פרשת ויקרא: כישלון כמנוף להצלחה

כיצד הקרבת הקורבנות מלמדת על הפקת לקחים? ואיך חברות יכולות להשתמש במודל הזה ביחס לעובדיה, ולייצר DNA של הפקת לקחים אפקטיבית?

חדשות כיפה זיו אלול 24/03/23 13:32 ב בניסן התשפג

פרשת ויקרא: כישלון כמנוף להצלחה
אשמה, צילום: shutterstock

מאחר ואנחנו מניחים שאין דבר כזה עובד שלא טועה, ואין דבר כזה חברה שלא טועה, אנחנו מוכרחים להכניס אל תוך המבנה הארגוני שלנו הליך של הפקת לקחים. צריך להבין שמדובר בהליך כואב. כמה כואב? כשמתייחסים להפקת לקחים אנחנו נמצאים במצב של כישלון, ועלינו ללמוד ממנו.

בארגון בריא, עלינו לאפשר גם לעובדים להיכשל, להכיל את הכישלון, ולהניח להם לנסות שוב. אסור לנו לחנוק את הרוח היזמית שבהם. יחד עם זאת - חשוב מאוד כי האדם שכשל - יבין את עומק הכישלון. יראה את הגרף, ויקלוט את ההשלכות. רק כך הוא באמת ידייק את עצמו לקראת הפעם הבאה.

פרשת השובע מתייחסת להליך הפקת לקחים

"וְאִם נֶפֶשׁ אַחַת תֶּחֱטָא בִשְׁגָגָה מֵעַם הָאָרֶץ בַּעֲשֹׂתָהּ אַחַת מִמִּצְו‍ֹת ה' אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה וְאָשֵׁם (...) וְהֵבִיא קָרְבָּנוֹ שְׂעִירַת עִזִּים תְּמִימָה נְקֵבָה עַל חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא"

את התובנה הזו ניתן ללמוד בדבריו של רבי יצחק עראמה, מגדולי חכמי ספרד בדור הגירוש. הוא מסביר כי פרשת השבוע, העוסקת בהקרבת קורבנות בבית המקדש, בעצם מתייחסת להליך של הפקת לקחים לאחר חטא - שהוא למעשה כישלון רוחני.

המשמעות האמיתית של הכישלון - הוא עלול להביא לחידלון

מסתבר שלא מספיק רק לספר לאדם שהוא כשל. האינפורמציה נכונה, אולם רק כאשר הוא נוטל בהמה, ומקריב אותה  כקרבן, הוא מבין מה המשמעות האמיתית של הכישלון - הוא עלול להביא לחידלון. בדיוק כמו אותה הבהמה. כאשר הוא מפיק לקחים הוא מסוגל להתקדם בצורה חופשית יותר לקראת היעד הבא. היהדות מאמינה בהפקת לקחים ונתינת צ'אנס לסיבוב חוזר.

מכל כישלון אפשר ללמוד

וזה נכון גם בעסקים. אנחנו צריכים להניח לאנשים לבוא עם רעיונות גדולים ולנסות ליישם אותם - ולשם כך גם נקצה לרשותם משאבים. אבל עלינו לקחת בחשבון כי אם הם ייכשלו - יהיה מוטל עלינו לשקף להם את עוצמת הכישלון. לא להביע כעס או תרעומת, זו לא המטרה, עלינו פשוט להראות להם את המציאות, לוודא שהם הפנימו את עוצמת הכישלון ושיש בידם כעת אופטימיות ריאלית יותר לקראת היעד הבא.

דוגמה אישית על סיפור הכישלון מאפשרת את הפתיחות לשתף, כי אז נוצרת סולידריות: נכשלתי בעבר בהחלטות כמו לא להשקיע מספיק בטכנולוגיה, ומיהרתי ביישום של שינוי ארגוני ובהעברת המשרדים ללוקאליים, נכשלתי לפעמים בגיוס אנשים כי גם כשבתהליך הגיוס משהו כבר צף, בחרתי להתעלם. מכל כישלון אפשר ללמוד, ובלי כישלון - לא תהיה יצירתיות. בלי כישלון וטעויות לא מתפתחים. אבל לא די בכך שאפשר ללמוד, צריך לרצות ללמוד ולהפיק לקחים כדי שאפשר יהיה באמת להתפתח.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Periapt ומחבר הספר "אבות הניהול"