שטיפת הכלים הנותרים מארוחת השבת

שאלה: ידוע ומקובל שאין לשתוף את הכלים הנותרים מארוחת השבת. האם לצפיפות הרבה בשל גודל המטבחים וכן לעובדה שהמטבח פתוח והנקיון שבו משפיע על כלל הבית השלכות הלכתיות?

חדשות כיפה הרב שי פירון 23/12/03 00:00 כח בכסלו התשסד

שאלה: ידוע ומקובל שאין לשתוף את הכלים הנותרים מארוחת השבת. האם לצפיפות הרבה בשל גודל המטבחים וכן לעובדה שהמטבח פתוח והנקיון שבו משפיע על כלל הבית השלכות הלכתיות?

תשובה: בשולחן ערוך נפסק: "מדיחים כלים לצורך היום" )אורח חיים סי' שכ"ג, סעיף ו'(. הטעם הוא משום שאין מכינים מקודש לחול. אולם, נלע"ד, שכאשר עושה כן לכבוד השבת משום שהדבר מפריע לו, כגון בבתים בהם מקפידים דרך קבע על הסדר והנקיון, מותר לשתוף את הכלים שהרי כל מגמתו היא לכבוד השבת. וכן ראיתי בשו"ת ציץ אליעזר חלק יד' סי' לז' ובמקורות שם.

ואם הכלים מיוחדים לשבת בלבד, הרי שלדעת רבינו חננאל הדבר מותר משום שהוא בכלל הכנה מקודש לקודש, אלא שרוב הפוסקים חולקים עליו. לפיכך, אוסרים רוב הפוסקים לקפל את הטלית אף שהיא מיוחדת לשבת ) ע"ע שמירת שבת כהלכתה, פרק טו' סעיף מד' וכן שו"ת יחווה דעת ח"ב סי' מ'(.

בספר שמירת שבת כהלכתה אסר לשתוף כלים בכל מקרה אלא אם כן יזדקק, ולו לאחד הכלים, במהלך השבת. לפיכך, לדעתו - יש לחפש פתרונות אחרים.

סיכום: בהתחשב במצב היחודי, תוך הבנה שהמוטיב המרכזי בשטיפת הכלים הוא לכבוד השבת, מותר לשתוף את הכלים הנותרים מסעודת השבת אף אם לא יזדקקו להם במהלך השבת.