מתי נכון להתחתן?

הרבנית ד"ר מלכה שנוולד חושבת שבנות לא צריכות למהר לחתונה, אלא להמתין לבן זוג המושלם ורק אז להקים בית בישראל

חדשות כיפה ד"ר מלכה שנוולד 05/08/13 16:14 כט באב התשעג

מתי נכון להתחתן?

עוד בימים הרחוקים, כשהיית ילדה נחמדת בגן, ידעת שפסגת חלומותייך להיות כלה: השמלה הלבנה, התסרוקת המוקפדת, מעגל החברות התומך - כל אלה הפכו למושא הנכסף. כעשרים שנים חלפו מאז, וכבר כמה מחברותייך הטובות נישאו, ואפילו מסתובבות וכריסן בין שיניהן. רק את תוהה מה קרה, ומה הביא לעיכוב. החשש, ואולי התסכול, הופך להיות חלק מחוויה צורבת קבועה. ואפילו נדמה לך שאימך מתבוננת בספק ("מתי היא תמצא את שלה?"). חברות טובות, אפילו הדודה מהקומה העליונה הציעו לך הצעות. לך נראה - מה לעשות - ש"זה לא זה".

מתי, אם כן, הוא יבוא?

הסופר יאן פיליפ סנדקר, אשר כתב את הספר "אמנות ההקשבה לפעימות הלב" (2011) שאל בפתח ספרו: "האם קיימים רגעים שבהם עושים החיים תפנית לכיוון חדש? לכיוון שבו העולם כפי שאנו מכירים אותו מפסיק להתקיים? רגעים ההופכים אותנו לאדם אחר בין פעימת לב אחת לשנייה?" סנדקר מתאר בספרו רגע מפתח בחיים, ואולם, יש לומר, רגעי מפתח אינם גלויים לעין כל, ואף לא לעיננו שלנו.

ובעצם, מתי נכון להתחתן?

מעבר לרצון האינטואיטיבי להיות רעייה אוהבת ואהובה, בנות רבות מתחבטות בשאלה מתי נכון להתחתן. מי שסיימה שירות לאומי (שנה, שנתיים), המשיכה לשנת מדרשה ו/או פנתה להשכלה הגבוהה, מודעת היטב למחירים הגבוהים של חיי המשפחה. יתירה על כך, בוגרת מסלול הלימודים הרצוף ממהרת להשתלב בשוק העבודה (כי צריך להתקדם בחיים). לעומת זאת, הבדידות של בנות השירות ו/או הסטודנטיות קשה, אפילו מרה.

פעמים רבות הזדמן לי לשוחח עם בנות שמתחבטות בשאלה המורכבת הזו. במפגשים העלינו פנים רבות לכאן ולכאן, ידעתי תמיד שדרכים רבות לו לקב"ה להנהיג את עולמו, ומעבר לכל למדתי שבינת הלב גדולה ועצומה היא. (ויקטור פרנקל כתב באחד מספריו: "הרגש יכול להיות רגיש בהרבה מיכולתו של השכל להיות הגיוני"). הניסיון לימד אותי שיש לאמץ כל בת על פי דרכה, ללמוד את בחירותנו על פי הטוב הגנוז בליבנו פנימה. דומני שיש לדייק בדברי מגילת רות, שם מברכת נעמי את שתי כלותיה במציאת מנוחה לנפשן:

"ייתן ה' לכן ומצאן מנוחה אשה בית אישה" (רות א)

הגהה מדויקת (מפיק בהא!) מזמנת אותנו ללמוד חכמת חיים נדירה בפשטותה; נעמי השכילה לברך את כלותיה במנוחת הנפש הטבעית לאישה נשואה בשגרת חיי משפחה. שלוות הנפש המיוחלת, כך מסתבר, נחשבת לברכה. האם זו החוויה הזוגית הצפויה לכל מי שנישאת? הדבר מוטל בספק, והלא - אם כך היה מובטח - לא היה צורך בהסבר המדרש והפרשנים הקלאסיים (בהקשר זה אנו מוצאים הסברים מפורטים לכך שהמנוחה עשויה להיות בבית המיועד לאחר הנישואין).

ומנוחת הנפש - מאיין תבוא?

אז זהו, מסתבר שההכנות לחתונה אינן מתחילות באירוסין, ואפילו לא בדייט. אושר זוגי הוא תוצאה של עבודת מידות פרטית המתרחשת במעגל הפרטי האישי. באופן פרדוקסלי, ככל שחוויית "הלבד" רגועה כך הזוגיות צפויה להיות שלווה. לעולם לא נדע "מתי זה יקרה סוף סוף", אך ודאי שנדע לומר שהתודעה הזוגית עשויה להיבנות בעבודה אישית קבועה.

ובכל זאת - מתי נכון להתחתן?

ברכת המנוחה "אשה בבית אישה" היא יעד שאליו יש לשאוף. יתירה על כך יש להבין שכאשר תרגישי מנוחה במחיצת הבחור המיועד, וכשתחושי בביטחון של שייכות, שלווה בריאה כזו תבשר לך ש"זהו, הגיע הזמן!".

בדרך זו יש לברך כל מי שמתחבטת בשאלה חשובה זו.

הכותבת הינה ד"ר לתנ"ך העומדת בראש מדרשת מודיעין ומרכזת את המסלול העל יסודי במכללת תלפיות, חוקרת את כתבי הרמב"ן