עוצמתה הסמויה של התפילה

ידוע שאמותיהן של כוהנים גדולים היו מביאות אוכל ומטעמים לרוצחים בשוגג בעיר גלותם כדי שלא יתפללו על בניהם הכוהנים הגדולים שימותו. והתמיהה רבה, מה להן לחשוש מתפילתו של רוצח אל מול חייו של הכהן הגדול מנהיג כל עם ישראל?

חדשות כיפה הרב מנחם סלומון* 19/12/02 00:00 יד בטבת התשסג

הגמרא במסכת יומא דף ס"ט מספרת שבכ"ה בטבת באו הכותיים לאלכסנדר מוקדון וביקשוהו להחריב את בית המקדש. כאשר נודע הדבר לשמעון הצדיק, לבש בגדי כהונה, ויחד עם יקירי ישראל הלך במקביל לכוחותיו של אלכסנדר מוקדון. כשהפציע השחר ראהו אלכסנדר מוקדון, ירד ממרכבתו המלכותית והשתחווה בפניו. שאלו עוזריו של אלכסנדר "מדוע מלך גדול שכמוך משתחווה ליהודי זה"?. ענה אלכסנדר מוקדון: "דמות דיוקנו של זה ניצבה בפני במלחמות" . שאל אלכסנדר את שמעון הצדיק, מדוע הגיע למקום, וזה השיבו: "בית שבו מתפללים לשלום מלכותך, רוצים הכותיים להחריבו". ואז נתן אלכסנדר מוקדון הכותיים בידיהם. כדי להסביר משפט תמוה זה על דמות דיוקנו וכו', נעיין בדברים נוספים.
ביום הכיפורים, כשנכנס הכהן הגדול, ביום הקדוש ביותר, אל המקום הקדוש ביותר, בין שאר תפילותיו הוא מתפלל תפילה לכאורה צדדית ולא חשובה - שלא תתקבל תפילתם של עוברי דרכים (הכוונה ליהודי שנרטב בגשם). דבר זה קשה להבנה, מדוע עניין זה חשוב כל-כך להזכיר אותו ביום הכיפורים, שהרי כל העם מתפלל "משיב הרוח ומוריד הגשם" ומאיין לו ליהודי אחד ובודד שחושב על עצמו, כוח אל מול תפילותיו של כל עם ישראל?

אוסיף דוגמא נוספת, ידוע שאמותיהן של כוהנים גדולים היו מביאות אוכל ומטעמים לרוצחים בשוגג בעיר גלותם כדי שלא יתפללו על בניהם הכוהנים הגדולים שימותו (ביום מות הכהן הגדול השתחרר הרוצח בשוגג מעיר מקלט). והתמיהה רבה, מה להן לחשוש מתפילתו של רוצח אל מול חייו של גדול וצדיק דור - הכהן הגדול מנהיג כל עם ישראל? וכן ידוע מאמר חז"ל שהקב"ה כביכול גרם לאמהות שרה, רבקה, רחל ולאה להיות עקרות כי התאווה לתפילותיהן של צדיקות אלו. ובאותו עניין מזווית קצת שונה קשה להבנה קללתו של הנחש "עפר תאכל כל ימי חייך" וכי מה קללה זו? הרי לא יחסר ממנו דבר ולו גם לשעה אחת , הרי מזונו מצוי בפיו תדיר ללא הפסק?. וכבר ביארו זאת המפרשים על אתר שעונשו לא היה בחוסר מזון אלא דווקא שובעו עונשו. הרי אז אינו צריך לכלום וממילא אינו מתפלל וזה היה רצונו של הבורא, שלא יפנה אליו כלל וכלל, ניתוק יחסים טוטאלי עם הנחש המפתה.

מזה יובנו כל התמיהות הקודמות
: תפילתו של שמעון הצדיק, אפפה את אלכסנדר מוקדון והוא חש בכוח סמוי שהלך לפניו במלחמות ולא ידע את טבעו, אך ברגע שראה את שמעון הצדיק נחה רוחו כי הבין שהוא דמות דיוקנו ניצחה לפניו במלחמות. וכן תפילתו של הכהן הגדול בקודש הקודשים חשובה עד למאוד, שתפילתו של יהודי אחד שיוצאת מעומק ליבו ולא משנה מהן הסיבות - מתקבלת. וכן זו הסיבה שחוששות אמותיהן של כוהנים גדולים כי אין לתאר כוחה ועוצמתה של תפילה של אדם מסכן הרוצה לצאת אל הדרור. תפילה מהלב משגת חן מאתו יתברך וכך אצל האמהות, הקב"ה מתאווה כביכול לתפילותיהן שהרי זאת תכליתה של תפילה מעומק הלב.
בדרך זו אפשר אולי להשיב על אחת השאלות הקשות ביותר בעם היהודי. "צדיק ורע לו רשע וטוב לו" , כי הקב"ה אינו חפץ בתפילתם של רשעים ולכן משביעם בכל טוב שלא יהיה להם צורך לבקש וממילא אין להם קשר עם הבורא. וצדיקים, לעומת זאת, תמיד יחסר להם איזשהו דבר כדי שיתפללו ויזעקו לה'. מכאן נלמד מוסר אנו, שאם ישנם ימים קשים לישראל, אין הם אלא סימן כי הקב"ה מתאווה לתפילתנו וכאשר נתחזק כולנו באמונה ובתפילה כך יתחזק הקשר שלנו עם ביתנו ארץ ישראל ולא יוכלו אויבינו לנו.


*הרב מנחם סלומון הינו ראש הישיבה הטכנולוגית, כפר אברהם, פ"ת