלטה האם להמשיך ולהעסיק עובד שהגיע לגיל הפרישה נתונה למעסיק בלבד.

בארגונים רבים במשק המקומי נהוג שלא להמשיך ולהעסיק עובדים מבוגרים המגיעים לגיל הפרישה, ויש תחומים בהם ידוע כי מעדיפים להעסיק בעיקר צעירים. החוק בישראל אוסר במפורש על אפליית עובדים על רקע גיל, אך בפועל אין אכיפה בנושא. המשמעות לכך היא שמבוגרים בני 65 ומעלה מתקשים למצוא מקום עבודה עם תנאי תעסוקה הולמים.

למרות האמור לעיל - מי שהגיע לגיל הפרישה ומעוניין למצוא עבודה, יכול לפנות לחברות כוח אדם המתמחות בהשמת עובדים מבוגרים. אופציות נוספות הן חיפוש עבודה באמצעות חברים וקרובי משפחה, חיפוש ברשתות חברתיות ואתרי אינטרנט ייעודיים וכן קבלת ייעוץ ממומחה תעסוקה.

משרות למבוגרים

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של עבודה אחרי גיל הפרישה, הוא הגמישות בזמנים ובפורמט העבודה. במשרות רבות ניתן גם לעבוד מהבית, או לפתח קריירת ייעוץ בלבד שאינה מחייבת היצמדות לשעון הנוכחות של 9 עד 6 מדי יום.

לצורך כל מדינת ישראל הקימה את אתר "דרוש ניסיון", וזאת לצורך חיפוש עבודה עבור בני 60 ומעלה. בנוסף, יש לא עמותות וארגונים המסייעים לבני הגיל השלישי למצוא עבודה בתחומים שונים, ולא רק בתחומי הניקיון והאבטחה. כאן המקום לציין שהדרך היעילה והמהירה ביותר למציאת עבודה לבני הגיל השלישי, היא באמצעות משפחה קרובה, חברים, קשרים אישיים או באמצעות פנייה ישירה למעסיקים.

למעשה, יש שפע של אפשרויות תעסוקה לבני הגיל השלישי שכוחם במותניהם, כגון משרות המוצעות בבתי אבות לסוגיהם, נציגי שירות במוקדים של חברות תקשורת וחברות אחרות, עובדי מחסן, תפקידי שמירה ואבטחה ועוד.

בנוסף ניתן למצוא עבודה גם בתחום העיסוק הקודם, כולל משרות בהייטק ובתעשייה עתירת הידע, במחקר ופיתוח. כמו כן יש לא מעט משרות פנויות בתחום האדמיניסטרציה והניהול.

האפשרויות רבות ומגוונות – צריך רק להושיט יד.