לא מוצאים אהבה? כנראה שדפוס הדייטים שלכם שגוי

שוחחנו עם דני פרידלנדר - פסיכולוג קליני מומחה, אשר לקח חלק בצוות ההתאמה בין הזוגות בתכנית "חתונה ממבט ראשון", על השיקולים לפיהם החליטו לשדך בין הזוגות, ועל המסרים שרווקים ונשואים יכולים לקחת מהתכנית

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/03/19 18:42 ד באדר ב'

לא מוצאים אהבה? כנראה שדפוס הדייטים שלכם שגוי
דני פרידלנדר, צילום: רונן אקרמן

אמש יצאה לדרך העונה השניה של התכנית, אשר מפגישה בין בני זוג לראשונה מתחת לחופה. צוות ההתאמה מורכב משלושה מומחים, ליאת יקיר - ד"ר לגנטיקה מולקולרית, יעל דורון - פסיכולוגית ואנליטיקאית קבוצתית, ודני פרידלנדר - פסיכולוג קליני מומחה. שוחחנו עם דני, על הקריטריונים להתאמה בין הזוגות, על מי ויתרו כבר בתחילת התהליך, ומה יכולים ללמוד מהם, גם הרווקים, וגם הנשואים. 

 

איך ניגשים למלאכה כזו?

"אחת המורכבויות במשימה הזו נובעת מכך שיש ערבוב, בין תכנית שנועדה לשדך וליצור מערכות יחסים רציניות, לבין תכנית טלוויזיה. אבל עם זאת, המיקוד היה כל הזמן על זוגות שהגיעו, לא רק כדי למצוא אהבה, אלא באמת להקים בית ולהישאר ביחד. הם עברו המון מבחני אישיות, ומבחנים פסיכולוגיים, שנועדו להיכנס עמוק עמוק לנשמה שלהם. חיפשנו אנשים בנויים פסיכולוגית, בריאים בגופם ובנפשם, מגוייסים, בשלים, שלא בורחים כשקשה להם, שמוכנים לצאת להרפתקה, שמוכנים לחשיפה,אנשים שירצו למצוא אהבת אמת, ויתחייבו לסיפור הזה.

ומאחר והזוגות שנבחרו עוברים מסע מאוד קשה, אינטנסיבי, ומלחיץ, הביאו אותנו לעונה הזו בעיקר כאנשי טיפול, ללוות אותם בטיפולים אישיים וזוגיים לאורך כל העונה. זה מסע של 42 ימים מאוד קשים, בהם אנו דוחסים שנה או שנתיים, לפרק זמן קצר מאוד, וחיפשנו אנשים שיכולים לעמוד בזה. כי בחיים, קונפליקט זוגי זה דבר לא פשוט, ומול מצלמות, הוא קשה עוד יותר. והתכנית היא דוקו לגמרי, יש שם אפס התערבויות. ברגע שהם נפגשו מתחת לחופה, הם יצאו לדרך. כאשר העונה מסתיימת והזוגות חוזרים לעולם האמיתי, קורה משהו מאוד דרמטי, צוותי הטלוויזיה הולכים, מתחילים החיים האמיתיים, ואנו מלווים אותם גם בשלב הזה.

בתחילת המיונים שאלנו את עצמנו, האם האנשים שבאו אלינו, באו לעשות טלוויזיה ולהתפרסם, או למצוא אהבה, והראשונים שסיננו החוצה הם האנשים שבאו להתפרסם, לעשות ריאליטי ולהפוך ל'סלבים'. יש אצלנו אנשים שמאוד מפחדים ממצלמות, שלא ידעו בכלל איך להתמודד עם כל הדבר הזה בימים הראשונים, זה לא אנשי 'האח הגדול'. בחרנו אנשים מאוד אמיתיים, שרוצים אהבה, מוכשרים, מוצלחים, אינטיליגנטים, שמשהו פשוט לא הולך להם בזוגיות".

המומחים מתאימים בין הזוגות

המומחים מתאימים בין הזוגותצילום: קשת 12

 

 

לא תמיד יש ניצוץ ראשוני בהתחלה

"הזוגות בתכנית מאפשרים למישהו אחר לשדך בשבילם. ואנחנו חוזרים למשהו שמאפיין יותר את המגזר הדתי מאשר החילוני, רק שהפעם השדכנים הם לא אינטואיטיביים כמו השדכנית הקלאסית שפועלת מהבטן, אלא מתוך ידע מדעי. אנחנו לוקחים את כל תוצאות המבדקים, מחליטים לבני הזוג, וזהו, הם לא מתראים עד לחופה. זה אפילו יותר קיצוני ממגזרים מסויימים.

ויש בזה אמירה לגבי כל הנושא של קצב ומהירות של דייטים, היום זה מעין סופרמרקט כזה. אנחנו חיים בעידן שמחליפים בו נורא מהר, ואין לאנשים סבלנות. אם לא מעניינת אותך תכנית הטלוויזיה, את מיד מזפזפת ומחליפה ערוץ,  אם משהו מתקלקל, זורקים לפח, לא מתקנים אותו. יש כאן אמירה לגבי קצב החיים. להישאר ביחד כשקשה, להחזיק מעמד, לדעת שאהבה זה משהו שנבנה, ולא תמיד יש ניצוץ ראשוני בהתחלה, בוא נשתהה, ננסה, נתאמץ, נחזיק מעמד.

אם פגשת מישהו באפליקציה, צאי איתו, תני לזה זמן, אל תדברי עם עוד עשרה אנשים בו זמנית. אל תצאי לחמישה דייטים בשבוע עם אנשים שונים, את צריכה להתמודד, להרגיש. זו אמירה לגבי הקצב והשפע. זה כמו ללכת לסופר ויש עשרה מוצרים על המדף, איך תבחרי?"

בתאל ויוגב, הזוג הראשון לעונה

בתאל ויוגב, הזוג הראשון לעונהצילום: קשת 12

 

יש מינון קסם - של כמה צריך להיות שונים וכמה דומים

"צופים אשר מחפשים אהבה יכולים ללמוד מהתכנית, שאם אתה רוצה להצליח בדבר שלא הולך לך, אתה צריך לעשות שינוי בדפוסים שלך. זה קצת כמו שמנסים לפתור תרגיל במתמטיקה ולא מצליחים, צריך לנסות לגשת לתרגיל ממקום אחר, כך גם בחיי האהבה שלך.

אם אתה מנסה למצוא אהבה ולא מוצא, כנראה שמשהו בדפוס הדייטים שלך, הוא לא נכון. למשל, בחורה שאצלה הדפוס הוא, שאם היא מרגישה שיש משהו קטן שלא הלך בדייט הראשון, היא לא תמשיך לדייט שני, יהיה עליה ללכת נגד הטבע שלה, ולהגיע לדייט שני, למרות שהיא לא היתה בטוחה בדייט הראשון. והרבה אנשים נופלים בחוסר הנכונות לשנות דפוסי התנהגות אפילו בדייטים. אם המשתתפים חיפשו ולא מצאו, כנראה שהם עשו משהו לא נכון, אז אנחנו הצענו משהו שהפתיע אותם מאוד. אחד הדברים שאנחנו עושים בשידוכים בתכנית, זה לא רק לחפש אנשים שמתאימים, אלא גם שיכולים ללמד את בן או בת הזוג, משהו חדש על עצמם.

אבל זאת שאלה שעד היום לא הצליחו לענות עליה, מה עובד יותר טוב, האם התאמות של דמיון או התאמות של שוני, וכנראה שהאמת יושבת באמצע, כי בדברים מסויימים חייבים התאמה. צריכים להיות ערכים ואמונות בסיסיות בתשתית ההתאמה הזוגית. אבל יכול להיות, שאפשר להיות שונים בטמפרמנט. יכול להיות שאם יש אחד שקט, ואחד יותר רועש, הניגוד ביניהם דווקא יתאים".

צילום: קשת 12

 

"אבל קשה לי להאמין שזה יעבוד לאנשים שעולם הערכים שלהם שונה, ערכים ממש שונים, הם תשתית שלא תעבוד. למשל, בני זוג שאחד מהם שומר כשרות והשני לא, כן יכולים לבוא זה לקראת זה, אבל אם מישהי טבעונית מאוד קיצונית ובן הזוג אוכל בשר, הם לא יצליחו לחיות יחד. כי טבעונות זה לא רק מה את אוכלת, זו אידיאולוגיה. אם מישהי מאוד ערכית ומוסרית והיא פוגשת מישהו שמעלים מיסים, הם לא יצליחו לחיות יחד.

אם יש גבר מאוד שמרן בדעותיו, ונפגיש אותו עם אישה משוחררת וליברלית, יהיה שם פיצוץ.  בחורה דתיה, שתצא עם בחור שאין לו שום כבוד למסורת וליהדות, זה לא יעבוד ביניהם. או, אם מישהו נורא ציוני, ומאוד רוצה לחיות בארץ, והוא יפגוש מישהי שכל חלומה לחיות בחו"ל, זה לא ילך. אלא אם כן מישהו מוכן לוותר לגמרי על הערכים שלו, ואז יש לי ניבוי שזה לא כל כך יעבוד. אבל הבדלים באופי ובתחומי העניין, דווקא יכולים להועיל לזוגיות. יש מינון קסם כזה, של כמה צריך להיות שונים וכמה דומים. בתכנית יש התאמות משני הסוגים, וזה מעניין לראות מה יקרה לזוגות שהם דומים מאוד או שונים מאוד".

 

צריך להישאר גם כשקשה

"ועוד משהו שחשוב לומר, הפעם, לציבור הנשואים: אני חושב שהמקצוע הכי מסובך בחיים שלנו, זה זוגיות והורות, אלו שני הדברים הכי משמעותיים שאנחנו עוברים בחיינו, ואת שניהם לא מלמדים אותנו. וחשוב לדעת, שכאשר זוג מרגיש שהוא במשבר, במקום להיבהל, לפרק, לברוח, ולבגוד, זה הרגע להתייעץ, ולקבל עזרה.

זה יכול להיות דרך חברים, הורים, רבנים, מטפלים זוגיים ופסיכולוגיים. אבל כשקשה, צריך להישאר , כי זוגיות זה תחום מסובך. וכמו כשהבטן כואבת הולכים לרופא, אם מרגישים כאב זוגי, יש אנשים שיכולים לעזור".

 

 

 

הפרק השני ישודר הערב ב-21:00 בקשת 12.