איך צולחים את המריבות הגדולות?

אנשים רבים מעדיפים לצלול לתוך המערבולת המשפחתית ולקוות שסופה יהיה קרוב, אך אינם מבינים שלזרום ולא לפעול לתיקון המצב, יוביל תמיד להחרפת הסכסוך ובמקרים רבים לפירוק המשפחה

חדשות כיפה נדב נשרי 17/04/14 08:39 יז בניסן התשעד

איך צולחים את המריבות הגדולות?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

כבכל שנה מתכנסת כל המשפחה סביב שולחן הסדר לאירוע המשפחתי הגדול של השנה. מכל קצוות הארץ מגיעים כל בני המשפחה על מנת ולספר לילדים על יציאת מצרים. פעמים רבות המטרה הטובה הופכת במציאות למלחמת גוג ומגוג בין בני המשפחה. הבן שתמיד הרגיש שהוא הכבשה השחורה, הבת שכועסת על ההורים שלא קיבלו את בן זוגה, בן הדוד שכועס על חלוקת הירושה של סבא, הדודה שמאוכזבת מהילדים שלא עוזרים לטפל בסבתא ועוד אין ספור מקרים שכולנו מכירים, מוצפים ועולים במהלך הסדר. לפעמים מדובר על רמיזות קטנות שנזרקות לחלל החדר. ולפעמים מדובר על ריבים גדולים שפתאום צצים וסוחפים את כל המשפחה למערבולת.

אנשים רבים מעדיפים לצלול לתוך המערבולת המשפחתית ולקוות שסופה יהיה קרוב. אנשים אלו אינם מבינים שלזרום ולא לפעול לתיקון המצב, יוביל תמיד להחרפת הסכסוך ובמקרים רבים לפירוק המשפחה. כל מי שוויתר על דבר שחשוב לו בחיים יודע שתחושת הוויתור נשארת לתמיד. גם אם נתתם לבן המשפחה את כל מה שהוא רצה, כי אמרתם שעדיף לשמור על המשפחה ולא לריב על מה שחשוב לכם, תמיד הוויתור הזה יישאר אצלכם בתודעה ותמיד תחושת הפראייריות תישאר.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הסכסוכים הללו נמצאת בסל הכלים של המגשרים. המגשר המקצועי יאמר לכם שאם אתם רוצים לשמור על המשפחה ולא לוותר על מה שחשוב לכם, עליכם לומר את כל מה שאתם חושבים ולפעול לקבלת המגיע לכם. נכון שקל להגיד מאשר לבצע אבל בעזרת הכלים הנכונים זה דווקא הרבה יותר קל ממה שאתם חושבים.

זכרו שהפתרון הטוב צריך זמן להתבשל. אל תלחצו בכל הכוח מיד כשעולה הסכסוך המשפחתי כדי לסגור את הכל. תנו לעצמכם ולשאר בני המשפחה את הזמן לעכל את מה שקרה. לאחר שנרגעים, נהלו שיחה פתוחה וכנה עם שאר בני המשפחה, על הסכסוך ועל הדרכים האפשריות לפתור אותו. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להזמין את בן המשפחה עימו יש לכם סכסוך לכוס קפה בבית קפה. פשוט תתקשרו אליו ותגידו לו שאתם רוצים לדבר איתו על משהו שחשוב לכם. בתחילת הפגישה תדברו על הכל חוץ מעל הסכסוך. תדברו על הילדים, על העבודה, על החיים ועל כל דבר שיכול ליצור חיבור ביניכם. אל תחששו לשתף בדברים האישיים שלכם. תגרמו לבן המשפחה להרגיש שאתם באמת רואים אותו כבן משפחה קרוב. לאחר שתבנו אווירה נעימה בשיחה (עד כמה שאפשר) תגידו לו שאתם מרגישים מתוסכלים מכך שאתם רבים למרות שאתם בני משפחה. תגידו שאתם מכבדים את הרצונות שלו ומבקשים שהוא גם יכבד את שלכם. תנסו להניח יחד איתו כמה כללי יסוד שיעזרו לכם לנהל את הסכסוכים שלכם בצורה טובה ואפקטיבית: מותר לקבוע שתמיד מדברים בנינוחות ובכבוד. מותר ורצוי לקבוע שלא מרימים קול ושאם הריבים הופכים לקשים לוקחים פסק זמן להירגע. אם תפעלו בדרך זו, תגלו מהר מאוד שהשיח ביניכם הופך להרבה יותר יעיל ואפקטיבי ושניתן לפתור כל דבר בתוך המשפחה.

במקרים רבים אנשים לא מצליחים להביא את הצד השני לדבר. במקרים אלו ניתן להיעזר בשירותיו של מגשר שיודע כיצד להביא את הצד השני לשולחן הדיונים אתכם. יניב שוורצמן יו"ר לשכת המגשרים שכבר עשה מאות גישורים בסכסוכים שאחרי החגים אומר שהמתח שעולה סביב שולחן החג יכול בניהול נכון, להפוך את המשפחה ממשפחה שנמצאת על סף תהום, למשפחה מלוכדת ומחוברת. אין צורך לרוץ לעורכי דין כאשר עולים הסכסוכים. גם כאשר מדובר על הדברים החשובים לכם ביותר (גירושין, ירושה וכו'), תנשמו עמוק ולפני שאתם לוקחים את הסכסוך לבית המשפט (זה מה שעורך הדין יעשה), תעשו את הכל כדי לסגור את הנושאים הבעייתיים בשקט ובתוך המשפחה. המגשר מוכשר בדיוק לצורך כך.

כותב המאמר הוא דובר לשכת המגשרים בישראל