שאל את הרב | אנחנו שבורי לב, האם לברך הגומל אחרי לידה שקטה?

שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מציפה נושא רגיש ולא כל כך מדובר: כיצד יש לנהוג אחרי הפלה או לידה שקטה? מברכים הגומל? האם יש תפילה שנאמרת במקום קדיש?

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/11/22 09:20 א בכסלו התשפג

שאל את הרב | אנחנו שבורי לב, האם לברך הגומל אחרי לידה שקטה?
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

"בצער רב ובלב הכי כבד עברנו הפלה יזומה עקב מומים מסכני חיים לעוברית המלאכית שלי ועברתי לידה שקטה. כעת אנחנו שבורי לב וכואבים, ויש לי כמה שאלות: האם יש צורך לומר 'הגומל'? האם יש תפילה שאפשר לומר לעוברית מכיוון שלא אומרים עליה קדיש? האם יש תפילה שאפשר לומר להריון מהיר ותקין?".

הרב אבנר פורת משיב ומסביר: יש צורך לומר הגומל 

אכן כאב עצום וממש תחושה אמיתית של אבל, ואתם חייבים לחפש את הדרכים המתאימות לכם להירפא (בהדרגה כמובן). זה אומר ללכת לרב או רבנית שאתם בקשר איתם כדי להתחזק מבחינה רוחנית, ללכת לגורם מקצועי מתחום הסיוע הרגשי כדי לקבל כלים להתמודדות, ולמצוא נתיבים להופיע את כוחות החיים והנתינה שלכם. זה ממש חשוב לדעתי.

ברכת הגומל - יש צורך לומר הגומל כמו אחרי כל ניתוח שיש בו סיכון, אבל מאוד מובן הקושי במקרה הזה. ולכן אפשרות אחת היא ללכת לבית כנסת ספרדי ששם נוהגים כל שבת שמישהו עולה לתורה ומברך הגומל ומכוון להוציא כל מי שצריך (בגלל נסיעות בדרכים). אפשרות שניה היא לא לומר, ולסמוך על המנהג בחלק מהקהילות שנשים לא מברכות.

לגבי תפילה על העוברית, כתב באגרות משה שגם עוברים יזכו לקום לתחיית המתים, כלומר שיש להם נשמה. אמנם אין אומרים עליהם קדיש ואין חיוב מנהגי אבלות, אבל בוודאי שאתם יכולים לעשות דברים לעילוי נשמתה (אמירת תהילים, לימוד משניות, צדקה וחסד). רק חשוב מאוד שהדברים הללו יוסיפו לכם כח וחיזוק ולא חלילה ישקיעו אתכם עוד באבל.

לגבי התפילה על ההריונות הבאים - כל תפילה היא טובה ואפשר גם למצוא נוסחים לתפילות, כמו למשל באתר "הידברות".  

בע"ה הקב"ה ישלח לכם נחמה ממקור הנחמות וייתן לכם כח לצמוח ולהמשיך לעבוד אותו בשמחה, ותזכו להופיע חיים והקב"ה ימלא חסרונכם במהרה.