תשובה המביאה לגאולה

שני כיוונים עיקריים עומדים בפנינו בבואנו לעשות תשובה. האחד הוא התמודדות ישירה עם ההחטא, והשני הוא העמדת גדרות וסייגים. מדוע דווקא הדרך השנייה היא המביאה לידי גאולה?

חדשות כיפה אביעד ברטוב 02/10/05 00:00 כח באלול התשסה

שאור שבעיסה ושעבוד מלכויות

"גדולה תשובה שמביאה גאולה לעולם" (יומא פו:). מה הקשר בין תשובה לגאולה? כדי לעמוד על מאמר זה, נעיין בגמרא בברכות יז. :

"ורבי אלכסנדרי בתר דמצלי (אחר תפילתו) אמר הכי: רבון העולמים, גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך, ומי מעכב? שאור שבעיסה ושעבוד מלכיות; יהי רצון מלפניך שתצילנו מידם, ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם".

שני דברים מרחיקים את האדם מהקב"ה: יצר הרע שפועל מתוכו וגורם לו לעשות רע, ושיעבוד מלכויות שהוא בעצם שם כולל, לכל הגורמים החיצוניים לאדם שמקשים עליו לעשות טוב. כאשר אדם שב בתשובה, הוא נותן מענה בראש ובראשונה ליצר הרע שלו. אולם, בנוסף הוא מביא לעצמו גאולה כללית אשר משפיעה על כל מערכות חייו, ומשחררת אותו מאותם גורמים חיצוניים שמקשים עליו.

דרכי התמודדות עם בעיות

כאשר אנו מדברים על דרכים לפתרון בעיות ניתן לדבר לפחות על שתי דרכים:

הדרך הישירה - היא התמודדות עם לב לבה של הבעיה.

הדרך העקיפה- שמטפלת בבעיה ע"י פתרון של בעיות שנמצאות במעגל החיצוני.

הרעיון שעומד מאחורי שיטה זו הוא שהתמודדות עם הבעיה עצמה יכול להיות לפעמים קשה מדי, והליכה מהחוץ פנימה מקלה את התמודדות.

ניקח לדוגמא אדם שאכילת שוקולד מזיקה לו בריאותית . בדרך הראשונה - כל יום הוא מאבק מחודש בתאווה לאכול שוקולד עד שהיא תדעך. הדרך השנייה היא הצבת גבולות וסייגים חיצונים. למשל, מאחר ששוקולד הוא ממתק, יכול להיות שהמאבק צריך להיות בהרגל צריכת הממתקים האישית. צריך להגדיר מראש שאסור לאכול יותר מממתק אחד בין כל ארוחה לארוחה. הרעיון שמאחורי גישה זאת הוא שהגבולות מכניסים את האדם למשטר עצמי ומקלים את התמודדות עם הבעיה עצמה.

גדרים וגאולה

ר' צדוק הכהן מלובלין מסביר שזאת הייתה שיטת העבודה של נחמיה שהשיב את ישראל מגלות שבעים השנה בבל, וכך הוא כותב:

"ונחמיה הוא היה הראשון לחדש גזירות וסייגות חדשות בישראל, והוא כפי הנראה היה המתחיל בזה, וכנזכר בספרו קבלת איסור מוקצה ומשא ומתן בשבת....ואמרו ז"ל (ספרי בהעלותך פח) ליצרו נשבע. ובא נחמיה ופרסמה לעצה זו בכל ישראל, וכל ענייניו ומעשיו היה בעניין זה להוסיף גדרים וזירוזים אלהבא שלא יעברו עוד, ועניין זה דתשובה מביאה גאולה..."

עשיית גדרים וסייגים מביאה את הגאולה, למרות הפרדוקסאליות שבדבר. השחרור משעבוד מסוים עובר דרך ההשתעבדות לגורם אחר. הדבר מתחייב, שכן כדי לפרוץ את המסגרת הרעה בה אנו נתונים ולהוציא את השאור שבעיסה שמרחיק אותנו, יש להכניס לעיסה (לנפש האדם) שאור אחר, שאור טוב שיחזיר את העיסה למימדיה הטובים.