האם מותר לאישה להספיד? הרב אבינר משיב

הרב אבינר מסביר כי לאישה אסור להספיד את המת, וזאת משני טעמים: איסור שמיעת קול אישה ואיסור הסתכלות באישה. ומה מברכים על סמבוסק? הרב אבינר בשות סמס

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 07/05/19 13:06 ב באייר התשעט

האם מותר לאישה להספיד? הרב אבינר משיב
הרב שלמה אבינר, צילום: פלאש 90

נערך ע"י הרב מרדכי ציון
 
נפש בריאה בגוף בריא
ש: הביטוי נפש בריאה בגוף בריא, מקורו בדברי רבותינו או מאומות העולם?
ת: רומאים. Mens Sana In Corpore Sano. אנו אומרים: גוף בריא בשביל נפש בריאה. רמב"ם דעות ד א.
 
סמבוסק
ש: מה מברכים על סמבוסק?
ת: כעל מאפה, המוציא. אם הטעם מורגש היטב, מזונות. וכן אם מטוגן, מזונות.
 
הזכרת חולים בהפרשת חלה
ש: האם יש מקור למנהג הזכרת חולים בעת הפרשת חלה?
ת: אגרת התשובה לרבינו יונה ג. כף החיים רסג לד.
 
תחנון ביום סיגד
ש: האם בחג הסיגד של עולי אתיופיה יש להם לומר תחנון?
ת: אין זה חג, אלא יום תשובה, לכן יש לומר תחנון.
 
אהוב על הבריות
ש: מה צריך אדם לעשות כדי להיות אהוב על הבריות?
ת: לאהוב אותן. משלי כז יט. יבמות קיז א רש"י ("כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם". משלי כז יט.  רש"י שם: "כמים - הללו הפנים שאתה מראה לתוכן הן מראות לך". רש"י יבמות: "אם הוא שוחק הם שוחקות, ואם הוא עוקם הם עקומות, כן לב האדם לאדם האחר, אם הוא אוהב את זה, גם זה הוא אוהבו, ואם הוא שונא את זה, גם הוא שונאו" – מ"צ).
 
הספד על ידי אישה
ש: האם מותר לאישה להספיד?
ת: ברור שהדבר אסור. 
א. הסתכלות על אישה - שהרי נפסק שאסור לגברים להסתכל על נשים (רמב"ם, הלכות איסורי ביאה כא ב. שו"ע אה"ע כא. קצשו"ע קנב ח. וגם ספר מסילת ישרים האריך בזה פ' יא). אמנם, אנשים רבים אינם מקיימים את ההלכה הזאת, אך בבית הכנסת שהוא מקום קדוש, וכן בלוויה שהיא מעמד קדושה, הדבר חמור יותר לאין ערוך.
ב. שמיעת קול אישה - הרמב"ם לא כתב קול זמר אסור אלא קול בעלמא אסור (הלכות איסורי ביאה כא ב) וכן השולחן ערוך (אה"ע כא א). אמנם הב"ש (שם סק"ד) כותב בפירוש שקול דיבור מותר וכן חיי אדם (ברכות ותפילות כלל ד ו), אבל לא כן בכל מקרה. הרי כתוב בגמרא קידושין (ע א) שרב יהודה לא רצה לומר שלום לאשתו של רב נחמן, פן תשיב לו, וקול באישה ערוה.  הקשה הבן איש חי בבן יהוידע (שם): אבל הרי בנות צלופחד דיברו עם משה רבנו, דוד דיבר עם אביגיל, אליהו הנביא דיבר עם הצרפית, אלישע הנביא עם השונמית... הוא מתרץ על פי דברי הרשב"א ברכות שקול אמירת שלום אסור בגלל שיש בו קירוב דעת (חי' רשב"א ברכות כד א). כאשר אישה נואמת, היא עלולה להנעים קולה כמו קול של אמירת שלום.  עפי"ז, הג"ר שמואל הלוי וואזנר אוסר דרשה ונאום של אישה (שו"ת שבט הלוי ג יד) וכן בשו"ת דברי יואל הוא אוסר על נשים להספיד מטעם זה (א יו"ד צח). אך כנגד, שו"ת אגרות משה  מתיר שאישה תתן שיעור אם זה עומד בשלושה סייגים: באקראי, בבית פרטי ולא בבית הכנסת, והאישה תשב באופן צנוע ביותר (או"ח ה יב), למשל לא על בימה (שם ד לו).  
בעניין המקוננות המוזכרות במשנה מועד קטן (ג ט), איננו יודעים בדיוק במה מדובר, אך זה היה כדי לעורר בכי. וכבר התפארת ישראל שאל איך זה מותר, הרי זה קול אישה. הוא מתרץ בשם אביו שכשהמת מוטל לפניו, אין חוששים ליצר, כי יזכור יום המיתה. והוא מקשה על אביו ונשאר בצריך עיון (שם אות סח). ויש להוסיף קושיא מהסוגיא של ההספד על משיח בן יוסף לעתיד לבוא, שיש להפריד גברים מנשים, אף על פי שזו שעת צער ושלעתיד לבוא היצר נעלם (סוכה נב א).  על כל פנים, אנו רואים משם שאם כי נשים קוננו, אך הן לא הספידו. ועיין עוד בספר רץ כצבי (אבילות סי' ט).
ג. סדרי עבודת ד' - לא נהגו כן בכל הדורות, ואין לשנות סדרי תפילה וסדרי בית כנסת וסדרי עבודת ד' ובוודאי לא לעשות כן בלי הוראה מפורשת להיתר מגדולי הדור בארץ ישראל (שו"ת הרשב"א א שכג. וכן באורח משפט לה). 
 
מגפי פרווה
ש: האם מגפי פרווה צריכים בדיקת שעטנז?
ת: כן.  אם יש צמר כבשים, שמא תפור בחוטי פשתן. אבל אם זה רק עור, לא צריך (קצשו"ע קעו א-ב - מ"צ).
 
שם עם המילה מת
ש: קוראים לי מתנאל ואני חולה, ומישהו אמר לי שזה בגלל ששמי כולל את המילה מת. זה נכון?
ת: הבל.
 
טבילת כלי מצוייר
ש: מותר להטביל כוס שצבעו עליו ציור?
ת: כן. זה חלק ממנו ולא מהווה חציצה.
 
טבילת כלים במי גשם
ש: האם מותר למלא גיגית במי גשמים ולהטביל שם כלים?
ת: לא. צריך מחובר לקרקע ועוד תנאים.
 
טבעת נישואים
ש: האם יש בעיה להשתמש בטבעת נישואים קלועה כמו צמה?
ת: מותר, אך עדיף טבעת פשוטה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן