משרד הבריאות נגד אורלי וגיא: "הפעם מדובר בפייק מסכן חיים"

צמד אנשי התקשורת אורלי וילנאי וגיא מרוז ביקשו מנשים שהתחסנו נגד קורונה וחוו לידה שקטה, ליצור עמם קשר | משרד הבריאות פרסם תגובה מיוחדת: "‏עצם הצגת השאלה והפצתה על ידי מי שרבים רואים בטעות כעיתונאים, יוצרת מצג שווא של 'תופעה' שלא באמת קיימת"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/12/21 20:44 כא בטבת התשפב

משרד הבריאות נגד אורלי וגיא: "הפעם מדובר בפייק מסכן חיים"
צילום: משרד הבריאות

משרד הבריאות פרסם הערב (ש') הודעה חריפה נגד אנשי התקשורת אורלי וילנאי וגיא מרוז, בעקבות פוסט אותו העלו השניים בחשבון הפייסבוק המשותף שלהם: "אם עברת לידה שקטה או הפלה לאחר שהתחסנת את לא לבד. ספרי לנו". בהודעת המשרד בראשות ניצן הורוביץ, נכתב: ‏"הם 'רק שואלים שאלות' - והתשובה היא שגם הפעם מדובר בפייק מסכן חיים!".

במשרד הבריאות הדגישו: "שורת מחקרים מראה שאין שום עדות לכך שחיסוני הקורונה פוגעים בפוריות: אין פגיעה בתפקוד השחלות, אין פגיעה בהשרשת העובר ברחם, החיסון לא מעלה שכיחות של הפלות, לידות מוקדמות, או לידות שקטות". ‏לעומת זאת נכתב בהודעה: "קורונה בזמן הריון עלולה לפגוע קשה באישה ההרה, בהשוואה לאישה הרה שאינה מחוסנת, כולל סיכון מוגבר לאשפוז בטיפול נמרץ, הנשמה ואפילו תמותה".

"דיווחים על דימום מוגבר או שיבושים במחזור החודשי מוכרים, סקירה גדולה ב-BMJ הראתה כי דיווחים כאלו מוכרים גם בעקבות חיסונים אחרים (כמו למשל חיסוני השפעת ופפילומה), ושאם שינויים אלו קורים, הם זמניים ואינם פוגעים בפוריות". 

אנשי המשרד הסבירו את הבעיתיות בפרסום של אורלי וגיא: "‏עצם הצגת השאלה והפצתה על ידי מי שרבים רואים בטעות כעיתונאים, יוצרת מצג שווא של 'תופעה' - רק שהיא שלא באמת קיימת בעולם האמיתי. הפצת פייק וקונספירציות עלולה לגרום לצערנו ליותר מדי אנשים להיות חולים שלא לצורך, ולסבול מסיפטומים של מחלה שהשלכותיה ארוכות הטווח אינן ידועות".

לסיכום נכתב: "‏הסיכון של אישה הרה למות מקורונה: 1:600. הסיכון לנזק לעובר עולה פי 4 כתוצאה מקורונה בהיריון - האם גם את זה יהדהדו מפיצי הכזבים? הפצת השקרים הללו בתחילתו של גל תחלואה, שלפי נתוני העולם צפוי להיות חסר תקדים ברמתו - זוהי רמה חדשה של ציניות וחוסר אחריות. פשוט אין גבול".