הרב אבינר: מותר להחליף כיפה בכובע באירופה כדי לא להתבלט

מה המקור לכתב רש"י? האם לבטל תורה כדי לתרום דם? הרב אבינר בשו"ת sms

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 19/03/15 12:22 כח באדר התשעה

הרב אבינר: מותר להחליף כיפה בכובע באירופה כדי לא להתבלט

בגדי יהודי באירופה

ש: האם מותר ליהודי הנוסע לאירופה להחליף כיפה בכובע ולהכניס ציציות כדי שלא להתבלט, מפני הסכנה?

ת: כן.

ברכה על מצווה במחלוקת

ש: אם אני עושה מצווה שנויה במחלוקת, עליי לברך?

ת: לא. ספק ברכות להקל. אבל אם אתה פוסק כדעה המחייבת, אז יש לברך, לכן האשכנזים מברכים שתי ברכות על תפילין וכן על הלל בראש חודש (וכן בשערים מצויינים בהלכה קיט קו"א ס"ק טז - מ"צ).

תלמוד תורה והצלת נפשות

ש: האם לבטל תורה כדי לתרום טסיות דם עבור חולים?

ת: גדול תלמוד תורה מהצלת נפשות. מגילה טז ב. אך זה אמור אם יש אחרים שיוכלו להציל. פרישה יו"ד רנא. ועי' דרישה וט"ז שם. או שיש יותר זכות ללמוד תורה, אבל אם מזדמנת הצלת נפשות, חייב לבטל תורה. ט"ז שם.

כתב רש"י

ש: מה המקור של כתב רש"י? האם זה נועד כדי לייחד את רש"י?

ת: אין קשר בין כתב רש"י לרש"י. זה סוג של כתב.

יעודו של אדם

ש: האם מי שמת, בהכרח סיים את יעודו בעולם?

ת: לא. יש אפילו רשעים שעושים היפך מייעודם ובכל זאת מתים. לכן העיקר שאדם ינצל כל רגע שהוא חי כדי לעשות את הטוב. עיין סידור עולת ראיה על אלהי עד שלא נוצרתי בסוף תפילת יוה"כ (ופעם במסיבת יום העצמאות או יום ירושלים בישיבת מרכז הרב חגגו באותה הזדמנות שמונים שנה לרבנו הרב צבי יהודה. כולם שיבחו את רבנו ואת כל אשר עשה בחייו. קם הג"ר שלמה יוסף זווין לדבר, ואמר: אני לא מסכים עם כל השבחים. וסיפר שפעם באו לרבי מנחם מנדל מקוצק עם ילד חולה ובקשו ממנו שיתפלל על ילד צדיק חמוד ונפלא, ומנו את כל מעלותיו הגדולות של הילד. אבל הרבי מקוצק הגיב שהילד לא עשה שום דבר. תמהו, שבמקום לעורר זכות הוא מקטרג. אבל הילד נתרפא. הרבי מקוצק סיפר שכתוב בגמרא קידושין לא ב, שאימו של רבי טרפון באה לבית המדרש ואמרה: התפללו על בני שהוא צדיק גדול. אמרו לה: במה הוא צדיק גדול? אמרה: פעם איבדתי נעל והוא שם את ידו תחת רגלי כל הדרך. אמרו לה: זה שום דבר, אפילו היה עושה פי מאה לא היה מגיע לחצי מצוות כיבוד אב ואם. עיין קידושין לא ב. מדוע חכמים זלזלו ברבי טרפון? שאל הרבי מקוצק, ותירץ שמה שעשה רבי טרפון זו מעלה גדולה ואם כן אולי הוא סיים את תפקידו והגיע זמנו ללכת, ולכן חכמים ביטלו את מעלותיו ואמרו שבאמת זו מעלה עליונה של רבי טרפון, אלא מה שהוא עשה אינו מושלם, כמו שאמר לגבי הילד. ולכן אמר גם הג"ר זווין על רבנו: "הוא לא עשה שום דבר". רבנו הרב צבי יהודה חייך. ואמר הג"ר זווין: "עוד לו הרבה הרבה לעשות", וכן היה. אבל ליסוד הזה של הרבי מקוצק אין מקור. אמנם הרבי מקוצק הוא בעצמו מקור אבל אין לזה מקור בתורה, במשנה, בגמרא, בראשונים ובאחרונים. לא כתוב בשום מקום שכשאדם גומר את תפקידו הוא מת - מ"צ).

מארב בשבת

ש: האם חייל שיוצא למארב בשבת או חוזר בשבת יכול לקחת איתו גם ציוד אישי?

ת: מזון התורם לעירנות, מותר. דברים לא חיוניים, מחלוקת, והח"ח מקל בספר מחנה ישראל (עי' כחיצים ביד גיבור ב 37-36. קשרי מלחמה ד 90-86 - מ"צ).

גאווה

ש: איך אדע אם אני מקיים מצוות בשביל לעבוד את ד' או משום גאווה?

ת: ללמוד מסילת ישרים פרק יא על גאווה.

ביטול תורה

ש: מה גדר ביטול תורה? האם כל רגע שאיני לומד תורה הוא ביטול תורה?

ת: כל אחד כפי מדרגתו. וכל המרבה בלימוד תורה הרי זה משובח. עיין אור שמח ריש הלכות תלמוד תורה.

חלום צלול

ש: מותר לאדם לחלום "חלום צלול" כלומר שיש לו לשליטה עליו? בכלל זה באמת קיים?

ת: א. חלימה מודעת מותרת בתנאי שהיא כשרה. ב. זה קיים לפי מחקרים חדשים של עשרות השנים אחרונים. ויש מפקפקים.

נשיאת שתי נשים

ש: ראיתי בשו"ת יביע אומר ח אע"ה ב שמועה בשם הגר"א שהוא היה בעד ביטול חדר"ג לנשיאת שתי נשים. האמנם כן הוא?

ת: זו שמועה בעלמא, שאין לה מקור, לא בביאור הגר"א על שו"ע, לא בספר מעשה רב בכל מהדורותיו, לא בהקדמת פאת השולחן עצמה שהשמועה הזו היא בשמו. אי אפשר לסמוך על שמועות.