חנוכה בעיצומו: איך לאכול סופגניות ולשמור על הגזרה

החג עם המאכלים המטוגנים השווים ביותר בפתח, ואיתו החשש התמידי - איך מתמודדים עם כל כמויות השמן? דיאטניות מובילות מספרות על הסכנות בטיגון ואכילת פחמימות ואיך הגנים שלכם משפיעים על זה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/12/20 17:30 כח בכסלו התשפא

חנוכה בעיצומו: איך לאכול סופגניות ולשמור על הגזרה
ספינג, צילום: shutterstock

אחד מסימני ההיכר הכי מובהקים של חנוכה הוא הסופגניות, הלביבות, הספינג'ים ושאר המאכלים המטוגנים והטעימים, שגורמים לרבים מאיתנו ייסורי המצפון בכל ביס שנכנס לפה שלנו. ידוע כבר שסופגנייה זה לא המאכל האולטימטיבי למי שרוצה לשמור על הגזרה, אבל גם מי שלא מחפש את זה, האם כדאי לו להמשיך ולאכול כמה לביבות שרק ירצה? 

כל שנה לפני החג דואגים בתקשורת לפרסם את טבלת הקלוריות של כל מאכל מטוגן בחג, אז גם אנחנו לא נחרוג מהמנהג ונשתף אתכם בכך שסופגנייה קלאסית עם ריבה, שווה מבחינה קלורית לשתיים-שלוש פרוסות לחם. כך גם ספינג' עם אבקת סוכר ולביבת תפוחי אדמה. סופגנייה עם ציפוי או דונאטס שווה ערך מבחינה קלורית לבין ארבע לשש פרוסות לחם.

החג של רולדין.

החג של רולדין. צילום: פלאש 90

הדיאטנית הקלינית והקואוצ'רית מעיין דיין טוענת כי "הערך הקלורי אמנם עשוי להיות קריטי למי שרוצה לשמור על הגזרה, אבל הוא הרבה פחות חשוב מהערך התזונתי והבריאותי שבמזונות הללו". דיין שמנהלת את קבוצת הפייסבוק "מאזנים משקל עם מעיין דיין" ובעלת רשת תוכניות און ליין בינלאומית, לאיזון משקל ואורח חיים בריא, מבהירה כי "שמן שעבר טיגון, ובעיקר שמן רותח בשילוב עם פחמימה יוצרים נזקים בריאותיים אדירים", וזה דבר שגם אנשים שלא שומרים על הגזרה צריכים להיות מודעים אליו. 

דיין מציגה את שלושת הנזקים המרכזיים שעלולים להיווצר בטיגון:

  1. שמן שמתחמם לטמפרטורה גבוהה, עשוי להתחמצן. השימוש הנהוג באותו שמן לטיגונים נוספים יגביר את החימצון שיביא ליצירת רדיקלים חופשיים. אלו עלולים להגדיל סיכון לסרטן, ולהאצת תהליכי הזדקנות התאים.
  2. השומן הרווי במזון גדל בעקבות הטיגון. צריכה עודפת של שומן רווי עלולה לגרום להצטברות שומן בדפנות העורקים ולהוביל לשבץ מוחי או לבבי, לסוכרת, ליתר לחץ דם, לבעיות בבלוטת התריס ולמחלות כרוניות אחרות.
  3. הנזק המרכזי: שילוב של שמן ופחמימה בטיגון גורמים ליצירת חומר שנקרא אקרילאמיד, שהינו חומר רעיל לגוף. חומר זה יופיע במזון פחמימתי שעבר טיגון, כגון קמח עם שמן (כמו סופגניות), או תפוחי אדמה עם שמן (כמו צ'יפס או לביבות). חשיפה ממושכת למזון המכיל אקרילאמיד עלול לגרום לשיבוש מערכת העצבים, סרטן הרחם והשחלות בקרב נשים, ומקושר למחלת הדמנציה.

אז איך אוכלים סופגניות בחנוכה ולא משמינים?

ד"ר אילנה דריאל, דיאטנית קלינית בצוות המומחים של חברת MyBio לבדיקות גנטיות של תזונה וספורט, טוענת כי אנשים מגיבים באופן שונה מבחינה פיזית לאכילת מאכלים מטוגנים ומסבירה כי יש קשר לגנים של כל אחד ואחד ואפילו למצב ההורמונלי בזמן האכילה: "אחד הגורמים המשמעותיים ביותר  שיקבע איך הגוף שלנו יגיב לסוג מזון מסוים זו הגנטיקה שלנו. גורמים נוספים מושפעים ממצב הורמונלי, חיידקי המעיים ומצב נתון של בגוף. יש אנשים שאכילה של פחמימה מעודדת אצלם התבטאות של גנים שמעודדים הפרשה של הורמונים שמעודדים השמנה". 

"באופן עקרוני סופגניות לא מומלצות לאף אחד", מבהירה דריאל, ומוסיפה כי "אדם שלפי הבדיקה הגנטית מתאפיין בזה שהוא מעבד פחמימות טוב והן לא מעודדות אצלו השמנה, יכול מידי פעם לאכול סופגנייה ובהנאה. לעומת זאת, אנשים אחרים שיש להם תגובה שמעודדת השמנה על ידי פחמימות רצוי שיסתפקו במהלך כל החג באחת-שתיים ששוות את הקלוריות. מידת הנזק תלויה בין השאר בגנטיקה". 

עלייה במשקל בחורף

הרבה תלוי בגנטיקה. עלייה במשקלצילום: שאטרסטוק

לעומת זאת, דיין טוענת שמומלץ להימנע ככל הניתן ממאכלים מטוגנים קנויים: "ניתן לאפות סופגניות בהכנה ביתית ולהשתמש בתרסיס שמן או מריחת שמן עם מברשת, ולמלא במילויים אהובים. כמו כן, ניתן לאפות לביבות בתנור, ולהשתמש בקישוא במקום תפוח אדמה כדי להימנע מיצירת אקרילאמיד בזמן האפייה". 

אם בכל זאת הולכים על טיגון, מבהירה דיין כי יש להשתמש בשמן פעם אחת בלבד, ולא לטגן שוב ושוב באותו השמן, כדי להימנע מיצירת רדיקלים חופשיים. בנוסף, יש להימנע ממצב שבו השמן נשרף ומעלה עשן. טיפ בריאותי לחובבי הטיגון הוא להוסיף שני גזרים מקולפים לתוך השמן, דבר שיביא להאטת הטיגון ויצירת החומרים המסוכנים.