השלבים, הוויתורים והמוקש הגדול: עסקת החטופים המסתמנת - שלב אחרי שלב

בחמאס צפויים להשיב למתווה החדש שיכלול שלושה שלבים וצפוי להיפרס על פני 124 ימים. בשלב הראשון ישוחררו 33 תינוקות, נשים ומבוגרים - בתמורה תשחרר ישראל 20 אסירים על כל חטוף וצה"ל ייסוג ממרכזי אוכלוסייה | הבעיה: הבטחה אמריקאית לסיום המלחמה

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/05/24 07:48 כז בניסן התשפד | עודכן בתאריך 05/05/24 11:22

השלבים, הוויתורים והמוקש הגדול: עסקת החטופים המסתמנת - שלב אחרי שלב
סינוואר, נתניהו וביידן, צילום: Ron Adar / Shutterstock.com,Noam Revkin Fenton,Abed Rahim Khatib/Flash90

אחרי ימים רבים של נתק, נראה כי ישראל וחמאס מצאו את פריצת הדרך לקראת עסקת חטופים שתכלול שלושה שלבים. במהלך השבת הוציא גורם מדיני בכיר הודעה בה נכתב כי "ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים לסיום המלחמה", אך הבוקר (א') פורסם ב-N12 כי בכירים אמריקאים העבירו מסר לחמאס באמצעות המתווכות כי ייתנו ערבות מצידם כי ישראל תסיים את המלחמה בתום שלוש פעימות העסקה.

יחד עם זאת, גורמים בישראל המעורבים במגעים עם חמאס אומרים מאוחר יותר הבוקר כי האינדיקציות שמגיעות מהמתווכות שליליות ולא נראה שתשובת חמאס תהיה כזו שתאפשר התקדמות מהירה לעסקה, כך לפי העיתונאית מוריה אסרף וולברג. קבינט המלחמה יתכנס היום אחרי הצהריים לדון בהתפתחויות סביב המשא ומתן לשחרור החטופים.

שלושת שלבי העסקה המסתמנת:

  1. שחרור 33 חטופים, נשים, תינוקות ומבוגרים - ישראל תשחרר 20 אסירים עבור כל חטוף, צה"ל ייסוג ממרכזי אוכלוסין.
  2. ישוחררו כל החטופים הגברים שנותרו בחיים - ישראל תשחרר מספר אסירים שיסוכם בהמשך, יוכרז הסדר מסויים ל"שמירה על שקט".
  3. שחרור כל גופות החטופים בתמורה לשחרור גופות מחבלים.
הפגנה אמש לשחרור החטופים

הפגנה אמש לשחרור החטופים צילום: Avshalom Sassoni,Flash90

על פי העסקה המסתמנת, שתכלול כאמור שלושה שלבים, ישוחררו בפעימה הראשונה 33 חטופים שיכללו נשים, תינוקות ומבוגרים ובתמורה תשחרר ישראל 20 אסירים ואסירות מתחת לגיל 20 עבור כל חטוף שישוחרר. הפעימה הראשונה צפוייה להיפרס על פני 40 ימים ובמהלכם צה"ל אף ייסוג ממרכזי אוכלוסייה מקומית.

המוקשים בשלבים האחרונים של העסקה

העסקה עצמה תיפרש על פני 124 ימים ובשלב השני והקריטי תקבל ישראל לידיה את כל החטופים הגברים שנותרו בחיים תמורת מספר אסירים פלסטיניים שייקבע בהמשך, אך חלה התקרבות בין הצדדים באשר לשמות המחבלים שישוחררו בפעימה זו. במקביל צה"ל ייאלץ לסגת מעזה אך ישראל לא תכריז על סיום המלחמה. הדבר הקריטי בשלב זה הוא מעין "הסדר" מסויים בין ישראל וחמאס עליו יוכרז בטרם תתחיל הפעימה השנייה להתבצע, הפעימה עצמה תיפרש על פני 42 ימים. בפעימה השלישית ישוחררו גופות חטופים תמורת גופות מחבלים.

נתניהו ובלינקן

נתניהו ובלינקן, ערבות אמריקאית לסיום המלחמה. צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

ארה"ב הציגה ערבויות לכך שישראל לא תחזור ללחימה אחרי הפסקת האש

על פי דיווח מצרי, בחמאס הביעו נכונות להתחיל בשלב ההומניטרי של העסקה גם ללא התחייבות ישראלית לסיום המלחמה, אך בתנאי שבסופה של העסקה תיסוג ישראל משטח הרצועה. בשבוע שעבר פרסם עיתון אל אח'באר הלבנוני טען כי לחמאס הוצגו ערבויות אמריקאיות - מצריות לאי חזרתה של ישראל ללחימה אחרי הסכם הפסקת האש. לפי הדיווח בחמאס דרשו שהערבות בסעיף זה תהיה מנוסחת באופן ברור וכן דרשו ערבות טורקית בנוסף לערבות המצרית והאמריקאית.