פסק הלכתי חדש: הורים שעברו לידה שקטה בשבת - יוכלו להיפרד מהעובר

עמותת ניצוצות ענבר מציגה פסק הלכה חדש בשיתוף עם מכון פוע"ה: יולדת שנאלצה ללדת בשבת לידה שקטה תוכל להיפרד מתינוקה המת במידה ותרצה בדבר

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/08/23 23:01 כו באב התשפג

פסק הלכתי חדש: הורים שעברו לידה שקטה בשבת - יוכלו להיפרד מהעובר
לידה שקטה, צילום: shutterstock

יולדת אשר נאלצה ללדת בשבת בלידה שקטה מתמודדת עם מספר שאלות ושיקולים מורכבים הלכתית. אחת מהשאלות המהותיות היא האם מותר לגעת ולהיפרד מתינוקה המת בשבת. נושא זה עומד בפני אתגרים הלכתיים ורגשיים, ומשפיע על תהליך הפרידה של בני הזוג מתינוקם.

עמותת "ניצוצות ענבר", שנותנת מענה הוליסטי לתמיכה בזוגות שחווים לידה שקטה תוך דגש על מענה מותאם לקהלים שונים - נחשפו למורכבות והחשיבות אודות טיפול במצבי אובדן היריון ולידות שקטות בשבת ועל כן פנו למכון פוע"ה המתמחים בנושא פוריות ורפואה על פי ההלכה היהודית לקבלת תשובה הלכתית.

על פי המחקר - פרידה מהתינוק משפיעה לטובה על התמודדות ההורים

"ניצוצות ענבר" הציגו מחקרים אשר בודקים את הרגעים בהם בני זוג נפרדים מן התינוק המת לאחר לידה שקטה, והראו כי רגעים אלו קריטיים ונחקקים בזיכרונם של ההורים. נוסף על כך, ישנה התבססות על ההנחה הרווחת כי התערבות נכונה ומיטיבה בשעת משבר, סמוך לאובדן ככל הניתן, משפיעה על אופן המשך ההתמודדות של האדם ועל הפחתת פתולוגיות בהמשך הדרך כגון דיכאון, חרדה, PTSD ועוד.

פונדקאות

פונדקאות, צילום: Photo by Kobi Gideon / Flash90.

ההמלצה הרווחת היום בישראל היא להציע לבני הזוג את שתי האופציות ולאפשר להם את הבחירה כיצד הם מעוניינים להיפרד מתינוקם, צעד בעל ערך תרפויטי בפני עצמו המהווה חלק מהחזרת השליטה והבחירה לבני הזוג בתוך סיטואציה קשה ונעדרת שליטה שנכפתה עליהם.

"אנו מאפשרים זאת גם בפן ההלכתי"

הרב כ"ץ, מרבני מכון פוע"ה, השיב: "ממליצים, כשלבני הזוג אין העדפה לאחת מן האפשרויות, והם אינם יודעים מה הם רוצים, שלא לבצע את טקס הפרידה מן העובר ואילו כאשר זוג מביע בצורה ברורה את הרצון להיפרד מן העובר, אנו מאפשרים זאת גם בפן ההלכתי".

"אנו מניחים שאכן הלידה השקטה התרחשה בשבת באופן ספונטני או עקב צורך דחוף ובהול כדי לא לסכן את חיי האישה. מקרה זה מוביל אותנו לשאלה בדבר טלטול נפל בשבת, שעל פי שולחן ערוך אין היתר. אך לכאורה מותר לצוות הרפואי להוציא את הנפל לחדר הפתולוגיה בשבת כדי שאפשר יהיה להמשיך ולהשתמש בחדר הלידה", הסביר על הרקע ההלכתי לנושא.

הרב מנחם בושטין

הרב מנחם בורשטין, ממכון פוע"ה צילום: אלנתן גוטוירט

"אם בני הזוג מרגישים צורך עז בהחזקת העובר בשבת יש להתיר זאת"

"בכל הנוגע להורים, אומנם אין להם תפקיד מקצועי אך בתנאים מסוימים יש מקום להקל. ההשלכות שצוינו לעיל לאי פרידה במצבים שאכן יש חשש כזה, נראה שאפשר להגדיר את ההורים לכל הפחות כחולים שאין בהם סכנה ולכן יש לתת להם להיפרד גם אם אין החשש עולה", כתב הרב. לדבריו, יש הורים שצערם באותו רגע גדול כל כך, שגם הם יכולים להיות מוגדרים כחולים שאין בהם סכנה.

"על כן, אם בני הזוג מרגישים צורך עז בהחזקת העובר בשבת יש להתיר זאת באופן שלא יגעו ישירות בגופו, אלא דרך בד או משהו אחר אפשרות נוספת שרלוונטית לבעל שכן האישה לאחר הליך רפואי היא שהבעל ייקח את הנפל לפתולוגיה שאז מטלטלו בהיתר", סיכם הרב את פסיקתו.