כיסוי ראש לנשים

האם נשים הבאות לשמוע שיעור בבית הכנסת חייבות בכסוי ראש? מתוך תשובה לחברות קיבוץ עין הנצי"ב בה שימש הרב פירון כרב בין השנים תשס"א לתשס"ז.

חדשות כיפה הרב שי פירון 18/12/03 00:00 כג בכסלו התשסד

שאלה: האם נשים הבאות לשמוע שיעור בבית הכנסת, שאינן רגילות לילך בכיסוי ראש, חייבות בכסוי ראש בבית הכנסת?

תשובה: האמת היא, שקשה לי לענות על שאלה זו, שהרי דין כיסוי ראש הינו דאורייתא ומחייב כל אישה מחוץ לביתה, ומה ראינו להתעכב בעניין זה דווקא בזמן שיעורים?!

אלא, שפנו אלי מספר חברים* שלהם הדבר מפריע ונראה כחילול כבודו של בית הכנסת ולכן התיישבתי מעט לדון בעניין.

הנה, למרות שכיסוי ראש האיש פחות בערכו ובחשיבותו מכיסוי הראש של האישה, בכל אופן לא יעז אף אחד להיכנס לבית הכנסת ללא כיפה, ואם יעשה כן מיד יעירו לו. זאת ועוד, כבר נפסק שאין לומר דברים שבקדושה כנגד אישה בלי כיסוי ראש (או"ח עה', ב). אומנם, שם נאמרו הדברים לעניין קריאת שמע ואולי אף תפילה, אבל יש ללמוד מכאן לגבי כלל האווירה הראויה להיות במקום קדוש.

ככלל, בית הכנסת הינו מקום בו אווירת הקדושה צריכה לחול ולכן כל אחד צריך לבדוק בעצמו שהוא תורם בצורת הופעתו לקדושת המקום. אינני מוצא לנכון לרדת לפירוט הדינים שהרי נער ידעם!

ובכלל, יש להבחין בין כיסוי ראש שהוא מדין כיפה, היינו המנעות מאמירת שם ה' בראש מגולה לבין כיסוי ראש הנובע מגזירת הכתוב של "ופרע הכהן את ראש האישה".

אומנם, ניתן לעורר כאן שאלה מעניינת: אם כן, מדוע רווקות הלומדות תורה, מתפללות ומוציאות שם שמיים לא מחוייבות בלבישת כיפה?!

אכן זו שאלה מורכבת ויש מי שפוסק שעל בנות רווקות לילך בכיסוי ראש בזמן הזכרת שם ה'. ואין כאן המקום להאריך.

מכל מקום, הלכה למעשה: רצוי שבזמן השיעור תבאנה נשים לבית הכנסת בכיסוי ראש, כמו שגברים חובשים כיפה בשעה שעוסקים בכל עניין של קודש, אבל אין לעורר בשל כך מחלוקת וחלילה להפסיד בשל כך מי שבאה לשמוע שיעור.