• אלנתן גוטווירט צילום: אלנתן גוטווירט

    נאום התוכחה

    רוצים להוכיח? בואו ללמוד מאמן התוכחה - משה רבינו.

    הרב יובל שרלו

    08/08/08 00:00

  • אֵיכָה או אַיֶּכָּה - לפרשת דברים

    השאלה אַיֶּכָּה, או אֵיכָה, מעוררת את האדם למחשבות על מצבו. "מה אני עושה פה? כיצד הגעתי לכאן ולאן עלי להמשיך". זוהי שאלה, שמצפה לתשובה. כשהאדם מבין את מצבו, זהו כבר התיקון. האדם מרגיש שאין זה מקומו, והוא מחפש מקומו האמיתי. לפרשת דברים.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    07/08/08 00:00

  • חידון לפרשת דברים

    "שמעו שמים והאזיני ארץ" - מה ההבדל בין האזנה לשמיעה? וכיצד מבטא הנביא את רעיון מחילת עוונותיהם של ישראל? החידון השבועי למשפחה.

    עזרא מרום

    19/07/07 00:00

  • תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה - משנה תורה

    ספר במדבר מסתיים בפסוק הבא: "אֵלֶּה הַמִּצְוֹת וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק בְּיַד מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּעַרְבֹת מוֹאָב עַל יַרְדֵּן יְרֵחוֹ" (במדבר ל"ו יג). לכאורה כאן, ערב הכניסה לארץ ישראל המערבית ומעבר הירדן, הייתה אמורה להסתיים התורה. אף על פי כן החליט בורא עולם - נותן התורה - להוסיף לנו חומש נוסף, את חומש דברים.

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל "ארץ חמדה"

    18/07/07 00:00

  • לפרשת דברים

    מהו הקשר בין הפסוק "איכה אשא לבדי טורחכם ומשאכם וריבכם". אותו אנו קוראים פסוק במנגינה של מגילת איכה לבין מגילת איכה ?

    הרב יעקב מאיר

    18/07/07 00:00

  • להפיל את ההר על ראש האויב!

    בדרשה עלומה מתארים חז"ל כיצד הצליח משה להביס את עוג מלך הבשן. פיענוח הדרשה מעלה קווי השוואה מפתיעים לתקופתנו, ויכולים ללמדנו על דרכי ההתמודדות אל מול אוייבנו הפועלים בשם האל

    איתן פינקלשטיין

    27/07/06 00:00

  • מדוע לא נכנס משה לארץ/ לפרשת דברים

    בפרשיית דברים מופיע פסוק תמוה מאוד בנוגע לסיבה שמשה לא נכנס לארץ, מה עושים?

    ספי מרקוס

    13/08/05 00:00

  • תקופות שונות - עם אחד

    אדם יכול לחשוב ש"בישיבה זה היה משהו אחד, ובחיים זה משהו אחר, מה שהייתי בישיבה לא דומה למה שאני עכשיו". חשיבה כזו יסודה בטעות - אם תקופת הישיבה היתה תקופה של בנין מהותי ולא רק חיצוני, הרי ששינוי המקום, הזמן והעיסוק אינו אמור להשפיע על אישיותו של האדם.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • ''אלה הדברים'' - מודל לתוכחה מועילה - לפרשת דברים

    נראה, שכאן עומדים חז"ל על דרך התוכחה הראויה. "אוכיחך - ואערכה לעיניך". כיצד מוכיחים? על ידי שעורכים את הדברים מול עיני האדם. תוכחה היא לשון נוכח, ומטרתה היא להעמיד את האדם מול עצמו, להפוך את העבר, את מה שמנסה האדם להסתיר ולהדחיק - לנוכח, לעובדות שעל האדם לעמוד מולן ולהתמודד עימן. לפרשת דברים.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    22/07/04 00:00

  • צו השעה – להרבות באמונה

    ערב הכניסה לארץ , משה נושא בפני העם את נאום התוכחה. בנאום זה בוחר משה להתייחס לחט המרגלים תוך התעלמות משאר חטאיהם – מדוע בוחר משה לציין חטא זה ? מדוע דווקא עכשיו ?

    אלון יוניא - המכללה האקדמית לחינוך גבעת ושינגטון

    04/08/03 00:00

  • פנינים לפרשת דברים

    על זמנים, תוכחה, ברכות ועוד בפנינים לפרשת דברים

    04/08/03 00:00

  • דברי שלום

    ציווי ה' להלחם כולל בתוכו גם את דיני המלחמה שאחד מהם הוא הקריאה לשלום לפני פתיחת המלחמה. זהו רצון ה' - "ולולי זה לא עשה משה ככה". משה הבין שציווי ה' להלחם פירושו לקרוא לשלום ואם נתקלים בסרוב אז ורק אז יש להלחם...

    הרב כרמיאל כהן

    28/07/03 00:00

  • ביאור התורה בשבעים לשון צורך אוניברסאלי

    בעבר הירדן מבאר משה את התורה בשבעים לשון - לשם מה?

    ירֹחם שמשוביץ

    27/12/02 00:00

  • לפרשת דברים

    מדוע לאחר שמביא משה שדבר ד' בחורב, הוא איננו מביא את דבר האלקים בהר סיני, כלומר את עשרת הדברות?

    ירחם שמשוביץ

    27/12/02 00:00

  • קשר הדורות בתיקון העולם

    מדוע פתח משה דוקא בחטא המרגלים בתוכחתו הגדולה? ומדוע ישנם שינויים מהמסופר בספר במדבר.

    ירחם שמשוביץ

    27/12/02 00:00

  • פנינים לפרשת דברים

    על כבוד לזולת, פירוש התורה ועוד עניינים בפנינים לפרשת דברים

    צוות כיפה

    26/12/02 00:00