דינה זילבר: "מתנהל נגד מערכת אכיפת החוק בישראל מסע דה לגיטימציה חסר תקדים"

בנאום שנתנה המשנה ליועמש, דינה זילבר התייחסה להתקפות שעוברת מערכת המשפט: "משרתי ציבור נאמנים לשליחות הציבורית ולשירות העם והמדינה, מוצאים את עצמם מוצגים כמושחתים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/12/19 10:29 ח בכסלו התשפ

דינה זילבר: "מתנהל נגד מערכת אכיפת החוק בישראל מסע דה לגיטימציה חסר תקדים"
דינה זילבר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בנאום שנשאה המשנה ליועמש, דינה זילבר בכנס העמותה למשפט ציבורי דיברה זילבר על ההתקפות שעוברת מערכת המשפט והעומדים בראשה: "מזה זמן, מתנהל נגד מערכת אכיפת החוק בישראל מסע דה לגיטימציה חסר תקדים. זה קמפיין מוצלח שבמסגרתו שנאה והסתה הן מטבע עובר לסוחר. זו כבר לא נחלתם של שוליים סהרוריים. מנטרות כגון: "הפקידים גונבים את המדינה", "די לשלטון היועמ"שים", "פרקליטות רקובה", הולכות ומתפשטות וקונות אחיזה בקרב חלקים בציבור. זרעי רוע נישאים ברוח, מעירים תסיסות, מערערים מוסכמות יסוד."

ההתקפות האישיות שעוברים חברי הפרליקטות זכו גם לאזכור בנאום של זילבר : "אביחי מנדבליט מצפצף על החוק", "שי ניצן מושחת", "ליאת בן ארי לכלא", "דינה זילבר ראש האופוזיציה". זו פרסונליזציה. במקום רוע אמורפי, יש כתובת לשנאה. וכשמדובר בנשים אדומות שיער – קלאסיקה של מכשפות. פרסונליזציה כשלעצמה לא חייבת להיות דבר שלילי. באופן עקרוני יש לה פוטנציאל לקרב, ליצור אהדה, להאניש, להסיר חומות. מה שהופך את הפרסונליזציה שאני מדברת עליה לשלילית הוא ההשטחה של הדמויות. אפילו לא לקריקטורה, אלא פשוט לפלקט, וכזה הצבוע כולו בשחור. משרתי ציבור נאמנים לשליחות הציבורית ולשירות העם והמדינה, מוצאים את עצמם מוצגים כמושחתים, שיכורי כוח, מהפכנים, מפלצות;  דמויות עגולות, רב מימדיות הם הפכו ללוח מטרה של שנאה ותו לא..."

זילבר התייחסה לכתב האישום שהוגש נגד ראש הממשלה ואיך התקבלה ההחלטה: "בראשית היתה המשטרה. לאחר שסיימה את החקירה והעבירה את ממצאיה למשרד המשפטים, אש הדה לגיטימציה החלה לחרוך את הפרקליטות. אש אש מדורה. בשבועות האחרונים התקבלה ההחלטה הסופית ביחס לתיקים, החלטה שהיו שותפים לה כ-25 משפטנים בכירים ומקצוענים ושהתקבלה לבסוף על ידי היועץ. כעת לא רק "שי ניצן חצוף ושיכור כוח", "ליאת בן ארי מושחתים עד היסוד". כעת מעגל "הקושרים" מתרחב ומחבק אל תוכו בלשונות של אש גם את אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, ששימש קודם לכן כמזכיר הממשלה, והוא מואשם בימים אלו בתפירת תיקים. "

זילבר פירטה את קו"ח של חבריה (מנדלביט, ניצו ובן ארי) ואמרה: "מה שמשותף לשלישיה הזו, חוץ מהמאבטח הצמוד, הוא שהיא מייצגת את הפנים היפות של הארץ על גווניה השונים. הפצ"ר לשעבר, הצנחן, מרכזת השבט בצופים, המתנדבת לטובת גורמים מוחלשים בחברה, אנשים שהוותק המצטבר שלהם בשירות המדינה הוא כ-80 שנים. עליהם נאמר שהם מקדמים את ההפיכה השלטונית? הם "המורדים במלכות?""

עוד דיברה זילבר על משבר האימון שיש מול הפרקליטות: "הפרקליטות ומוסד היועץ המשפטי לממשלה לא חפים מטעויות. אפשר ונכון לבקרם. אבל אי אפשר לעוות את התמונה ובגלל החלטות ספציפיות שיש אינטרס כזה או אחר לקעקע, להכתים את יושרתה, ענייניותה ומקצועיותה של המערכת בכללה. "לתפור למערכת תיק", לגמור אותם, לחקור אותם, לסגור אותם. להסתכל רק על היבט אחד של פעולת המוסדות האלו. כשהיועץ המשפטי לממשלה מחליט לאשר משפטית מהלך צבאי נגד מחבלים, אף אחד לא אומר שהוא לא עושה את עבודתו נאמנה, שאין בו אמון. כאשר הפרקליטות מגישה כתבי אישום נגד בכירי עולם הפשע – אף אחד לא מטיל דופי בעבודתה. כאשר הועמדו לדין אישי ציבור מכל קצוות הקשת הפוליטית, בקרב רבים אמון הציבור דווקא התחזק. זה מה שהמוסדות האלו עשו בעבר, וזה מה שהם עושים גם היום. הסלקטיביות וחוסר העקביות אינן באכיפה, אלא ביחס אל עבודת המוסדות האלה, בבחירה לתת אמון כשנוח, למשל, לחבק החלטות ייעוציות מאפשרות בענייני איו"ש, ולא לתת אמון כשלא נוח, כשמדובר בהעמדה לדין פלילי של גורמים פוליטיים שביקרם חפצים. "

גם על מה שצריך לעשות זילבר מדברת: "היועצים המשפטיים הם לא פוליטיקאים, הם פקידים מקצועיים. במציאות שנוצרה עליהם להיות בעלי "עור של פיל", לעסוק כל הזמן בסינון, בהדיפה. הם נדרשים לעמוד מול התקפות יומיומיות על הלגיטימיות של פועלם ועמדותיהם. הפגנות, התקפות אישיות בתקשורת, איומים יומיומיים והסתה מתמשכת.
המצב הזה שבו מוסד היועץ המשפטי לממשלה צריך לעסוק באופן אקטיבי בהגברת אמון הציבור הוא מצב שבו אנחנו מפסידים. כולנו מפסידים. אנחנו מפסידים מהסטת העשייה המקצועית לשרידות של בירוקרטיה מתגוננת; אנחנו מפסידים מכך שאנשים טובים ומקצועיים נרתעים מלקחת חלק בשירות הציבורי; לא רק בזירה הפוליטית אלא גם בזירה של משרתי הציבור. אנחנו מפסידים מהפניית הקשב למה שהוא לא בליבת תפקידנו, אל עבר בלבול המושגים המכוון, המתוכנן, המטעה. "

וקוראת לאזרחי המדינה לעזור למערכת המשפט: "לכל האזרחים המודאגים במדינה הזו – השמיעו קול. זו קריאה  לחברה האזרחית, לאנשי הרוח, להמוני המונים דוממים, לתקשורת. אנחנו חלק מנורמליות של שלטון ושל חברה. אנחנו גם אחת הערובות לנורמליות זו. עכשיו אנחנו צריכים שתשמרו עלינו, כדי שנוכל להמשיך ולשמור עליכם מפני השררה השלטונית; כדי שנוכל להמשיך לשמר את הפרופיל הדמוקרטי של מדינת ישראל ככזה, שלא ידהה, שלא ייפגם, שלא יתכער. השמיעו קול. שמרו עלינו. "