השאלות הפתוחות לפרשת דברים

לכל שאלה תשובה? לא בטוח. יוני לביא עם כמה שאלות פתוחות בעקבות פרשת השבוע

חדשות כיפה יוני לביא 14/07/10 00:00 ג באב התשע

השאלות הפתוחות לפרשת דברים

משפט צדק

"וָאֲצַוֶּה אֶת שֹׁפְטֵיכֶם בָּעֵת הַהִיא לֵאמֹר שָׁמֹעַ בֵּין אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק בֵּין אִישׁ וּבֵין אָחִיו וּבֵין גֵרוֹ" (א,טז) - מה דעתכם על מערכת המשפט במדינת ישראל בהשוואה למערכות מקבילות בעולם? האם לדעתכם קיימות אפליות משפטיות על רקע דתי, עדתי, לאומי? כיצד קרה שמדינתו של העם היהודי שופטת לפי החוק האנגלי, הטורקי, הגרמני ואחרים, ולא לפי החוק העברי? מה הדרך לשנות את המצב?


הפחד

"אַחֵינוּ הֵמַסּוּ אֶת לְבָבֵנוּ...וָאֹמַר אֲלֵכֶם לֹא תַעַרְצוּן וְלֹא תִירְאוּן מֵהֶם" (א,כח-כט) - מה גורם לבן אדם לפחד מדבר מסוים? האם יש משהו שאתם מפחדים ממנו? (המוות, רופא שיניים, לדבר לפני ציבור, חושך, כלבים, גוקים, אחר...). האם יש דבר חיובי שהפחד תורם לחיים? במה הוא פוגע בהם? מהי הדרך להתגבר על פחד (באמצעים רציונאליים/בדרכים אחרות)?


פרנסה - משמים או מן הארץ?

"כִּי ה אֱלֹקֶיךָ בֵּרַכְךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ" (ב,ז) - אם הפרנסה קצובה משמים לכל אדם, מה הצורך בעשייה ובהשתדלות? האם אדם שלא ישתדל לא יקבל את מה שמגיע לו? האם אדם שישתדל יותר, יעבוד שעות נוספות, יתאמץ במיוחד, ישיג יותר מאשר מה שהוקצב לו מראש? האם השתדלות מוגזמת היא עבירה? איפה עובר הגבול בין לבטוח בה ולסמוך עליו שיסדר את העניינים ("השלך על ה יהבך") לבין לפעול ולטרוח בעצמך בדרכים אנושיות כדי להשיג את מה שאתה רוצה?


באדיבות "עולם קטן"